Statul este incapabil să administreze Portul Constanța. Concluziile neliniștitoare ale Curții de Conturi

portul constanta
Shutterstock

Portul Constanța se află în primele 20 de porturi europene ca volum de mărfuri manipulate, dar activitatea sa este ”afectată semnificativ de acțiunea/inacțiunea instituțiilor statului”, se arată într-un raport al Curții de Conturi.

Curtea de Conturi a României a desfăşurat, în perioada 28 februarie – 8 decembrie 2023, o misiune de audit al performanţei cu tema „Performanţa administrării infrastructurii porturare şi a conectivităţii Portului Constanţa la infrastructura naţională de transport rutier şi feroviar”, arată documentul trimis, luni, de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, spre informare, comisiei de industrii şi comisiei pentru transporturi.

Astfel, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (CNAPM CT) şi-a îndeplinit parţia obiectivele şi atribuţiile privind administrarea infrastructurii portuare din Portul Constanţa, arată concluzia generală a Curţii de Conturi, în urma acestui audit. „Performanţa activităţii portuare a fost afectată semnificativ de acţiunea/inacţiunea instituţiilor statului cu atribuţii în gestionarea sistemului de transport în România, precum şi în administrarea infrastructurii rutiere şi feroviare care asigură conexiunea portului cu principalele centre de producţie şi consum”, mai arată raportul Curţii de Conturi.

„Misiunea de audit a vizat perioada 2016 - 2022 şi s-a desfăşurat la principalele instituţii ale statului cu atribuţii în domeniul administrării şi gestionării infrastructurii portuare, rutiere şi feroviare care asigură conexiunea Portului Constanţa cu regiunile deservite, respectiv: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (CNAPM CT), Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A. (CN CFR) şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR). Obiectivul principal al misiunii de audit a fost acela de a evalua performanţa administrării infrastructurii portuare a Portului Constanţa de către CNAPM CT, aflată sub autoritatea MTI. De asemenea, a fost evaluată eficacitatea demersurilor MTI, CNAIR şi CN CFR pentru realizarea unei infrastructuri de transport de calitate, care să asigure conexiunea optimă a Portului la zonele economice deservite”, arată documentul Curţii de Conturi trimis Biroului permanent al Camerei

Deputaţilor care l-a direcţionat, spre informare, Comisei de industrii şi Comisiei pentru transporturi.

Citește și
terasa portul tomis
Terasele din Constanța au deschis sezonul prețurilor care dau fiori. Un pahar de apă se vinde cu 15 lei, iar o cafea e 26 lei

Performanța portului, afectată de acțiunea/inacțiunea statului

„Concluzia generală care s-a desprins în urma efectuării misiunii de audit a fost aceea că CNAPM CT şi-a asumat şi îndeplinit parţial obiectivele, atribuţiile şi responsabilităţile stabilite legal referitoare la activitatea de administrare a infrastructurii portuare din Portul Constanţa. Performanţa activităţii portuare a fost afectată semnificativ de acţiunea/inacţiunea instituţiilor statului cu atribuţii în gestionarea sistemului de transport în Romania, precum şi în administrarea infrastructurii rutiere şı feroviare care asigură conexiunea portului cu principalele centre de producţie şi consum”, mai spune documentul.

De asemenea, Curtea de Conturi a sesizat o serie de deficienţe care au afectat performanţa Portului Constanţa.

„În perioada auditată, Portul Constanţa s-a situat în topul primelor 20 de porturi europene din punct de vedere al cantităţii totale de mărfuri manipulate. Există însă o serie de deficienţe care au afectat performanţa acestuia, dintre care menţionăm:
- lipsa unei strategii coerente de dezvoltare a transporturilor navale, care să asigure integrarea optimă a transportului naval cu alte moduri de transport;
- utilizarea ineficientă a unor active aflate în administrare: subutilizarea terminalului de pasageri, existenţa unor terenuri nesistematizate şi neincluse în circuitul economic;
- subutilizarea capacităţii de operare a Portului Constanţa, generată de insuficienţa investiţiilor pentru modernizarea şi reabilitarea infrastructurii portuare existente, dar şi a infrastructurii rutiere şi feroviare care asigură conexiunea portului cu regiunile continentale deservite;
- întârzierile în domeniul digitalizării, care îngreunează atât activitatea companiei, cât şi a operatorilor portuari care îşi desfăşoară activitatea în Portul Constanţa”, mai indică documentul Curţii de Conturi.

Ce recomandări are Curtea de Conturi

Instituţia are şi câteva recomandări pentru eliminarea deficienţelor, diminuarea riscurilor şi a punctelor slabe constatate precum:

„- finalizarea de către MTI a demersurilor privind elaborarea strategiei de dezvoltare a transporturilor navale în România, cuprinzând obiective şi ţinte clare, care să sprijine integrarea transportului naval cu alte moduri de transport;
- întreprinderea de către CNAPM CT a demersurilor necesare şi adecvate pentru creşterea cotei de piaţă a Portului Constanţa la nivel regional, valorificarea eficientă a tuturor activelor aflate în administrare, creşterea gradului de realizare a programelor de investiţii în infrastructura portuară, în vederea modernizării şi dezvoltării capacităţilor portuare şi adaptării la cerinţele pieţei, implementarea unor sisteme informatice adaptate nevoilor companiei, care să asigure eficientizarea proceselor de afaceri şi alinierea la cerinţele comunitare privind
- infrastructura portuară la porturile maritime aflate pe reţeaua centrală TEN-T;
- realizarea de către CNAIR şi CN CFR a elementelor de infrastructură aferente reţelei rutiere şi feroviare TEN-T de pe teritoriul României, în vederea îmbunătăţirii conexiunilor rutiere şi feroviare care leagă Portul Constanţa de principalele centre de producţie şi consum şi integrării acestuia în rute de transport eficiente şi rapide”, conform sursei citate.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Guvernul vrea să modernizeze România pe banii arabilor. Aeroportul Otopeni și Portul Constanța, printre țintele lui Ciolacu
Guvernul vrea să modernizeze România pe banii arabilor. Aeroportul Otopeni și Portul Constanța, printre țintele lui Ciolacu

Guvernul caută bani la investitorii din Emiratele Arabe Unite ca să finanțeze proiecte de infrastructură pentru care fondurile europene sunt greu de accesat ori chiar indisponiile.

Terasele din Constanța au deschis sezonul prețurilor care dau fiori. Un pahar de apă se vinde cu 15 lei, iar o cafea e 26 lei
Terasele din Constanța au deschis sezonul prețurilor care dau fiori. Un pahar de apă se vinde cu 15 lei, iar o cafea e 26 lei

Terasele din Constanța au furat startul sezonului estival și afișează deja prețuri care dau fiori în perspectiva lunilor calde ce vor urma. Astfel, o terasă modestă din Portul Tomis a ajuns să ceară 15 lei pentru un pahar cu apă și 26 lei pe o cafea.

Captură de un milion de lei în Constanţa. Ce au descoperit polițiștii într-un container sosit din China și în două microbuze
Captură de un milion de lei în Constanţa. Ce au descoperit polițiștii într-un container sosit din China și în două microbuze

Bunuri susceptibile a fi contrafăcute, în valoare de aproximativ 1 milion de lei, au fost descoperite în Portul Constanţa şi în PTF Ostrov, anunţă sâmbătă Poliţia de Frontieră.

Portul Constanța a înregistrat în 2023 cel mai mare tranzit de mărfuri de la înființare. Cerealele, în topul creșterilor
Portul Constanța a înregistrat în 2023 cel mai mare tranzit de mărfuri de la înființare. Cerealele, în topul creșterilor

2023 a fost un an istoric pentru portul Constanța: a înregistrat cel mai mare tranzit de mărfuri de la înființare.  

Captură de 1,3 milioane lei într-un container sosit din Pakistan în Portul Constanţa Sud. Ce au descoperit polițiștii | FOTO
Captură de 1,3 milioane lei într-un container sosit din Pakistan în Portul Constanţa Sud. Ce au descoperit polițiștii | FOTO

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit în Portul Constanţa Sud, într-un container sosit din Pakistan, 64.500 pachete cu ţigări de diferite mărci, contrafăcute.

Recomandări
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug

Discuțiile aprinse din jurul coaliției de guvernare sunt aproape de sfârșit. Liderii pro-europeni au fost duminică la consultări cu președintele Klaus Iohannis, care a amânat să anunțe propunerea de premier.  

Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”
Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”

“Doar iau ceva repede din magazin și gata”. Asta și-au spus încrezători majoritatea românilor, în ultimul weekend dinaintea Crăciunului. Apoi s-au trezit la capătul numeroaselor cozi, formate de alți optimiști ca ei.  

Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern
Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern

Partidele pro-europene care negociază pentru formarea Guvernului au ajuns, duminică seară, la un acord, atât asupra împărţirii ministerelor, cât şi asupra celor care vor prelua portofoliile.