Condusul iarna pe zăpadă. Sfaturi pentru a evita incidentele

cauciucuri de iarna
Shutterstock

Condusul pe zăpadă reprezintă o provocare majoră pentru șoferi, mai ales atunci când condițiile meteorologice sunt severe și vizibilitatea este redusă.

Pentru a circula în siguranță, șoferii trebuie să fie pregătiți atât din punct de vedere tehnic, cât și psihologic. Iată care sunt principalele pericole ale condusului pe timp de iarnă, dar și echipamentele necesare pentru a face față sezonului rece.

Care sunt pericolele când conduci iarna, pe zăpadă

Unul dintre principalele pericole ale condusului pe zăpadă este pierderea aderenței. Drumurile acoperite cu zăpadă sau gheață pot transforma suprafața carosabilă într-un adevărat patinoar. Acest lucru afectează capacitatea mașinii de a frâna eficient, de a lua curbele în siguranță și de a menține o traiectorie stabilă. Studiile realizate de organizații precum National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) arată că riscul de accidente crește semnificativ pe drumuri acoperite cu zăpadă.

Un alt pericol major este vizibilitatea redusă. Zăpada care cade abundent, ceața și reflexiile produse de lumina soarelui pe suprafața albă pot afecta vizibilitatea șoferului. Șoferii trebuie să fie extrem de atenți la condițiile de iluminare și să folosească corect sistemele de iluminat ale vehiculului.

Un al treilea risc este legat de comportamentul altor participanți la trafic. Chiar dacă un șofer conduce preventiv, un alt vehicul care derapează sau frânează brusc poate provoca incidente. De aceea, menținerea unei distanțe de siguranță și anticiparea manevrelor celorlalți sunt foarte importante, conform Rac.co.uk.

Citește și
trotinete dambovita
Trotinete și cauciucuri, descoperite în albia Dâmboviței după ce a fost secată parțial din cauza infiltrațiilor de apă

De asemenea, în zonele cu ninsori abundente, există riscul ca mașina să rămână blocată în zăpadă. Este important să se evite drumurile necurățate și să aveți mereu în mașină o lopată de zăpadă și eventual nisip sau pietriș pentru a crea aderență.

Cum să conduci pe un drum înzăpezit

Pentru a conduce în siguranță pe drumuri acoperite cu zăpadă și polei, șoferii trebuie să știe o serie de tehnici importante pentru evitarea incidentelor.

Prima regulă și cea mai importantă este reducerea vitezei. Conform experților, viteza trebuie adaptată condițiilor drumului, fiind recomandată o viteză mai mică decât limita legală, pentru a permite un control mai bun al vehiculului.

De asemenea, frânarea trebuie făcută cu delicatețe. Pe suprafețe alunecoase, frânarea bruscă poate duce la blocarea roțiilor și la pierderea controlului. Șoferii trebuie să folosească frâna de motor ori de câte ori este posibil și să aplice pedala de frână progresiv, pentru a evita derapajele.

Curbele reprezintă o altă provocare pe drumurile cu zăpadă. Virajele trebuie abordate lent, iar volanul trebuie manevrat cu grijă pentru a păstra aderența. Un alt aspect important este utilizarea corectă a tracțiunii. Mașinile echipate cu tracțiune integrală (4x4) oferă un avantaj semnificativ, dar șoferii nu trebuie să se culce pe o ureche, deoarece și acestea pot pierde aderența în anumite condiții.

Un alt element important în ceea ce privește condusul pe zăpadă este anticiparea situațiilor. Privirea înainte și identificarea potențialelor pericole, cum ar fi zonele cu gheață neagră sau intersecțiile aglomerate, pot face diferența.

Sfaturi pentru condusul pe polei

Poleiul reprezintă o condiție extrem de periculoasă pentru șoferi, deoarece este adesea invizibil. Acest fenomen, cunoscut și sub numele de "gheață neagră", se formează atunci când umezeala de pe drum îngheață la temperaturi scăzute, dar rămâne aparent uscată.

Pentru a conduce pe polei trebuie în primul rând să înțelegi riscurile. Poleiul apare frecvent în zonele umbrite, pe poduri sau în apropierea apelor, unde temperaturile sunt mai scăzute. Șoferii trebuie să fie extrem de precauți în aceste locuri.

Una dintre cele mai bune metode de a gestiona condusul pe polei este să nu faci mișcări bruște. Accelerarea, frânarea și virajele trebuie efectuate foarte lent și controlat. Dacă simți că mașina alunecă, este important să nu intri în panică. Păstrează volanul orientat în direcția de deplasare și evită frânarea bruscă, deoarece acest lucru poate agrava situația.

Un alt sfat util este să menții o distanță de siguranță mult mai mare decât în condiții normale. Distanța de frânare pe polei poate fi de până la 10 ori mai mare. De asemenea, utilizarea anvelopelor de iarnă de calitate este obligatorie. Acestea oferă o tracțiune mai bună și reduc riscul de alunecare.

Ce trebuie să ai în mașină iarna

Pentru a fi pregătit în cazul unor situații neprevăzute, șoferii trebuie să aibă în mașină un set complet de echipamente de iarnă. În caz de urgență, aceste echipamente pot salva vieți.

Primul element esențial este trusa de prim ajutor. Aceasta trebuie să includă bandaje, medicamente de bază și un spray pentru dureri musculare, în cazul în care este necesar. De asemenea, un extinctor de incendii este util pentru a preveni posibilele incendii în urma unui accident.

Un alt aspect important este existența unui kit de supraviețuire. Acesta ar trebui să conțină o lanternă cu baterii de rezervă, o pătură termică, mănuși groase și alimente neperisabile, precum batoane proteice.

Lanțurile antiderapante sunt utile în situațiile în care aderența este extrem de redusă, cum ar fi pe drumuri acoperite cu un strat gros de zăpadă sau gheață. Este important să știți cum să montați lanțurile antiderapante și să le aveți la îndemână în portbagaj.

Nu uitați, de asemenea, de lichidul de parbriz eficient iarna. Acesta are un punct de îngheț mai scăzut decât cel obișnuit, ceea ce previne înghețarea lichidului în instalația de spălare a parbrizului. Este important să aveți întotdeauna suficient lichid de parbriz de iarnă în rezervor.

O răzuitoare de gheață este esențială pentru a îndepărta gheața de pe parbriz, geamuri laterale și oglinzi. Este recomandat să aveți o răzuitoare de gheață cu o lamă din plastic, pentru a evita zgârierea suprafețelor. De asemenea, o lopată de zăpadă poate fi utilă în cazul în care mașina rămâne blocată în zăpadă. Lopata poate fi utilizată pentru a curăța zăpada din jurul mașinii.

Cablurile de pornire sunt și ele utile în cazul în care bateria mașinii se descarcă din cauza temperaturilor scăzute. Este important să aveți cabluri de pornire de calitate, cu o lungime suficientă. Șoferii mai trebuie să aibă în mașină o pătură, în cazul în care rămân blocați în anumite zone și trebuie să aștepte ajutor.

Nu în ultimul rând, verifică periodic nivelul combustibilului. Rezervorul ar trebui să fie mereu cel puțin pe jumătate plin, pentru a preveni condensul și pentru a asigura funcționarea sistemului de încălzire în caz de staționare prelungită, conform Weather.gov.

Articol recomandat de sport.ro
GALERIE FOTO Fosta soție a lui Claudiu Niculescu arată spectaculos la 46 de ani. Imagini de la plajă cu Diana Munteanu
GALERIE FOTO Fosta soție a lui Claudiu Niculescu arată spectaculos la 46 de ani. Imagini de la plajă cu Diana Munteanu
Citește și...
A început isteria schimbării anvelopelor. Cât costă să-ți echipezi mașina cu cauciucuri de iarnă
A început isteria schimbării anvelopelor. Cât costă să-ți echipezi mașina cu cauciucuri de iarnă

Chiar dacă vremea ține cu noi, mulți șoferi precauți își pregătesc, deja, mașinile pentru iarnă. S-au programat din timp la service și schimbă anvelopele mașinilor cu cele de sezon. Angajații lucrează la foc continuu.

Trotinete și cauciucuri, descoperite în albia Dâmboviței după ce a fost secată parțial din cauza infiltrațiilor de apă
Trotinete și cauciucuri, descoperite în albia Dâmboviței după ce a fost secată parțial din cauza infiltrațiilor de apă

Problemele râului care traversează Bucureștiul se agravează, iar responsabilii pot face doar cârpeli, în lipsa banilor necesari.  

Fermierii au luat cu asalt Bruxelles-ul. Au dat foc la cauciucuri și baloți de paie. Trei polițiști au fost răniți
Fermierii au luat cu asalt Bruxelles-ul. Au dat foc la cauciucuri și baloți de paie. Trei polițiști au fost răniți

Flăcări, bătăi și tensiuni în capitala Europei. Fermieri din mai multe țări au asediat din nou instituțiile cheie, nemulțumiți de concesiile obținute, iar haosul a pus stăpânire pe Bruxelles.

Cauciucuri de iarnă prețuri în 2023 - cât costă anul acesta să treci la anvelopele de iarnă
Cauciucuri de iarnă prețuri în 2023 - cât costă anul acesta să treci la anvelopele de iarnă

Șoferii români trebuie să fie conștienți că anvelopele trebuie schimbate odată cu sezonul rece. Legea spune că ai nevoie de cauciucuri de iarnă dacă pe drumurile publice este zăpadă, gheață sau polei.

Cauciucuri de iarnă - când se pun anvelopele de iarnă în 2023
Cauciucuri de iarnă - când se pun anvelopele de iarnă în 2023

Când se pun anvelopele de iarnă? Este întrebarea pe care mulți șoferi români și-o pun odată ce vremea rece se instalează și prognoza meteo anunță că urmează temperaturi scăzute și chiar ninsori.  

Recomandări
România este membru cu drepturi depline al Schengen, la 18 ani de la aderarea la UE. Schimbările care au loc la graniță
România este membru cu drepturi depline al Schengen, la 18 ani de la aderarea la UE. Schimbările care au loc la graniță

Românii pot circula liber în ţările din Spaţiul Schengen şi pe şosele, după ce, în 12 decembrie 2024, miniştrii de Interne ai UE au decis să elimine controalele la frontierele interne terestre pentru Bulgaria şi România, începând cu 1 ianuarie 2025.

Plugușorul scumpirilor din Noul An începe cu carburanții. Cât vor plăti șoferii în plus pentru fiecare plin
Plugușorul scumpirilor din Noul An începe cu carburanții. Cât vor plăti șoferii în plus pentru fiecare plin

De la miezul nopții cresc prețurile în benzinării. Accizele pentru carburanți se majorează cu șase procente odată cu 1 ianuarie.

Ucraina a decis să oprească, de la 1 ianuarie, tranzitul gazului rusesc către Europa. Câți bani vor pierde rușii
Ucraina a decis să oprească, de la 1 ianuarie, tranzitul gazului rusesc către Europa. Câți bani vor pierde rușii

Nicio livrare de gaz rusesc către Europa prin gazoductele ucrainene nu va mai fi efectuată pe 1 ianuarie, a confirmat marţi operatorul reţelei de conducte, anunțând astfel sfârşitul acordului de tranzit al gazului încheiat în 2019 de Kiev cu Gazprom.