Studiu Google despre comportamentul de cumpărare al românilor: Achizițiile online de electrocasnice – cel mai mare avans

Anul trecut s-a încheiat cu cumpărături online de 6,2 miliarde de euro, în creștere cu 10% față de 2020
Getty

Comportamentul de achiziție online adoptat de români în pandemie s-a păstrat și chiar s-a accentuat în vara acestui an, arată datele celui mai recent studiu Google „Smart Shopper”, care analizează obiceiurile de cumpărare în România.

Depășirea pandemiei ne-a adus într-o perioadă marcată de o prudență în comportament pe fondul incertitudinilor economice, manifestată printr-o creștere a interesului în căutările pe Google pentru economisire, reduceri sau produse second-hand și o scădere a celui pentru divertisment sau turism și a achizițiilor spontane, se arată în studiu. 

Datele Google arată că procentul celor care cumpără online a crescut anul acesta: aproape jumătate dintre români (47%) au făcut cea mai recentă achiziție online, față de 41% în 2021. Cel mai mare avans al achizițiilor online în 2022 se observă la electronice, unde ponderea online-ului a ajuns la 60% în 2022, și fashion, unde se apropie de jumătate (45%). Obiceiurile de cumpărare adoptate în pandemie sunt bine înrădăcinate în comportamentul de cumpărare al românilor, arată datele studiului Google: marea majoritate a românilor (91%) spun că vor continua să achiziționeze online în viitor.

Majoritatea tinerilor cumpără online

 

Shopping-ul online a crescut cel mai mult în categoria celor tinerilor în 2022: peste jumătate dintre persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani au spus că cea mai recentă achiziție a fost online, față de în jur de 40% în urmă cu un an. În ceea ce privește dispozitivul, datele Google arată că jumătate dintre românii care cumpără online fac achiziția de pe smartphone.

Cei mai mulți români sunt agnostici la tipul de achiziție - în magazin sau online. Datele Google arată că aproape 70% dintre cumpărătorii din România nu au o preferință pentru online sau offline, ei își aleg canalul de achiziție în funcție de ocazie și oportunitate. Argumentele pentru achiziția online sau în magazin țin de comoditate și modalitatea în care intră în posesia produsului, precum și tipul de produs achiziționat.

Citește și
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Jumătate dintre cumpărători au spus că au avut nemulțumiri legate de achiziția online. De cele mai multe ori a fost vorba despre lipsa recenziilor independente pentru produsele căutate: unul din 5 respondenți au arătat această nemulțumire, pe toate tipurile de produse. Pe locul doi între nemulțumiri este imposibilitatea de a cumpăra fără cont. Un alt inconvenient notabil este procesul de returnare.

Prudență și economisire

 

Incertitudinile economice din această perioadă își pun amprenta asupra retailului și comportamentului de cumpărare a românilor. Valoarea vânzările de retail din România a crescut cu un ritm anualizat de 15% în ianuarie 2022, până la 21% în august anul acesta, stimulată și de creșterea prețurilor, potrivit datelor Eurostat și Euromonitor. De asemenea, tarifele la energie alimentează incertitudinile acestei perioade. Căutările pe Google în România legate de prețurile energiei au crescut cu 70% în Q3 față de Q2 2022. În ciuda incertitudinilor, datele Eurostat arată că încrederea în zona de retail și asupra economiei sunt mai ridicate în România decât media Uniunii Europene .

Mai puțin interes pentru călătorii și cheltuieli mari

 

Obiceiurile românilor legate de achiziții de serviciile asociate cu relaxarea și divertismentul, precum și produse de valoarea ridicată sunt în schimbarea în această perioadă. Datele Google arată că interesul românilor în căutări a scăzut pentru turism, călătorii sau ieșiri în oraș (restaurant, bar, divertisment, etc.).

Mai mult, în primele 7 luni din 2022 au scăzut căutările pentru achiziția de mașini și imobiliare, două zone unde este nevoie de o investiție semnificativă. Achizițiile spontane au scăzut și ele în 2022, arată datele studiului Google: de la 36% în 2021, la 13% în 2022. Pe de altă parte, a crescut apetența românilor pentru reduceri. Căutările pe Google legate de „reduceri” au crescut cu 23% în primele 8 luni ale acestui an.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
ANPC a oprit temporar de la vânzare 1800 de produse alimentare. Ce nereguli au descoperit comisarii
ANPC a oprit temporar de la vânzare 1800 de produse alimentare. Ce nereguli au descoperit comisarii

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au oprit temporar de la vânzare 1800 de produse alimentare din import care nu aveau traduse în limba română elementele de identificare pe etichetele de produs.

Angajații ANAF vor încasa prime cât 3 salarii pentru
Angajații ANAF vor încasa prime cât 3 salarii pentru "performanțe excepționale" din controale și executări

Angajații ANAF vor încasa prime echivalente cu cel mult trei salarii de bază (calculate în funcție de salariul funcționarului căruia i se acordă prima), potrivit informațiilor obținute de către Profit.ro.

Încăierare în curtea unei școli din Dolj. Cinci elevi s-au bătut în urma unui conflict spontan. Poliția a deschis o anchetă
Încăierare în curtea unei școli din Dolj. Cinci elevi s-au bătut în urma unui conflict spontan. Poliția a deschis o anchetă

Cinci elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani s-au bătut în curtea unei şcoli din judeţul Dolj, în urma unui conflict spontan.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.