Motivul pentru care Ucraina lucrează pe ascuns pe Canalul Bâstroe. De ce este important pentru ei să adâncească acolo

×
Codul embed a fost copiat

Guvernul a decis să trimită experți în Delta Dunării pentru a verifica lucrările de dragare făcute de ucraineni pe canalul Bâstroe. Decizia vine după mai multe zile în care politicienii de la București s-au contrazis pe subiect.  

Luni, la Ministerul Transporturilor am avut loc o discuție pe care ministrul Sorin Grindeanu a convocat-o cu responsabilii din acest domeniu.

Potrivit declarațiilor de până acum, premierul României susține că partea ucraineană a informat că urmează să facă aceste lucrări de îndepărtare a aluviunilor, dar nu și că intenționează să adâncească canalul în zona Bâstroe.

De ce este importantă această adâncire a canalului Bâstroe

Adâncirea canalului Bâstroe este importantă pentru Ucraina pentru că, de la izbucnirea războiului, de un an de zile, pentru Ucraina, fluviul Dunăre a devenit canalul prin care trebuie să exporte cerealele. A făcut-o și până acum, dar a folosit brațul Sulina.

Atât Bâstroe, cât și Chilia sunt brațe ale Dunării pe care nu puteau circula nave de mare tonaj.

Citește și
Canalul Bâstroe
Ucraina anunță că a adâncit Canalul Bâstroe cu 2,6 metri. Ambasada de la București spunea că sunt lucrări de întreținere
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Prin aceste lucrări, despre care a sesizat pentru prima dată Ministerul Transporturilor, se adâncește canalul navigabil, iar pe acolo, susțin surse din interiorul Ministerului Transporturilor, încă de acum o lună circulă nave de mare tonaj.

Astfel, Ucraina și-ar putea exporta, fără ajutorul României, cerealele pentru întreaga Europă.

Ceea ce a alertat autoritățile de la București a fost un comunicat al Ministerului Infrastructurii de la Kiev, care a anunțat că - pentru prima dată de când Ucraina și-a obținut independența din 1991 - pe Canalul Bâstroe pot circula nave, pentru că adâncimea acestuia a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri.

Aceleași nave care draghează în acest moment aluviuni pe Bâstroe ar continua lucrările până când ar obține o adâncime de 8 metri.

Aceste lucrări nu sunt lipsite de implicații pentru ecosistemul Deltei Dunării.

Administratorii ecosistemului spun că, în ultimii ani, faptul că Dunărea a avut în perioada verii un debit scăzut a afectat ecosistemul, iar faptul că Ucraina draghează și scoate aluviuni de asemenea, va afecta și mai mult ecosistemul Deltei Dunării.

Toate aceste discuții vor trebui lămurite în perioada următoare.

 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Scandalul privind Canalul Bâstroe continuă. Ambasadorul Ucrainei a fost convocat la sediul MAE
Scandalul privind Canalul Bâstroe continuă. Ambasadorul Ucrainei a fost convocat la sediul MAE

Ambasadorul Ucrainei în România a fost convocat astăzi la Ministerul de Externe, pentru a permite României să verifice lucrările din zona Canalului Bâstroe.  

Ucraina anunță că a adâncit Canalul Bâstroe cu 2,6 metri. Ambasada de la București spunea că sunt lucrări de întreținere
Ucraina anunță că a adâncit Canalul Bâstroe cu 2,6 metri. Ambasada de la București spunea că sunt lucrări de întreținere

Ucraina anunţă că adâncimea Canalului Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m, ”o mare oportunitate pentru capacitatea fluvială a Dunării”, deşi Ambasada de la Bucureşti a susţinut că este vorba doar despre lucrări de întreţinere a căii navigabile.

Scandalul Bâstroe. Ucraina prezintă oficial explicații României: ”Sunt doar lucrări de întreţinere a căii navigabile”
Scandalul Bâstroe. Ucraina prezintă oficial explicații României: ”Sunt doar lucrări de întreţinere a căii navigabile”

Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a anunțat că a discutat cu omologul său ucrainean, Dmitro Kuleba, solicitând ”clarificarea cât mai curând” a poziţiei Ucrainei privind dragarea canalului Bâstroe.

 

România anunță oficial Comisia Europeană că nu este de acord cu intenția Ucrainei de adâncire a canalului Bâstroe
România anunță oficial Comisia Europeană că nu este de acord cu intenția Ucrainei de adâncire a canalului Bâstroe

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) va informa Comisia Europeană că România se opune intenției Ucrainei de a efectua lucrări de adâncire a așa-zisului "canal de navigație Bâstroe".    

Recomandări
CE aprobă ajutorul de stat de 790 mil. € acordat de România pentru sprijinirea închiderii minelor de cărbune din Valea Jiului
CE aprobă ajutorul de stat de 790 mil. € acordat de România pentru sprijinirea închiderii minelor de cărbune din Valea Jiului

Comisia Europeană a aprobat o măsură a statului român în valoare de 790 de milioane de euro pentru acoperirea costurilor excepţionale generate de închiderea a patru mine de cărbune necompetitive din Valea Jiului.

Preşedintele regiunii Valencia recunoaşte că au existat erori în gestionarea inundaţiilor și își cere scuze. „Nu voi nega”
Preşedintele regiunii Valencia recunoaşte că au existat erori în gestionarea inundaţiilor și își cere scuze. „Nu voi nega”

Preşedintele regiunii spaniole Valencia, Carlos Mazon, a recunoscut vineri că au existat ”erori” în gestionarea inundaţiilor dramatice de luna trecută, şi a prezentat ”scuzele” sale pentru întârzierile în ajutorarea sinistraţilor, relatează AFP.

CE: Creșterea economiei României nu va fi nici la jumătate din cât se estima, în 2024. Deficitul va ajunge la 8% din PIB
CE: Creșterea economiei României nu va fi nici la jumătate din cât se estima, în 2024. Deficitul va ajunge la 8% din PIB

Estimarea de creștere economică a României a fost recalculată la Comisia Europeană, cu mult sub valoarea stabilită inițial. Pentru 2024, estimarea de creștere economică a României a fost revizuită de la 3,3 la 1,4%.