Cum vor ajunge mai multe companii din România să plătească drepturi de autor urșilor. Pentru ce vor fi folosiți banii
Povestea nefericită a ursului Arthur, împușcat în Covasna, a devenit sursă de inspirație pentru o campanie de strângere de fonduri.
Companiile care folosesc drept simbol ursul carpatin, sunt invitate să-i plătească acestuia drepturi de autor, iar cu banii care se vor strânge, va fi construită o rezervație. Acolo, ar putea fi mutați urșii care se plimbă prin orașe. Astfel, li se cruță viața și au chiar șanse mari să revină în sălbăticie.
Mai multe companii care vând de la bere și balsam de rufe și până la dulciuri sau sucuri se folosesc de imaginea urșilor. Jurnalistul britanic Charlie Ottley, împreună cu organizația de mediu care scos la iveală povestea revoltătoare a ursului Arthur, se întreabă cum ar fi ca urșii să primească și ei drepturi de autor.
În felul acesta, s-ar putea strânge bani pentru construirea unei rezervații, în contextul în care România nu reușește să rezolve problema sălbăticiunilor care ajung tot mai des în zonele locuite.
Charlie Ottely: "Orice urs care devine o problemă poate fi dus într-un loc unde să nu aibă contact cu oamenii și să-și trăiască viața în pace și astfel nu vor mai cauza probleme și distrugeri. Aceasta este o cauză importantă. Cred că trebuie să protejăm urșii pentru că n-au mai rămas prea multe locuri în Europa unde urșii să trăiască în sălbăticie."
Rezervația ar urma să se întindă pe 30 de hectare, iar acolo vor fi adăpostiți, pentru început, 50 de urși. Sunt mai multe județe luate în calcul: Harghita, Mureș, Brașov sau Covasna, unde avem o populație mare de urși. Habitatul trebuie să aibă o pădure mixtă din care să nu lipsească fagul, o pajiște, o apă curgătoare și o baltă pentru scăldat.
Costurile totale pentru realizarea proiectului sunt de până la 10.000 euro de urs salvat.
Gabi Păun, Agent Green: „Ne sperie teribil noua legislație care permite cu foarte mare ușurință acordarea de derogări pentru împușcarea unor urși care nu s-au dovedit neapărat că sunt periculoși. Atunci, vrem să-i scoatem din bătaia pustii și să le dam dreptul la viață. Ursul carpatin are potențialul de a deveni brand de țară, pentru că România, în acest moment, nu are un brand de țară."
Inițiativa, lansată în primă fază către companii și continuată ulterior cu deschiderea donațiilor către persoanele fizice, se adresează tuturor celor care vor să susțină simbolul Carpaților, ursul brun.
Povestea ursului împușcat de prințul Emanuel de Liechtenstein a fost inspirație pentru niște localnici din Ojdula care au deschis aici un restaurant cu denumirea Arthur. Am vorbit cu unul dintre proprietari și ne-a spus că sunt turiști care vin aici, opresc, fac o fotografie și pleacă mai departe. Observăm că proprietatea este înconjurată de gard electric, pentru că, așa cum ne-a spus proprietarul, vrea să se protejeze de frații lui Arthur.
Proprietar restaurant: "Când am început proiectul petnru deschiderea restaurantului, eram în căutarea unui nume, căutam ceva legat de Ojdula și, în glumă, i-am spus soțului de ce nu-i spunem Arthur. Oriunde mergeam eram întrebată despre această poveste."
Și Ministerul Mediului a accesat bani europeni și vrea să construiască în județul Brașov o rezervație pe 60 de hectare de pădure.