Dosarul cu șină ar putea dispărea abia peste patru ani. 60% dintre angajații la stat nu au competențe digitale
Dosarul cu şină și copiile după acte vor mai face parte din viaţa noastră cel puţin patru ani. Estimarea aparţine chiar ministrului Cercetării şi Digitalizării, care recunoaşte că situaţia este una tristă.
Cetăţenii sunt nevoiţi să depună la cele mai multe instituţii formulare inclusiv pentru deschiderea unui cont online. În unele situaţii ține şi managementul local. Dovada că sunt şi oraşe unde, cu fonduri europene, birocraţia a dispărut. Din păcate, 60% din totalul angajaţilor de la stat nu au competențe digitale.
Discuţii în care se cer dosare cu copii de acte şi oamenii sunt puşi pe drumuri întâlnim la cele mai multe instituţii ale statului, fie că e vorba de eliberarea unei indemnizaţii de handicap, alocaţii, taxe şi diferite acte.
De exemplu, la casele de pensii atât din Bucureşti cât şi din ţară, pentru crearea unui cont online, în care fiecare cetăţean îşi poate vedea contribuţiile, titularul trebuie să completeze un formular pe care, ulterior, trebuie să îl prezinte fizic la biroul casei de pensii. Contul este activat abia după ce este procesată cererea și trimise datele de acces.
Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii: „Se poate elimina printr-o procedură internă, un ordin al preşedintelui Casei de Pensii, nu este o procedură ce ţine de legislație. Eu am cerut de anul trecut ca tot ce înseamnă servicii Casei Naţionale de Pensii Publice să se presteze online , a rămas agăţat.”
Într-un răspuns pentru Ştirile PRO TV, reprezentanţii Casei de Pensii ne-au transmis că lucrează la modernizarea serviciilor electronice .
Dar oamenii nu trebuie să aibă aşteptări prea mari, spune ministrul cercetării şi digitalizării, Ciprian Teleman. Digitalizarea din sistemul public va avea primele rezultate peste patru ani.
Ciprian-Sergiu Teleman, ministrul Cercetării și Digitalizării: „Experiența implementării unor proiecte de IT şi asta e un şantier naţional de digitalizare ne spune că repede, bun şi ieftin nu se poate. E trist, pentru că acum pierdem vremea şi eu sunt cetăţean şi eu, interacţionez cu statul. Eu nu sunt politician, vin din mediul privat, durează pentru că nu au existat standard, primul lucru pe care trebuie să facem este cel care va da coerență.”
Abia acum, în sistemul de pensii, 1.000 de persoane, 800 cu studii superioare şi restul cu studii medii, urmează să fie angajate în următoarea perioadă la casele de pensii teritoriale. Aceşti angajaţi ar trebui să introducă în sistem digital cinci milioane de dosare de pensii în vederea recalculării, până la sfârșitul anului viitor.
Există şi instituţii unde managerul şi-a asumat o politică de digitalizare, inclusiv la unele case teritoriale de pensii. Oraşul Ciugud este un exemplu de bună practică. Aici, localnicii au scăpat de birocraţie şi de teroarea dosarului cu şina: plătesc direct la automate de plată, fără să mai meargă la ghişee. Modernizarea a fost posibilă cu ajutorul fondurilor europene.
Gheorghe Damian, primar Ciugud: "Ceea ce am făcut noi la Ciugud se poate multiplica şi în alte zone, de la o administraţie inteligentă".
În topul oraşelor smart de anul acesta, Alba iulia este urmată de Cluj Napoca şi Timişoara.