"Made in Romania". Cel mai scump drum: 2.000.000 €/KM
Inceput in 1982, drumul national dintre Orsova si Moravita nu a fost terminat nici pana in prezent. Din banii platiti pe reparatii se putea construi o autostrada.
Romania Libera: Lucrarile au inceput in 1982, cand s-a pus problema stramutarii drumurilor din Clisura Dunarii, afectate de construirea hidrocentralei de la Portile de Fier. Lucrarile au fost stopate in 1989 si au fost reluate mult mai tarziu", isi aminteste povestea drumului national DN 57, din Clisura Dunarii, Cornel Martincu, presedinte al Institutului de Proiectare in Transporturi Rutiere, Navale si Aeriene IPTANA. Drumul in cauza porneste la Orsova si dupa 170 de km ajunge la Moravita, pe un traseu pitoresc, in buna parte pe malul romanesc al Dunarii. An de an turistii care traverseaza zona si localnicii isi rup masinile in el si se uita cu jind la malul sarbesc, pe care se afla un drum national ca in palma. La noi, ba mai cade o stanca, ba se pravale un mal, ba asfaltul este napadit de cratere. In 20 de ani statul nu a gasit niciodata banii necesari terminarii acestui drum, de altfel unul modest, pe doua benzi. Singurele fericite sunt firmele de constructii, care primesc de treaba si sunt chemate de urgenta sa intervina cand au loc alunecari de teren sau caderi de stanci. Mai de voie, mai de nevoie , la astfel de incidente, Compania de Autostrazi baga adanc mana in buzunar pentru a plati reparatiile. Fara lucrarile efectuate anterior anului 1989, DN 57 a inghitit pana acum 558 milioane lei (130 milioane euro), adica cam cat ar costa construirea de la zero a 30 de kilometri de autostrada.
Gandul: De ce sunt pustii santierele de pe Autostrada Soarelui. Vezi explicatia Transporturilor Nici tipenie de om, numai niste caini pazind gramezile de pamant. Viitoarea autostrada parea o ulita de tara. Greu de crezut ca pe aici vor circula masini peste numai cateva luni, fie si pe un singur fir, asa cum a promis ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Urcam pe pod, sperand ca vom da acolo de niscaiva muncitori. Dar n-am gasit pe nimeni. De sus am zarit, insa, o umbra misunand jos, la piciorul podului. Era paznicul, plictisit de atata stat degeaba. Nimic care sa indreptateasca optimis-mul celor mai recente declaratii ale oficialilor de la Bucuresti. "Ce e cert este ca eforturile pe care le facem in acest moment este ca sa putem sa circulam la vara, nu sa receptionam, subliniez, sa circulam catre mare, atat pe autostrada, cat si pe calea ferata, si sa demonstram ca, atunci cand vrei, poti sa impingi niste lucruri care vad ca atarna de ani de zile (. ..) Vor construi si fundatia la celelalte benzi, dar bineinteles ca nu vor avea timp sa toarne asfalt. Nu vor putea sa faca minuni in sase luni cat nu s-au facut in sase ani", spunea Anca Boagiu.
Evenimentul Zilei: Taxa de tranzit prin Cernavoda starneste controverse Transportatorii obligati sa treaca prin Cernavoda dupa inchiderea podului contesta taxele impuse. Traficul la intrarea in județul Constanța e anevoios și, pentru mașinile grele, scump. Transportatorii s-au intalnit ieri cu reprezentantii municipalitatii din Cernavoda care instituise o taxa pentru masinile grele ce tranziteaza orasul. In urma restrictionarii circulatiei pe podul de peste Canalul Dunare Marea Neagra, masinile de mare tonaj sunt obligate sa treaca prin oras. Federatia Operatorilor de Transport Rutier (FORT) a notificat deja Consiliul Local Cernavoda, aducandu-i la cunostinta ca va inainta actiune in instanta impotriva hotararii consiliului local. Liderul FORT, Augustin Hagiu, a informat-o ieri pe Mariana Mircea, primarul orasului Cernavoda, ca "fluxul comercial de transport rutier a scazut deja cu 40% de la aparita acestei masuri aberante".