Crește cantitatea de produse românești din hipermarketuri. Cantitățile sunt insuficiente să acopere cererea
Deși timid, numărul produselor alimentare românești din magazine e în creștere. Comercianții au încheiat contracte cu mii de agricultori și procesatori care aduc în special carne de pui, lactate și legume.
În funcție de ce se vinde mai bine, fac împreună inclusiv planul de producție, iar unii producători își adaptează sortimentele la dorințele clienților. Totuși, cantitățile sunt insuficiente pentru câtă cerere este.
Comercianții au criterii stricte atunci când fac contractele cu furnizorii, în special legate de cantități ca să nu riște să rămână cu rafturile goale. Așadar, stabilesc împreună cu producătorii un calendar de producție.
Valer Hancaș, reprezentantul unui lanț de hipermaketuri: „Toate calculele sunt făcute acum, dacă vreți, pentru următorul an. E o predicție pe care o facem vis-a-vis de volumele pe care le derulăm, astfel încât sunt comunicate producătorilor pentru ca aceștia, la rândul lor, să-și planifice, să-și dezvolte și să-și integreze lanțurile de producție, astfel încât să fie capabili să dezvoltăm împreună cantitățile necesare.”
În funcție de vânzări, sunt stabilite inclusiv sortimentele pentru unele produse. În ultimii ani, de pildă, sunt ceruți pepenii fără sâmburi, roșiile roz sau pâinea artizanală. Așa că producătorii s-au adaptat.
Andreea Brătilă, reprezentantul unei brutării: „Cele mai bune sortimente de pâine sunt, în principiu, cele cu mai multe tipuri de făină. Respectiv, pâinea țărănească. Are un mix de făină albă, făină integrală și făină de secară. Cantitățile sunt în funcție de cererea pe care o au de la clienți.”
Cea mai mare pondere de producători locali o au, totuși, supermarketurile online care acceptă și cantități mai mici.
Michael Kaiser, reprezentantul unui supermarket online: „Micii producători ne oferă atât cât au în recoltă. Nu există niciun fel de presiune de a asigura stocuri mari pentru că tocmai numărul limitat de produse oferă acel farmec local.”
Totuși, deficitul comercial pentru produsele agroalimentare rămâne de ordinul miliardelor de euro. Importăm multe legume și fructe, carne de porc, conserve și produse de băcănie. Cu toate că am avea materie primă să le fabricăm și noi.
Bogdan Belciu, economist: „Astăzi, în momentul în care importăm un produs, toată valoarea adăugată a produsului respectiv rămâne în țara unde el este produs și valoarea pe care o creează în România este din transport și vânzare. Dacă producătorii români ar crește în pondere, evident, tot ceea ce plătesc ei - salarii, taxe, impozite, ar rămâne în România.”
Anul trecut, piața de retail alimentar din România a depășit 40 de miliarde de dolari.