Gară construită în 1871, pe lista de demolări a CFR. Apel disperat al ONG-urilor pentru salvarea ei

O gară din Botoșani, construită în 1871, a fost pusă pe lista demolărilor de CFR. În fața acestei decizii, Fundația Pro Patrimonio solicită autorităților să inclusă clădirea pe lista monumentelor istorice.
Fundația Pro Patrimonio atrage atenția asupra faptului că conducerea CFR a decis că gara Leorda, din județul Botoșani, urmează să fie demolată. Decizia ar fi fost luată deoarece clădirea a fost părăsită deja de ceva vreme, în locul ei urmând să fie ridicat un nou imobil.
Arhitecții fundației atrag atenției asupra faptului că această decizie de demolare și înlocuire cu o clădire nouă va duce la dispariția unui imobil istoric și cer Direcție Județene pentru Cultură Botoșani să recunoască importanța acestuia și să-l includă pe lista monumentelor.
Istoricul gării puse pe lista demolărilor de CFR
Gara Leorda a fost inaugurată la 1.11.1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani).
Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava, arată experții fundației.
Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.
Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din jud. Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15.12.1888, a liniei Leorda – Dorohoi.