Tot mai mulți români au vânat, în 2022, produsele ieftine sau la ofertă. Alimentele de bază și cele premium, evitate
Bugetul pentru alimente este ultimul din care oamenii se îndură să taie, atunci când rămân cu bani puțini. Totuși, din cauza traiului din ce în ce mai scump, sunt destui români în această situație.
Oamenii au cumpărat, anul trecut, în cantități mai mici, ulei, margarină sau pește, dar și pâine, lapte ori ouă, arată o cercetare de piață. În același timp, au vânat produsele ieftine sau la ofertă și le-au evitat pe cele premium.
În magazine, clienții se uită lung până aleg ceva din raft. Iau diverse produse, le examinează atent, se uită la preț și, de multe ori, le pun la loc.
Alimentele de bază rămân în topul produselor în cazul cărora se simte o scădere ca volum a vânzărilor în ultimul an, potrivit analizei unei companii de cercetare de piață.
Față de 2021, anul trecut, românii au cumpărat cu 5,9% mai puțin ulei și margarină, deși vânzările la această categorie au crescut cu 36%. La fel s-a intamplat si in cazul produselor de băcănie, unde intră pâinea, orezul, pastele si ouăle.
Sunt scaderi ca volum de 4,2 la suta si la pește ori fructe de mare si de 1,8 in cazul produselor lactate.
Românii vin cu bani mai puțini la cumpărături
La rândul lor, comercianții confirmă că românii vin cu bani mai puțini la cumpărături și dau târcoale, în special, rafturilor cu produse ieftine.
Gabriel Pâslaru, purtătorul de cuvânt al unui lanț de magazine: „Scăzându-le puterea de cumpărare, având bugete mai mici, clienții acum se îndreaptă acum, mai mult decât în alte timpuri, către oferte. O atracție foarte importantă în prezent”.
Într-o situație de criză, alimentele sunt ultimele la care renunță oamenii, spun economiștii. Dar, cum multora le este tot mai greu să își achitele ratele și facturile, toată lumea trebuie să își regândească strategia.
Bogdan Belciu, economist: „Retailerii își analizează perioadic produsele pe care le pun la raft, din pucnt de vedere al vânzărilor, dar și al profitabilității, încearcă să sistematizeze. Și într-adevăr vedem o simplificare a portofoliilor în foarte multe locații și o pondere din ce în ce mai mare a produselor ieftine. Și, din nou, o pondere tot mai mare a produselor marcă proprie, care tind să fie mai ieftine”.
Consumul individual efectiv înregistrat în 2021 de gospodăriile din România a fost de 84% față de consumul mediu al Uniunii Europene, potrivit Eurostat.