Un protest așa-zis spontan, despre care se știa încă de miercuri seară, cel al șoferilor din transportul în comun, le-a făcut dimineața un infern locuitorilor Capitalei.

Rămași fără troleibuze, autobuze și tramvaie, oamenii s-au înghesuit la metrou, au mers pe jos sau au apelat la servicii de taxi și car-share-ing. Șoferii de la STB sunt nemultumiți de salarii, condițiile de muncă, dar și de conducere. Spre după-amiază, greva a fost declarată ilegala de instanță.

Directorul STB, către șoferi: Rugămintea mea e următoarea: ieșiți pe traseu că nu vreau să fiți manipulați. O să aveți parte de toate drepturile!

Șoferi: Nu credem asta! Dacă aveam, le aveam de la început.

Aceasta era atmosfera miercuri noapte în depourile STB. Directorul Adrian Criț a încercat inutil să-și convingă angajații să pornească de dimineață în curse. Câteva ore mai târziu, călătorii așteptau degeaba zgribuliți prin stații. Unii au îndurat frigul și două ore în așteptarea un tramvai.

Bărbat: Nu circulă nimic.

Reporter: Nici tramvaiul?

Bărbat: Nimic, tot ce ține de STB.

Reporter: Unde trebuie să ajungeți?

Bărbat: La Faur.

Reporter: Cum vă încurcă acest protest?

Bărbat: Nasol..


Reporter: Cât timp ați așteptat, doamnă?

Femeie: Peste o jumătate de oră.

Reporter: Și a venit ceva?

Femeie: Nimic, acum îmi aștept o colegă să mă ia. Merg pe șoseaua București-Ploiești, nu cum să ajung cu metroul.

Metroul a fost prima soluție la îndemană, așa că responsabilii cu transportul subteran au suplimentat numărul trenurilor pentru a evita supra aglomerarea.

Femeie: Pleci de acasă știind un mijloc de transport să ajungi într-un loc și nu mai circulă. Trebuie să merg 4, 5 stații pe jos ca să ajung acasă. Nu știu dacă e organizată legal sau ilegal, dar a afectat multă lume.

Cei care au apelat la șoferii privați de pe aplicațiile mobile, au constatat ca prețul curselor a urcat vertiginos, în unele cazuri cu 40, chiar 50% față de o zi normală. Iar unii taximetriștii au profitat de disperarea oamenilor.

Reporter: Până la Universitate cam cât ne-ați lua?

Taximetrist: Cam 30 de lei.

Reporter: 30 de lei?

Taximetrist: Da.

Reporter: Cât e tariful?

Taximetrist: 1.99. Vi se pare mult 30 de lei? Trebuie să ocolim toată asta, Universitatea e sectorul 5 si aici e sectorul 1. 25 e bine?

Reporter: Știu că e cursă de vreo 7-8 lei în mod normal.

Potrivit STB, zilnic circulă pe toate traseele aproximativ 2 milioane de călătorii, iar asta ar putea însemna cel puțin 1 milion de oameni care călătoresc dus-întors pe lângă cei care au abonamente sau beneficiaza de gratuitate. Primarul General al Capitalei a reacționat.

E o grevă ilegală din multe motive. Există o obligație legală ca în cazul serviciului de transport public să se asigure în activitate măcar o treime. Ceea ce nu se întâmplă”, a spus Nicușor Dan.

Directorul STB susține că protestul a fost organizat de un lider de sindicat cu care este în conflict, cu scopul de a-l demite.

Nu e posibil așa ceva ca o persoană să blocheze transportul în comun în Capitală în funcție de interesele personale pe care le are. O majorare salarială unitară la toți angajații e un non sens într-o societate care a fost capușată în ultimii ani”, a transmis directorul STB.

Directorul STB a reclamat în instanță că se confruntă cu o grevă ilegală, iar judectorii i-au dat dreptate și au dispus reluarea imediată a serviciului de transport. Primele masini au iesit pe traseu in jurul orei 17.

Acest conflict poate fi rezolvat instant dacă cei care l-au pus director general, mă refer la PNL, își asumă răspunderea și-l demit”, a declarat liderul sindicatului reprezentativ al STB.

Potrivit primăriei generale, STB avea o datorie de peste 1,2 miliarde de lei din care s-a plătit deja aproape o jumătate. Salariul mediu net în STB este de aproximativ 4000 de lei. Despre mărirea cu 10% a salariilor, STB a propus negocieri după 15 februarie dată până la care se va vota bugetul companiei.