Cazul Caracal. Program de instruire pentru 650 de angajați ”112”, finanțat de elvețieni
Primii 19 angajați care gestionează apelurile de urgență 112 au început pregătirea după tragedia de la Caracal, când adolescenta de 15 ani, răpită, nu a primit ajutorul, cerut la 112.
În total, 650 de angajați de la SMURD, Ambulanță, Poliție și Jandarmi urmează să fie instruiți, pentru a răspunde cu empatie și eficiență la cazurile grave.
Operator 112: "Alo! Tu, femeie! Tu eşti nebună? Eşti cu capu'? Spune-mi în ce localitate de afli!"
Operator 112: "Păi, ce dracu, să-i fac că e în Caracal, că a răpit-o şi a dus-o în Caracal, dar nu ştie unde..."
Pentru că astfel de replici halucinante să nu mă aibă loc, 650 de angajaţi de la dispeceratele 112 vor parcurge etapizat un curs de perfecţionare. La final, vor deveni dispeceri unici. Adică vor putea răspunde la orice tip de apel, indiferent că sunt incendii, accidente, urgenţe medicale sau fapte ce ţin de competenta poliţiei. 19 angajaţi au început deja pregătirea.
Programul de pregătire este finanţat de guvernul elveţian şi inspirat din serviciul de urgenţă finlandez.
Căpitanul Alexandru Vădan, formator ISU Bucuresti-Ilfov: "Da, a existat un schimb de experienţă în cadrul proiectului pilot cu colegii noştri din Finlanda. În primul rând, este vorba de experienţa căpătată de-a lungul anilor în managementul situaţiilor de urgenţă, numărul mare de cazuri gestionat."
Iniţial, dispecerii vor parcurge o etapă teoretică, în care sunt explicate mai multe situaţii şi soluţii, apoi una practică în care toate aceste scenarii vor fi aplicate.
În prima fază la programul de instruire participa doar dispeceri din cadrul ISU SMURD şi ai Serviciilor de Ambulanţă. 11 dintre ei se pregătesc la Târgu Mureş, iar 8 se pregătesc la Bucureşti. Timp de cel puţin 6 săptămâni vor învăţa să gestioneze urgenţe medicale sau cazuri de ţin de competenta pompierilor. Scenariile de răpire sau de agresiune nu intra momentan în discuţii pentru că la aceste pregătiri nu iau parte acum şi poliţiştii.
De altfel, în ţara încă mai exista dispecerate fără poliţişti şi sedii IPJ în care lucrează un singur agent, susţin sindicaliştii din poliţie.
Ene Cătălin, Sindicatul Europol: "A fost cazul concret de la Caracal, cel mediatizat: în momentul în care Alexandra a sunat la 112 a fost transmis către operatoare STS din Slatina, după care operatoarea STS a transmis către poliţistul de la STS care şi acela se afla în Slatina, după care acelaşi poliţist a transmis acolo unde s-a întâmplat, şi de acolo s-a transmis la echipajul din stradă. Deci, practic a trecut prin patru filtre."
Raed Arafat: "La poliţie şi la jandarmi acum încercăm să vină şi dânşii cu noi în dispecerate. Sper că până la sfârşitul anului să avem un număr de dispecerate complet integrate precum cel din Mureş, Hunedoara şi Bucureşti."
Pentru că pregătirea dispecerilor se va face treptat, autorităţile estimează că întreg procesul va dura trei sau patru ani.