Motivul pentru care Ucraina lucrează pe ascuns pe Canalul Bâstroe. De ce este important pentru ei să adâncească acolo
Guvernul a decis să trimită experți în Delta Dunării pentru a verifica lucrările de dragare făcute de ucraineni pe canalul Bâstroe. Decizia vine după mai multe zile în care politicienii de la București s-au contrazis pe subiect.
Luni, la Ministerul Transporturilor am avut loc o discuție pe care ministrul Sorin Grindeanu a convocat-o cu responsabilii din acest domeniu.
Potrivit declarațiilor de până acum, premierul României susține că partea ucraineană a informat că urmează să facă aceste lucrări de îndepărtare a aluviunilor, dar nu și că intenționează să adâncească canalul în zona Bâstroe.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
De ce este importantă această adâncire a canalului Bâstroe
Adâncirea canalului Bâstroe este importantă pentru Ucraina pentru că, de la izbucnirea războiului, de un an de zile, pentru Ucraina, fluviul Dunăre a devenit canalul prin care trebuie să exporte cerealele. A făcut-o și până acum, dar a folosit brațul Sulina.
Atât Bâstroe, cât și Chilia sunt brațe ale Dunării pe care nu puteau circula nave de mare tonaj.
Prin aceste lucrări, despre care a sesizat pentru prima dată Ministerul Transporturilor, se adâncește canalul navigabil, iar pe acolo, susțin surse din interiorul Ministerului Transporturilor, încă de acum o lună circulă nave de mare tonaj.
Astfel, Ucraina și-ar putea exporta, fără ajutorul României, cerealele pentru întreaga Europă.
Ceea ce a alertat autoritățile de la București a fost un comunicat al Ministerului Infrastructurii de la Kiev, care a anunțat că - pentru prima dată de când Ucraina și-a obținut independența din 1991 - pe Canalul Bâstroe pot circula nave, pentru că adâncimea acestuia a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri.
First time in independence ???????? draft of ⛴ passing through the Bystroe Canal increased from 3,9 to 6,5 m. It’s great opportunity to Danube river capacity and & ports export turnover. We keep on developing Danube port cluster with our European partners. pic.twitter.com/1wZyMjIvQL
— Ministry of Infrastructure of Ukraine (@minfrastucture) February 17, 2023
Aceleași nave care draghează în acest moment aluviuni pe Bâstroe ar continua lucrările până când ar obține o adâncime de 8 metri.
Aceste lucrări nu sunt lipsite de implicații pentru ecosistemul Deltei Dunării.
Administratorii ecosistemului spun că, în ultimii ani, faptul că Dunărea a avut în perioada verii un debit scăzut a afectat ecosistemul, iar faptul că Ucraina draghează și scoate aluviuni de asemenea, va afecta și mai mult ecosistemul Deltei Dunării.
Toate aceste discuții vor trebui lămurite în perioada următoare.