Crucea Caraiman, in Guiness Book. Adevarata fata a monumentului, devenit un risc pentru turisti
Unul dintre cele mai grandioase simboluri, ale muntilor nostri, crucea de pe Caraiman, a intrat in Cartea Recordurilor.
Ridicata acum mai bine de 80 de ani, in memoria soldatilor romani cazuti in Primul Razboi Mondial, este considerata cea mai inalta cruce din lume, amplasata pe un varf montan. Insa, privita de aproape, crucea este intr-o stare jalnica: vandalizata de turisti, cu soclul crapat, si tencuiala cazuta.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Constructia crucii Caraiman
Cea mai noua aparitie romaneasca in Guiness Book, Crucea de pe Caraiman, se afla la 2291 de metri altitudine in masivul Bucegi si are 39,5 metri inaltime. Constructia, din profile de otel, este fixata pe un soclu de beton armat placat cu piatra. Amplasat chiar pe marginea abruptului catre Valea Seaca, intr-un peisaj de poveste, monumentul este unic atat prin altitudinea la care se afla, cat si prin dimensiuni.
Turistii vin cu miile sa il vada dar, din pacate, multi dintre
ei tin sa lase in urma semnele trecerii lor pe acolo.
"Turistul roman pentru o poza isi risca viata, se suie pe monument, face aproape orice numai ca sa se catere pe acest monument, il degradeaza, isi scrijeleste pe fiecare placa numele sau initialele, il racaie.", spune salvamontistul Claudiu Vasilescu.
Constructia a inceput in 1926 si a durat doi ani. A fost realizata de lucratori ai Directiei de Poduri din cadrul Cailor Ferate Romane. Zeci de voluntari au contribuit si ei la ridicarea monumentului inchinat romanilor care si-au dat viata in Primul Razboi Mondial. Regele Ferdinand si Regina Maria au sprijinit si au urmarit indeaproape executia.
"Este inimaginabil pentru noi astazi cat de greu a fost construit, pentru ca toate materialele au fost carate fie cu care cu boi, fie cu funicularul fabricii de hartie si toate in ultima portiune au fost carate manual. Tot ce s-a facut la cruce s-a facut cu resurse si inteligenta romaneasca, inginerii si muncitorii romani, deci este un mare motiv de mandrie.", spune arhitectul Dan Manea.
Cum a ajuns monumentul intr-o stare avansata de degradare
Cei 86 de ani si-au lasat si ei amprenta asupra monumentului. Soclul de ciment s-a crapat, iar piatra cu care a fost captusit a inceput sa cada. Intrarea in Cartea Recordurilor nu pare sa-i fie, cel putin pentru moment, de vreun ajutor.
"Toti ne laudam cu acest simbol national, dar nimeni nu face concret ceva. Este si un risc sa treci pe langa soclu. Primavara la inghet-dezghet poate sa iti cada o piatra in cap. Se uita lumea, compatimeste. De facut ceva... mai greu", spune Adrian Ciorba, custode al Comisiei Monumentelor Naturii.
Autoritatile n-au reusit pana acum sa faca nimic.
"Privind reabilitarea monumentului, avem procedura de achizitie pornita pentru intocmirea unui studiu de fezabilitate, urmand un proiect tehnic...", spune Nae Savel, viceprimarul orasului Busteni.
In cel mai fericit caz, Crucea de pe Caraiman ar putea intra in reparatii anul viitor.