Numărul TIR-urilor va scădea drastic pe șoselele României. De ce vrea ministrul Transporturilor eliminarea camioanelor

TIR
Shutterstock

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat, marţi, că decarbonizarea sectorului de transporturi va presupune şi migrarea transportului rutier către sistemele verzi, cum ar fi cele pe calea ferată sau naval.

„Cu siguranţă, impactul produs de schimbările climatice este unul generalizat, pentru că nicio naţiune sau ţară nu sunt scutite de efectele acestor schimbări. Furtunile violente, inundaţiile, valurile de căldură sau incendiile de vegetaţie demonstrează impactul negativ al schimbărilor climatice, fapt care se răsfrânge şi asupra infrastructurii, indiferent de modul de transport, fie că vorbim de rutier, feroviar, aerian sau naval. În ceea ce priveşte sectorul transporturilor, obiectivul principal pentru toate ţările este de a oferi un cadru legal necesar şi de a lua măsurile esenţiale pentru a permite o tranziţie rapidă, durabilă şi eficientă de la autovehiculele care utilizează motoare cu ardere internă şi aeronavele şi navele care utilizează combustibili fosili la autovehiculele ecologice, avioane, trenuri şi nave care utilizează electricitatea şi sau alţi combustibili din surse regenerabile”, a explicat Sorin Grindeanu, marţi la Cotroceni, potrivit News.ro.

Ministrul PSD a mai precizat că ţara noastră este ferm angajată în procesul de decarbonizare a transporturilor.

„Trebuie să ne asigurăm că ne aliniem infrastructura la tranziţia către verde, că devenim parte a lanţurilor valorice globale verzi şi că ne angajăm cu succes în producţia de bunuri şi servicii verzi. România este pe deplin angajată în procesul de decarbonizare a transporturilor. Acest lucru implică în continuare derularea unui mix de stimulente fiscale privind combustibilul, circulaţia şi înmatricularea vehiculelor, vizând şi piaţa de import second-hand, la pachet cu acţiunile de reglementare. Decarbonizarea sectorului de transporturi se va baza şi pe migrarea transportului rutier către sistemele verzi, cum ar fi cel pe calea ferată sau naval. Totodată, accelerarea investiţiilor, implementarea tehnologiilor existente şi încurajarea schimbărilor de comportament pot să contribuie la reducerea emisiilor din transporturi şi contribuie la punerea acestui sector extrem de important în economia fiecărui stat pe calea decarbonizării. În acest context, putem să vorbim în special de investiţii extrem de importante în infrastructura feroviară, în achiziţia de material rulant nou pentru calea ferată sau dezvoltarea porturilor”, a completat Grindeanu.

Acesta a adus în discuţie şi absorbţia fondurilor europene în sectorul de transpoturi despre care a precizat că este foarte bună.

Citește și
ambulanta noroi botosani
O ambulanță SMURD a rămas blocată în noroi în timpul unei misiuni în Botoșani. Localnicii au mutat-o cu un tractor

„Avem o absorbţie a fondurilor europene pe domeniul transporturilor foarte bună. Banii ne sunt necesari dezvoltării acestei infrastructuri de transport. Avem în execuţie şi în contractare secţiuni importante de autostrăzi şi drumuri expres care vor fi verzi după darea în folosinţă, fie că vorbim de parcări dotate cu priză de încărcare pentru autovehiculele electrice sau spaţii de servicii care vor beneficia de surse de energie alternative. S-au făcut investiţii majore în porturile Constanţa şi Galaţi. La Constanţa s-au refăcut, aşa cum bine ştiţi, toate liniile existente în incinta portului. De asemenea, lucrările de tip Quick Wins de la CFR Infrastructură, atât de necesare şi urgente, au beneficiat de sume consistente din PNRR”, a mai declarat Sorin Grindeanu. .

„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are deja semnat contractul pentru achiziţie de material rulant nou, prietenos cu mediul, şi aşteptăm venirea celor 62 de garnituri electrice pentru calea ferată. Achiziţii de material rulant nou pentru calea ferată n-au mai fost făcute în România din 2005. S-au obţinut, de asemenea, încă 470 de milioane de euro din fondul de modernizare pentru noi achiziţii de rame electrice de scurt parcurs, care vor circula pe 11 rute feroviare”, a continuat ministrul social-democrat.

Grindeanu a vorbit şi despre dezvoltarea infrastructurii de transport este parte a Master Planului General de Transporturi.

„De asemenea, în completarea acestui Master Plan de Transporturi s-a venit cu un document foarte important, şi anume Planul Investiţional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport 2022 - 2030, care reprezintă o actualizare a acestui Master Plan de Transport. În încheiere, pot să vă spun că vom continua să progresăm până la ţinta propusă şi prin strategia pe termen lung privind schimbările climatice, apreciind în acelaşi timp că acest lucru este destul de dificil în condiţiile actuale, spre deosebire de Fit for 55, unde obiectivele au fost atinse în mare parte deja, conform acestui raport al Băncii Mondiale, motiv pentru care se vor depune eforturi susţinute pentru identificarea de soluţii, metode fezabile pentru a ajunge la acelaşi nivel cu statele membre ale Uniunii Europene”, a conchis Sorin Grindeanu.

Articol recomandat de sport.ro
Acuzații grave! Englezii susțin că grupa în care poate ajunge România la Mondial a fost măsluită
Acuzații grave! Englezii susțin că grupa în care poate ajunge România la Mondial a fost măsluită
Citește și...
O ambulanță SMURD a rămas blocată în noroi în timpul unei misiuni în Botoșani. Localnicii au mutat-o cu un tractor
O ambulanță SMURD a rămas blocată în noroi în timpul unei misiuni în Botoșani. Localnicii au mutat-o cu un tractor

Incident într-o comună din județul Botoșani. O ambulanță SMURD, venită să preia o femeie de 96 de ani a rămas blocată în noroi.

Târgul de carte Gaudeamus 2025. Printre vizitatori au fost mulți copii și tineri care vor să citească o carte
Târgul de carte Gaudeamus 2025. Printre vizitatori au fost mulți copii și tineri care vor să citească o carte

Pasionații de lectură s-au întâlnit la târgul Gaudeamus din București, pentru titluri noi și volume de colecție, numai bune de pus sub brad.

A început să curgă apa la robinetele locuitorilor din Prahova și Dâmbovița, însă poate fi folosită doar la toalete
A început să curgă apa la robinetele locuitorilor din Prahova și Dâmbovița, însă poate fi folosită doar la toalete

A început să curgă apa la robinetele locuitorilor din Prahova și Dâmbovița. Va dura, însă, până va ajunge peste tot, pentru că rețeaua are peste 700 de kilometri.

Recomandări
Alegeri locale 2025. Pentru a vota este nevoie de un document de identitate. Ce trebuie să știe cei cu carte electronică
Alegeri locale 2025. Pentru a vota este nevoie de un document de identitate. Ce trebuie să știe cei cu carte electronică

Sute de tehnicieni STS lucrează în schimburi în aceste zile, ca să rezolve problemele ce apar în secții. Deja sunt ocupați, pentru că în sâmbătă seară se pun în funcțiune tabletele pentru înregistrarea și verificarea alegătorilor.

R. Moldova a solicitat energie de avarie din România, după ce sudul Ucrainei a rămas fără curent în urma atacurilor rusești
R. Moldova a solicitat energie de avarie din România, după ce sudul Ucrainei a rămas fără curent în urma atacurilor rusești

Moldelectrica a anunțat că atacurile rusești din regiunea Odesa au lăsat fără curent sudul Ucrainei și au afectat fluxurile energetice din zonă.

A început să curgă apa la robinetele locuitorilor din Prahova și Dâmbovița, însă poate fi folosită doar la toalete
A început să curgă apa la robinetele locuitorilor din Prahova și Dâmbovița, însă poate fi folosită doar la toalete

A început să curgă apa la robinetele locuitorilor din Prahova și Dâmbovița. Va dura, însă, până va ajunge peste tot, pentru că rețeaua are peste 700 de kilometri.