Pentru a nu pierde bani europeni, autoritățile din Bistrița-Năsăud au construit un pod din lemn în loc de beton armat
Pentru a nu pierde bani europeni autoritățile din Bistrița-Năsăud au căutat o soluție pentru a finaliza un pod de 54 de metri care, inițial, trebuia să fie din beton armat.
Cum costurile erau prea mari constructorii au propus ca structura să fie din lemn stratificat. Între timp și prețul lemnului a crescut însă construcția este aproape finalizată și va fi cel mai lung pod rutier din grinzi din lemn din România.
Orașul-stațiune Sângeorz Băi a câștigat, în 2020, un proiect european în valoare de 5 milioane de euro, iar podul peste Șomeș, care a costat jumătate de milion de euro, face și el parte din proiect.
Inițial, era prevăzut să fie construit din beton, însă, pentru a se putea încadra în finanțare, autoritățile au ales un pod integral din lemn.
Proiectantul a reușit să transforme ideea într-o construcție unică în țara noastră, chiar dacă între timp și prețul lemnului a crescut.
Daniel Sidor, proiectant pod: "Podul este constituit din grinzi lamelare în formă de arc hidroizolat, deasupra o să avem niște arcuri din cerc luminate. Lungimea podului este de 54 de metri, podul este calculat la 10 tone dar restricția pe el o să fie de 3,5 tone”.
Cătălin Bota, primar Sângeroz Băi: "La acestă oră lemnul este mai scump decât betonul, totuși am decis împreună cu constructorul să mergem pe acestă variantă și să finalizăm proiectul".
Construcția, pentru care s-au folosit grinzi de molid, va fi gata peste două săptămâni.
Emilian Ruşti, maistru construcţii: "Grinzile sunt făcute pe mai multe lățimi la pod, e un lemn încleiat lamelar e făcut din rășinos".
Podul peste Someș va avea balustrade și arcade tot din lemn, iar o copertină transparentă și luminată noaptea va avea și rol de protecție pentru grinzile de lemn. Specialiștii dau asigurări că podul este rezistent.
Virginia Fărcaş, constructor: "Ca durată de viață, cu siguranță lemnul concurează betonul".
Și în județul Cluj, autoritățile au ales lemnul montat pe structură metalică pentru un pod provizoriu peste Someșul Cald, tot pentru a reduce din costuri.
De la sfârșitul anului trecut, prețurile materialelor de construcție au crescut chiar și cu 90 la sută, în special pentru oțel, beton și metal.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: pod, fonduri europene, bistrita nasaud, lemn,
Dată publicare:
24-10-2022 18:25