Studiul care arată că animalele au abilități matematice. Oamenii de știință au descoperit că unele ființe pot număra
Un studiu revoluționar arată că matematica nu este doar pentru oameni, ci și pentru animale.
Oamenii de știință de la City University of Hong Kong (CityUHK) și de la Chinese University of Hong Kong (CUHK) confirmă printr-un nou studiu că șobolanii au abilități matematice – mai exact, rozătoarele ar avea capacitatea să numere.
Acest simț nou identificat la rozătoare oferă o perspectivă crucială care ar putea ajuta oamenii de știință să investigheze în continuare baza neuronală a abilităților și dizabilităților numerice la oameni, explică echipa de cercetători.
Autorii studiului au utilizat tehnici de manipulare a creierului și de modelare a inteligenței artificiale în încercarea de a răspunde la dezbaterea în curs cu privire la posibilitatea ca animalele să poată număra.
În acest sens Yung Wing-ho, profesor titular al catedrei de neuroștiințe cognitive la CityUHK, a colaborat cu oamenii de știință de la CUHK de la Facultatea de Medicină.
Abilitatea de a număra este considerat o competență cognitivă cheie, fundamentală pentru aptitudinile matematice, considerate ca fiind un semn distinctiv al inteligenței umane.
Autorii studiului au pus la punct un algoritm de generare a unor stimuli care să permită animalelor să se concentreze doar asupra numerelor, minimizând în același timp alți factori de distragere a atenției.
„Acest lucru ne va ajuta să înțelegem mai bine modul în care animalele percep și cuantifică numerele”, explică profesorul Yung, conform studyfinds.org.
Cercetătorii au descoperit că șobolanii care nu aveau cunoștințe anterioare despre numere puteau totuși să dezvolte capacitatea de a număra dacă erau antrenați cu sunete.
Numărul de sunete era asociat cu un număr. Animalele au fost surprinse în timp ce făceau alegeri pentru recompense alimentare asociind numerele cu sunetele.
Cercetătorii au observat că, la blocarea unei anumite părți a creierului șobolanilor (numită cortexul parietal posterior), capacitatea lor de a înțelege numerele s-a schimbat - dar nu și simțul lor de magnitudine. Acest lucru sugerează, potrivit profesorului Yung, că creierul are o zonă specifică care este asociată cu numerele.
În concluzie, această lucrare nu numai că rezolvă un mister de lungă durată cu privire la modul în care creierul se ocupă de numere, dar oferă, de asemenea, noi perspective în studiul circuitelor neuronale specifice implicate în procesarea numerelor la animale, precum și modul în care genele prezintă o asociere cu capacitatea matematică. Între timp, descoperirile specifice adunate din modelarea rețelelor neuronale pot avea aplicații practice în domeniul inteligenței artificiale.