Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu Dosarul electronic de sanatate
Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu Dosarul electronic de sanatate.
Conform News.ro, aceasta institutie apreciaza ca "dispozitiile legale incidente prezinta un grad mare de generalitate, desi legifereaza intr-un domeniu atat de sensibil precum datele personale de natura medicala cuprinse in dosarul electronic al pacientilor".
De asemenea, Avocatul Poporului considera ca "accesul la datele personale medicale ale pacientilor este permis unei categorii definite mult prea exhaustiv".
"Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala a Romaniei cu exceptia de neconstitutionalitate referitoare la prevederile art. 30 alin. (2) si (3) si art. 280 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata. Dispozitiile sus-mentionate sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 1 alin. (5), art. 26 si art. 53 din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor si a libertatilor fundamentale, intrucat permit restrangerea exercitiului dreptului la viata intima, familiala si privata prin acte normative de nivel inferior legii, ce nu intrunesc cerintele de previzibilitate, certitudine si transparenta care caracterizeaza o lege adoptata de catre Parlament, in calitatea sa de unica autoritate legiuitoare sau de catre Guvern, ca legiuitor delegat", anunta institutia.
Articolele de lege invocate prevad ca unitatile medicale "au obligatia asigurarii conditiilor de mobilitate a informatiei medicale in format electronic, prin utilizarea sistemului dosarului electronic de sanatate al pacientului. In situatia in care se utilizeaza un alt sistem informatic, acesta trebuie sa fie compatibil cu acest sistem din platforma informatica din asigurarile de sanatate, caz in care furnizorii sunt obligati sa asigure conditiile de securitate si confidentialitate in procesul de transmitere a datelor" si ca "modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului va fi stabilita prin norme metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la dosarul electronic de sanatate al pacientului, care se aproba prin hotarare a Guvernului".
Articolul 280 se refera la atributiile CNAS.
In opinia institutiei, "dispozitiile legale incidente prezinta un grad mare de generalitate" si ca legiuitorul s-a rezumat la a reglementa faptul ca modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului va fi stabilita prin norme metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la dosarul electronic de sanatate al pacientului, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
"Astfel, dispozitiile Legii nr. 95/2006 fac trimitere la acte normative cu forta juridica inferioara legii, modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului fiind stabilita prin norme metodologice, in baza unei proceduri neprevazute de lege, si deci, susceptibila de a fi calificata arbitrara", argumenteaza Avocatul Poporuli, care sustine ca astfel se incalca principiul constitutional al legalitatii, consacrat de art. 1 alin. (5) din Constitutie.
In exceptia de neconstitutionalitate formulata, este invocat "caracterul lacunar al normelor care reglementeaza dosarul electronic de sanatate, de vreme ce reguli substantiale, esentiale in materia protectiei vietii intime, familiale si private, precum si a protectiei datelor cu caracter personal, nu sunt reglementate prin lege.
"In cazul de fata, legea relativizeaza in mod nepermis reglementarea dosarului electronic de sanatate, lasand la latitudinea Ministerului Sanatatii si Casei Nationale de Asigurari de Sanatate stabilirea unor elemente esentiale ale utilizarii si completarii acestuia, cum ar fi accesul la datele retinute (cazurile in care sunt permise accesul si utilizarea datelor, categoriile de persoane care au acces la date, extragerea si prelucrarea datelor si informatiilor din DES)", considera Avocatul Poporului.
Institutia face trimitere si la obiectiile formulate de asociatii ale medicilor si ale pacientilor cu privire la implicatiile pe care aplicarea dosarului electronic de sanatate le-ar putea avea asupra vietii intime, familiale si private ale persoanelor fizice, precum si asupra vietii profesionale a acestora, in conditiile in care legiuitorul nu prevede o serie de garantii menite sa preintampine diseminarea datelor personale cu caracter medical.
Avocatul Poporului mentioneaza ca in dosarul electronic de sanatate exista o sectiune numita "sumar pentru situatii de urgenta" care contine date vitale pentru pacient, esentiale medicilor in situatii de urgenta, in care pacientul e inconstient sau nu poate spune medicilor bolile, alergiile cu care a fost diagnosticat si nici daca se afla sub tratament medicamentos. in aceasta sectiune sunt cuprinse printre altele bolile cronice ale pacientului; bolile hematologice relevante pentru urgente medicale; boli transmisibile relevante pentru urgente medicale; tratamentele curente; internari recente, aceste informatii fiind accesibile oricand oricarui medic din sistemul medical public si privat, care e autentificat in sistemul DES.
De asemenea, si ca farmaciile, laboratoarele medicale, stomatologii si orice alt furnizor de servicii medicale din Romania, autentificat obligatoriu in sistemul DES, poate avea acces oricand la aceste informatii din dosarul oricarui pacient din aceasta tara.
"In contextul celor aratate, Avocatul Poporului observa ca accesul la datele personale medicale ale pacientilor este permis unei categorii definite mult prea exhaustiv. Astfel, cadrul normativ actual, configurat de doua acte administrative normative, nu stabileste criterii obiective care sa limiteze la strictul necesar numarul de persoane care au acces si pot utiliza ulterior datele pastrate, astfel incat pacientii, ale caror date au fost pastrate in dosarul electronic de sanatate al pacientului, nu pot beneficia de garantii suficiente care sa le asigure protectia impotriva abuzurilor si a oricarui acces sau utilizari ilicite. Garantiile legale privind utilizarea in concret a datelor retinute nu sunt suficiente si adecvate pentru a indeparta teama ca drepturile personale, de natura intima, sunt violate, asa incat manifestarea acestora sa aiba loc intr-o maniera acceptabila", sustine institutia.
Avocatul Poporului invoca faptul ca documentele internationale stabilesc ca principiu necesitatea existentei unui echilibru intre asigurarea continuitatii asistentei medicale, posibila prin intermediul dosarului electronic de sanatate al pacientilor, si protectia drepturilor acestora, implicit al dreptului la viata intima, familiala si privata.
"Desigur, prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau ale Constitutiei Romaniei nu interzic consacrarea legislativa a ingerintei autoritatilor statului in exercitarea drepturilor mentionate, insa interventia statala trebuie sa respecte reguli stricte, expres mentionate atat in art. 8 din Conventie, cat si, respectiv, in art. 53 din Legea fundamentala. Astfel, masurile legislative de natura sa afecteze exercitarea drepturilor si libertatilor fundamentale trebuie sa fie prevazute numai prin lege, sa indeplineasca un scop legitim, constand in cazul de fata in apararea sanatatii publice, sa fie necesare intr-o societate democratica, sa fie proportionale cu situatia care le-a determinat, sa fie aplicate in mod nediscriminatoriu si sa nu aduca atingere existentei dreptului sau a libertatii", arata institutia.
In opinia Avocatului Poporului, trebuie avute in vedere mai multe aspecte care sa garanteze apararea dreptului la viata intima, familiala si privata si a dreptului de proprietate asupra datelor personale: modalitatea de utilizare a datelor personale avand caracter medical; precizarea limitativa a categoriilor de persoane fizice si juridice care au acces la informatiile inscrise in dosarul electronic de sanatate; garantiile adecvate pentru protectia acestor date fata de orice accesare si utilizare ilicita; necesitatea consimtamantului pacientilor atat pentru constituirea dosarului electronic de sanatate, cat si pentru utilizarea acestuia (in acesta ultima ipoteza urmeaza a se avea eventual in vedere si reprezentantii legali sau apartinatorii pacientului); posibilitatea pacientilor de a refuza includerea in dosar a anumitor informatii despre starea lor de sanatate ce ii pot prejudicia, precum si dreptul pacientilor de a decide asupra retragerii unor informatii din propriul dosar electronic.
"Pentru asigurarea, pe de o parte, a unui climat de ordine, guvernat de principiile unui stat de drept si democratic, iar pe de alta parte, a protectiei persoanei fata de riscurile la adresa vietii private, Avocatul Poporului considera ca accesul si utilizarea datelor cuprinse in dosarul electronic de sanatate al pacientului trebuie sa se faca in conditii de maxima securitate, de natura a inlatura diseminarea (chiar si accidentala) a oricaror date personale care ar putea aduce prejudicii de orice fel persoanei in cauza", conchide institutia.
Dosarul Electronic de Sanatate (DES) este obligatoriu din 12 noiembrie, in prezent fiind deja 6.200.000 de astfel de acte, dar medicii de familie se tem sa-l utilizeze deoarece considera ca datele medicale ale pacientilor ar putea fi vazute de oricine. La fel, Comisia de Bioetica a Colegiului Medicilor din Romania spune ca DES ridica aspecte etice importante si este de natura a aduce prejudicii pacientilor, medicilor si, nu in ultimul rand, sistemului de sanatate din Romania.
Sursa: News.ro
Etichete: curtea constitutionala, avocatul poporului, sanatate,
Dată publicare:
30-11-2016 12:35