CFR Marfă își va declara falimentul. Activitatea va fi oprită imediat după operaționalizarea Carpatica Feroviar

CFR Marfa
Agerpres

CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea imediat după operaţionalizarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar.  

Termenul estimat în acest sens este până la 1 martie, conform directorului general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.

"Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar. Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră", a afirmat Apostolache.

Ce interdicție va avea Carpatica Feroviar

Acesta a precizat că noua companie nu trebuie şi nu are voie să semene "unu la unu" cu CFR Marfă de astăzi, ci va reprezenta "undeva maxim 20% din CFR Marfă de astăzi". De altfel, Carpatica Feroviar va cumpăra 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane de la CFR Marfă.

"CFR Marfă astăzi înseamnă mult mai mult decât 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane. Va cumpăra doar cinci secţii de reparat vagoane şi şase secţii de reparat locomotive, faţă de opt câte sunt din fiecare astăzi. Deci, vorbim despre o companie mult mai mică, mult mai fiabilă, una nouă, bancabilă şi sperăm să fie şi green în sensul adevărat al cuvântului, în care transportul feroviar să preia cât mai mult din transportul rutier. Compania feroviară Carpatica va prelua golul lăsat în economia României de CFR Marfă", a subliniat Daniel Apostolache, în marja celei de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiţii Club Feroviar.

Citește și
cfr marfa lansatoare
Un tren CFR Marfă cu lansatoare de rachete ar fi fost filmat la granița cu Ucraina VIDEO
VIDEO. Bărbat din Siria surprins în timp ce împinge pe scări o bătrână de 91 de ani din Suedia

Potrivit acestuia, activitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.

"Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale", a subliniat Apostolache.

În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500 - 9.000 de vagoane şi 600 de locomotive - material rulant calibrat pe contractele actuale, însă, numărul vagoanelor apte care ar putea fi folosite, dacă ar intra în reparaţii şi ar exista contracte de transport, se situează în jur de 15.000 - 17.000, iar cel al locomotivelor la 900.

"În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare. Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF", a susţinut şeful CFR Marfă.

De asemenea, s-au vândut navele feribot, însă hotelul şi sediile nu, întrucât "lumea aşteaptă chilipiruri, iar noi nu suntem disponibili să vindem la chilipir".

"Noi vrem să vindem la preţul evaluat şi la valoarea corectă, care să ducă la maximizarea veniturilor şi achitarea ajutorului de stat către cei doi furnizori: Ministerul de Finanţe, prin ANAF, şi Ministerul Transporturilor, prin CFR SA. Am constatat că, prin vânzarea acestor active, reuşim să ţinem penalităţile în frâu, nu se diminuează principalul", a arătat acesta.

În ceea ce priveşte salariaţii CFR Marfă, aceştia nu vor fi preluaţi automat de Carpatica Feroviar, dar vor avea "un loc unde să-şi depună CV-ul".

"Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze şi durează cam şase luni. Dacă eşti investitor şi vrei să-ţi cumperi material rulant şi l-ai primit, nu poţi să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul naţional, la un organism notificat, dacă nu ai toată licenţa, dacă n-ai licenţă de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă îşi va declara faliment. CFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaţionaliza şi se va autoriza, îşi va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Aşa este angajamentul în faţa Comisiei Europene şi se va închide, practic, ajutorul de stat şi decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie naţională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea şi operaţionalizarea societăţii Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România", a transmis directorul general.

Alitalia, un exemplu pentru România

Daniel Apostolache a mai spus că soluţia cu înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar a venit pe modelul Alitalia.

"Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, şi de acolo a plecat pe jurisprudenţa europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut şi alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenţia este discontinuitatea faţă de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operaţional, cu înţelegerea lecţiei capitalismului, în care salariaţii şi compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurenţiale şi economice în România", a adăugat el.

CFR Marfă are în portofoliu companii importante cum ar fi: Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, societatea Electrocentrale Craiova, dar şi cei mai importanţi traderi şi producători de cereale din România. De asemenea, este al doilea partener DB Germania pentru NATO în transportul de trupe militare.

Viteza comercială la trenurile de marfă este, în medie, în jur de 17 km/h, sunt unele secţii care s-au reabilitat, cum este Constanţa, iar cel mai prost se circulă pe secţia Chiajna - Grădinari, unde sunt lucrări.

Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, a participat marţi la cea de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiţii Club Feroviar, eveniment la care Agenţia Naţională de Presă AGERPRES este partener media.

Articol recomandat de sport.ro
VIDEO Scene șocante în România! Un jucător i-a rupt maxilarul arbitrului după ce a fost eliminat
VIDEO Scene șocante în România! Un jucător i-a rupt maxilarul arbitrului după ce a fost eliminat
Citește și...
CFR Marfă scoate la spre vânzare Hotelul Express din Predeal, la preţul de 15 milioane de lei
CFR Marfă scoate la spre vânzare Hotelul Express din Predeal, la preţul de 15 milioane de lei

CFR Marfă scoate la vânzare Hotelul Express, situat în centrul staţiunii Predeal.

Un tren CFR Marfă cu lansatoare de rachete ar fi fost filmat la granița cu Ucraina VIDEO
Un tren CFR Marfă cu lansatoare de rachete ar fi fost filmat la granița cu Ucraina VIDEO

Un filmuleț postat pe YouTube de către un ultilizator care își zice MrAgentFBI arată un tren tractat de o locomotivă CFR Marfă care transportă câteva zeci de lansatoare de rachete și se îndreaptă spre granița cu Ucraina.

 

Ce rol va avea Carpatica Feroviar, compania care va înlocui CFR MARFĂ
Ce rol va avea Carpatica Feroviar, compania care va înlocui CFR MARFĂ

În contextul războiului din Ucraina, statul român vrea să înființeze o nouă companie feroviară, cu rol strategic în regiune.

CFR Marfă, trimisă de ANAF la cercetări penale. Polițiștii trebuie să verifice restanțe de plată de 22 milioane de lei
CFR Marfă, trimisă de ANAF la cercetări penale. Polițiștii trebuie să verifice restanțe de plată de 22 milioane de lei

CFR Marfă conduce în lista celor aproape 53.000 de contribuabili trimisă de ANAF Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) pentru cercetări penale.

CE: CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat de 570 milioane €. Reacția lui Orban
CE: CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat de 570 milioane €. Reacția lui Orban

Ludovic Orban a declarat că decizia potrivit căreia CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat de 570 milioane € este din vina Guvernului PSD şi a arătat că vor fi luate toate măsurile pentru salvarea acestei companii.

Recomandări
Paradoxul actual al pieței imobiliare din România: Locuințele sunt tot mai scumpe, în timp ce în restul lumii se ieftinesc
Paradoxul actual al pieței imobiliare din România: Locuințele sunt tot mai scumpe, în timp ce în restul lumii se ieftinesc

Degeaba au crescut veniturile, pentru că locuințele continuă să se scumpească. Prețul mediu cerut la nivel național a crescut cu aproximativ 14%, iar în Cluj-Napoca metrul pătrat se apropie de 3.000 de euro, mult peste București.

Exemplu de urmat. Cum a reușit o școală din Pașcani, în numai doi ani, să atragă fonduri europene de 4 milioane de euro
Exemplu de urmat. Cum a reușit o școală din Pașcani, în numai doi ani, să atragă fonduri europene de 4 milioane de euro

Școala românească poate fi adaptată vremurilor, astfel încât elevii să meargă de drag la cursuri. Se poate întâmpla asta dacă directorii știu să atragă bani europeni și să formeze echipe de profesori conectați la noile metode de predare.

BNR a majorat prognoza de inflație la 5%, la final de 2024. Marile pericole la adresa buzunarelor și a bugetului național
BNR a majorat prognoza de inflație la 5%, la final de 2024. Marile pericole la adresa buzunarelor și a bugetului național

Inflația nu pierde din putere nici spre finele anului, tocmai când avem listele de cumpărături mai lungi. Deși estimările BNR din vară arătau o încetinire a ritmului de creștere a prețurilor, datele de acum arată diferit.