Romania, te iubesc, editia din 3 iunie: Cum a ajuns sistemul sanitar in moarte clinica

03-06-2012 17:20


In mod halucinant, decontarile dubioase din bugetul asiguratilor continua mult dupa ce pacientul paraseste spitalul.

Romania, te iubesc, editia din 3 iunie, poate fi urmarita integral pe voyo.ro.

Confesiunea unei asistente despre frauda din sistem

Despre fraudele din sistem vorbeste o asistenta medicala, care doreste sa-si pastreze anonimatul de teama sa nu-si piarda locul de munca. Ea este unul dintre putinii care au curajul sa vorbeasca despre vanatoarea bolnavilor, imediat cand ies din spital. Femeia declara ca lucreaza la o firma din Bucuresti, Alicia Medical Expert, care are contracte cu Casa de Asigurari de Sanatate, pentru furnizarea de ingrijiri medicale la domiciliul pacientilor.

Mecanismul e simplu: fiecare asigurat are dreptul legal si gratuit la 90 de zile de ingrijiri medicale la domiciliu pe an, costurile fiind suportate de stat. Casa de Asigurari plateste practic furnizori privati, carora le deconteaza 75 lei pe zi de pacient in primele 42 de zile si 50 lei pe zi pentru restul pana la 90 de zile. Si cu cat sunt mai multe proceduri facute pacientului, cu atat se primesc mai multi bani de la Casa. In acest context ar aparea "umflarea" deconturilor de la bugetul asigurarilor de sanatate.

Sunt afirmatii extrem de grave, pe care asistenta sustine ca si le asuma. Recunoaste ca pentru a nu-si pierde serviciul, ar fi ascultat in ultimii ani directivele sefilor de la firma, desi a constientizat ca asta inseamna o frauda de proportii.

Reprezentantii firmei Alicia Expert Medical declara ca societatea la care lucreaza denuntatoarea nu accepta astfel de practici si ca fiecare asistent isi asuma raspunderea pentru ce semneaza in documente, la domiciliul bolnavului. Angajatii care comit sau au comis astfel de nereguli sunt trasi la raspundere.

Oficialii companiei vin cu justificari menite sa inlature orice indoiala in cazul unui control sau al unui demers jurnalistic: Conducerea firmei nu stie si nu are nicio vina daca se fac abuzuri. Toata raspunderea este aruncata in carca angajatelor care, daca incalca legea, o fac din propria vointa. Ai crede ca cine umfla decontul, o face din loialitate pentru companie, nu pentru ca ar fi primit vreo directiva.

Asistenta denuntatoare spune ca toate neregulile se fac cu complicitatea reprezentantilor Casei, care se fac ca nu vad neregulile, desi multe pot fi evidentiate usor in acte.

Serviciile de ingrijire la domiciliu, o alta metoda de a imbogatire

Societatea Beatrice nu mai are in 2012 contract cu Casa de Asigurari Bucuresti, dar a avut in anii trecuti, fiind una din firmele favorizate la decontari, sustin reprezentantii Asociatiei Pacientilor. De pe site-ul Casei de Sanatate Bucuresti se poate observa ca desi e vorba de firme diferite, la date de contact apar aceleasi numere de telefon si de fax. Informatiile de la Registrul Comertului arata ca patronul de la Beatrice Expert SRL este administrator la Alicia Medical Expert.

In practica, este greu sa descoperi consemnari fictive, doar studiind actele poti. Verificarile ar trebui sa includa audierea pacientilor sau controale inopinate facute de inspectorii Casei de Asigurari. Sistemul permite fraudarea in privinta procedurilor, dar si a numarului de zile in care sunt acordate ingrijiri medicale. In al doilea caz, "umflarea" decontului s-ar face cu complicitatea medicilor din spital.

Asistenta declara ca in cazul unor investigatii, autoritatile competente ar putea afla ca asistentele de la firma in cauza ar fi profitat in ultimii ani de sute de pacienti care, afectati de boala si apasarile unor interventii chirurgicale dificile, habar nu au ca in numele lor, cineva face profituri uriase. Ba chiar la finalul ingrijirilor, oamenii ar completa si scrisori de multumire, fara sa stie ce servicii sunt decontate in numele lor.

Ce spun pacientii despre ingrijirea primita la domiciliu

Am incercat sa aflam si ce spun pacientii care au beneficiat de servicii de ingrijire la domiciliu si la care face referire asistenta denuntatoare.

Oamenii, greu incercati de viata, nici macar nu stiu ca statul nu le face nici o favoare si ca, de fapt, pe drepturile lor, se imbogatesc oameni de afaceri.

Ana Damian este o pensionara care a suferit o amputatie de picior. Dupa operatie a fost ingrijita la domiciliu, insa nu-si aminteste sa fi primit prea multe servicii. Este clienta ideala pentru orice furnizor de ingrijire, care intr-un astfel de caz, scoate bani frumosi din bugetul Casei. Accepta serviciile care i se ofera fara sa puna intrebari, nu este informata si nu isi cunoaste drepturile cand vine vorba de ingrijire la domiciliu. Chiar daca are probleme cu tensiunea, nu a indraznit sa ceara consult in acest sens asistentelor care o vizitau.

Reprezentantii companiei incriminate spun ca detin suficiente materiale la sediul firmei si ca toti angajatii primesc aparatura necesara cand pleaca la vizitele la domiciliu. Pacienta Ana Damian povesteste ca toate ingrijirile s-ar fi facut cu materialele ei.

In contractul cadru care se semneaza cu Casa, scrie negru pe alb ca toti furnizorii sunt obligati sa asigure gratuit intreg serviciul acordat pacientului, inclusiv materialele folosite. Ana Damian vorste deschis despre experienta ei cu firma Alicia Medical. Spune cu amaraciune ca asistentele care au ajutat-o, nu ridicau toate pansamentele cu sange si materialele folosite, ci le lasau intr-o punga, la marginea patului, desi e vorba de deseuri medicale, care au un regim special. Mai mult, pacienta sustine ca abia tarziu, dupa recuperarea in urma operatiei, a constientizat ca asistentele ar fi folosit pentru pansarea ranii ustensile vechi si ruginite, nu materiale sterile.

Pentru oricare dintre abaterile la care fac referire bolnavii nemultumiti, Casa de Asigurari de Sanatate poate rezilia pe loc contractul de colaborare cu o firma care nu asigura aparatura si materiale ori daca angajatii nu au containere speciale in care sa puna deseurile medicale, considerate cu risc mare cand vine vorba de sanatate publica. De altfel, toate aceste cerinte sunt obligatorii la semnarea colaborarii cu Casa. Dar cat timp nimeni nu controleaza ingrijirile, pacientul este prea afectat de suferinta sa, ca sa mai dea atentie. Nu face sesizari si abuzurile devin regula.

Vasile Barbu de la Asociatia pentru Protectia Pacientilor afirma ca a adunat dovezi conform carora angajatii firmei Alicia Medical Expert pacalesc sistemul. Reprezentantul pacientilor declara ca cel mai grav lucru ar fi ca in acte afacerea figureaza legala. Nimeni nu poate opri un abuz, iar inspectorii Casei de Asigurari nu se implica. Ar inchide chiar ochii si ar aproba decontarile, fara o monitorizare riguroasa.

Vasile Barbu sustine ca Alicia Medical Expert apartine unei doamne care este membru in PDL, iar apartenenta la partid ar fi adus companiei pacienti. Fosta conducere a Casei de Asigurari de Sanatate a avut pana recent aceeasi coloratura politica, insa reprezentantii Casei sustin ca decontarile sunt transparente, pe principiul primul venit, primul servit.

Reprezentantii Alicia sustin ca au avut in ultimii 2 ani mai multe controale de la Casa de Asigurari, pornite de la sesizari pe aceeasi tema, iar acest lucru ar confirma ca nu au o relatie buna cu cei care le aproba platile pentru servicii. Reprezentantii Casei de Asigurari au comunicat ca este confidential rezultatul controalelor facute. E tinut la secret astfel daca au fost descoperite nereguli, daca inspectorii au dispus sanctiuni ori daca le trec cu vederea. Neoficial, surse de la Casa spun ca tot scandalul ar fi iscat de firme concurente.

La mijloc ar fi interese privind chiar fotoliul de Presedinte al Casei Nationale de Sanatate, vacant in prezent, si in aceste conditii s-ar fi scurs din institutie informatii privind decontarile pe ingrijiri.

Ce inceamna ca un spital sa favorizeze afacerea ingrijirilor la domiciliu

In spitale, se pare ca pontul este cel genereaza luna de luna, clienti. Numai in Bucuresti, aproape 14 milioane de lei merg anual catre ingrijirea bolnavilor acasa.

Am vrut sa verificam ce inceamna sa fii favorizat de un spital in afacerea cu ingrijirile. Am pretins ca reprezentam o persoana in varsta, care are nevoie de operatie urmata de amputarea piciorului si cu aceasta poveste am mers la Spitalul Municipal din Capitala. Unitatea e printre cele mai ravnite de furnizorii de ingrijiri la domiciliu. Paturi numeroase, sectii conduse de eminente in domeniu, zeci de mii de internari in ultimii ani, interventii chirurgicale de amploare si o recuperare indelungata a pacientilor se traduc in profituri uriase pentru orice companie care are "intrare" in spital. E suficient sa spui 'ingrijire la domiciliu" si afli tot.

Elegant si comod, apartinatorilor si pacientului li se promit servicii complete, gratuite si fara alergatura, pentru ca ii pot mandata pe cei care care acorda ingrijire sa faca si  demersurile pentru decontare. Nu e pe alese, ci dupa cum iti este dictat din spital. Asistentele tin sa precizeze ca esti ajutat de "o fundatie", astfel este spulberata ideea unui profit pe spatele bolnavilor. Pacientii nu afla insa ca in Bucuresti au contract cu Casa de Asigurari 25 de furnizori de astfel de servicii, dintre care doar unul singur este fundatie non-profit. Restul sunt SRL-uri care cauta sa-si dezvolte afacerea de pe urma decontarilor din bugetul asiguratilor. Cine are intrare la asistenta sefa, are vadul asigurat.

Daca cer lista furnizorilor, ca sa poata vedea optiunile, pacientii si apartinatorii afla ca nu au alte variante si aici apare problema. Coincidenta sau nu, dam peste numele aceleiasi firme, acuzata de tratament preferential din partea Casei de Asigurari.

Si totusi, favorizarea unui furnizor sau altul e o practica des intalnita in spitale, insa nu toate asistentele accepta sa faca lobby pentru firmele aflate in contract cu Casa de Asigurari. Tentatia e mare, la mijloc e vorba de multi bani.

Vanatoarea pacientilor in zilele premergatoare externarii e recunoscuta doar pe la colturi. In spitale, nimeni nu are curajul sa vorbeasca deschis despre subiect. Asistentele cu state vechi in unitatile medicale, dau detalii doar cu identitatea protejata.

Atata timp cat exista firme "preferate" de Casa de Asigurari, intotdeauna asistentele si medicii vor avea motiv sa le recomande, pe motiv ca nu vor fi probleme la decontare si implicit la ajutorul primit. Despre calitatea serviciilor prestate la pacient, insa, nu se intereseaza nimeni.

Asa s-ar explica de ce banii alocati anual pentru ingrijirea la domiciliu sunt insuficienti pentru toti pacientii: se epuizeaza pentru ca sunt directionati si pentru servicii fictive, ascunse printre cele reale. Iar la nivelul fiecarei sectii din spital, daca se stie ca furnizorul preferat si-a facut stocul de pacienti la inceputul lunii, multi alti bolnavi nici nu mai primesc recomandari la domiciliu si habar nu au ca li se cuvin.

 

Romania nu scapa de rusinea ca mentine un sistem al risipei in care banii se evapora plimbati si intre institutii de stat, nu numai la privat. Zeci de milioane de euro se scurg anual in gauri negre, in vreme ce sute de bolnavi mor pentru ca n-au bani sa-si cumpere tratamentrul. Statul face economii pe spatele pacientilor pe care le daruieste mai apoi intermediarilor care capuseaza un sistem aflat de mult in moarte clinica.

 

VIDEO PROTVPLUS.RO