Fascinanta epopee a traficului din Bucuresti
Luna octombrie a marcat un nou record la importul de rable in Romania. Si un altul la aglomeratie. In capitala, unde altundeva? Asadar, ce ne facem? Apelam la metrou, autobuz, tramvai sau strangem bani de-un elicopter?
Ai masina, ai parte de senzatii tari
Incepe o noua zi. O data cu ea, parcurgi o fila dintr-o noua poveste. Una care, din pacate, iti alunga somnul de pe gene si te scoate din starea de bine sora cu lenea dobandita dupa un somn bun. Iesi in fata blocului si dai nas in nas cu prima surpriza fabricata in Romania: masina iti este blocata nefericit de un sofer sarit de noroc. Si lipsit de sinapse intre neuroni, am spune. Claxonezi. La inceput, cu bun simt. Apoi, din ce in ce mai nervos. Cand simti ca esti pe cale sa te transformi in Grinch, din blocul de peste drum iese un tip zgribulit si-si muta masina. In fata unui alt condamnat la napasta. Sa claxoneze, daca vrea!
Dupa vreo doua manevre, ajungi in trafic. De fapt, e mult spus trafic. Nici nu iesi bine de pe straduta ta in bulevard, ca te si asezi la coada. Si astepti. Daca ai suficient de mult sange rece, poti sa-ti bei cafeaua, sa cumperi un ziar la semafor, sa-l rasfoiesti pe tot si eventual sa mai tragi inca un pui de somn pana sa ajungi la serviciu. Mai ales daca ai drum prin centru. In Capitala s-a ajuns la un uluitor record negativ al vitezei in trafic: in medie, 5 kilometri pe ora. Mers pe jos, adica.
Si, ca si cum o asemenea aventura pe zi nu era de ajuns, un sugubat frate cu Murphy a inventat si intoarcerea acasa. Te freci la ochi - de somn si de nervi - si tot nu-ti vine sa crezi: conducta de masini furnizeaza cu aceeasi energie tone si tone de furnicute ce aleg aceeasi destinatie cu a ta. Solutii... exista oare?
Fereasca Dumnezeu sa iei un taxi!
E a doua mare greseala comisa in Bucuresti. Dupa cea cu suitul la volan. Oricat ar incerca Politia Rutiera sa explice ca pe strazile adiacente se circula mai bine, la orele de varf si acestea sunt la fel de pline ca Bulevardul Unirii sau Magheru. Iar taximetristii stiu. Si asteapta.
Motocicleta, scuterul si bicicleta exista in trafic!
Teoretic, ar trebui doar sa stai la stop. Masinile nu ar trebui sa conteze pentru tine. Problema mare este ca, de cele mai multe ori, nici tu nu existi pentru soferi. Astfel ajung oamenii... cifre reci. Si crude: 262 de motociclisti au murit anul acesta, arata statisticile. Aproape unul pe zi. Alti 1.600 au fost raniti.
Despre biciclete si biciclisti ar trebui sa avem numai cuvinte de lauda. In vest, se vorbeste deja despre mijlocul de transport al viitorului: suficient de rapid, bun pentru sanatate si nepoluant. La noi, insa, doar ratacitii pedaleaza pe sosele. Pistele sunt la fel de rare ca si parcarile din Bucuresti.
Mijloacele de transport in comun, inca un motiv sa strambi din nas
Metroul si autobuzul, ultima frontiera in lupta contra aglomeratiei. Asa vad lucrurile cei de la Politia Rutiera. In constiinta noastra, a tuturor, metroul si, mai nou, metroul usor apar drept mijloace de transport rapide, cu garnituri care, teoretic, vin la un interval de cateva minute si te duc cat ai clipi unde ai nevoie.
Insa. Un mare INSA: daca apuci sa te urci in ele, caci nici aici nu esti ferit de aglomeratie. Mai mult de jumatate de milion dintre bucuresteni circula in mod regulat cu metroul si aproape 1,5 milioane cu RATB-ul. In plus, nici autobuzul si nici troleibuzul nu au aripi sa zboare, asa ca nu e o mare afacere. Iar cum romanii nu stau deloc bine la capitolul consum de apa in combinatie cu sapun, s-ar putea ca viteza maxima in trafic s-o atingi atunci cand cobori din mijlocul de transport in care ti-ai facut loc cu chiu, cu vai si cu toata forta coatelor.
Per pedes. Rapid si sanatos
Dupa toate acestea, intrebarea: “Eu cu ce mai circul?” ne racaie timpanele. Cu cele doua picioare din dotare, draga votantule. Cu ele. Este ieftin, ar spune economistii. Este sanatos, ar spune medicii. Este nepoluant, ar spune ecologistii. Oare politicienii ce spun?
Care este recordul tau personal de timp petrecut in trafic?
Sursa: Mihaela Martin
Etichete: masini, metrou, aglomeratie, trafic, ratb,
Dată publicare:
19-11-2008 00:00