Criza sanitară a afectat micile afaceri din România. Cei mai mulți au ajuns să le vândă cu sume mici
Criza sanitară ne-a bulversat pe toate planurile, dovadă că unii au ajuns la capătul puterilor, iar acum își vând afacerile la cheie. Este vorba în general, de restaurante mici, cafenele, camionete cu mancare, ori saloane de înfrumusețare.
Și, pentru că sunt multe astfel de oferte, prețurile sunt mici. Extrem de căutate sunt afacerile online, care pot veni la pachet și cu stocuri de marfă, pe lângă firmă și platformă.
Ioan Mihăilă a deschis un fast-food în capitală, acum 6 ani. Primii au fost profitabili, însă a venit pandemia, iar vânzările s-au înjumătățit. Lipsa personalului a agravat situația, iar acum își vinde afacerea cu 7000 de euro, practic cu o treime din suma pe care a investit-o.
„Se vinde cu totul, inclusiv cu aparatura care este necesară, frigiderul, frigiderul este nou, hota care e în față, spate, tot ce se vede. Aici în spate, camere de supraveghere, chiuveta inox, încă un aparat pe sapte, masa, congealatorul. M-am dus în total la 21 mii de euro. O vând ca e foarte greu cu oamenii, mi-a fost greu o perioadă, am stat vreo 3 luni de zile eu aici, nu am avut personal, și a trebuit să stau eu la muncă”, spune Ioan Mihăilă.
Astfel de afaceri la cheie sunt cu miile pe platformele specializate. Cele mai multe sunt din domeniul ospitalității și din industria de înfrumusețare. Prețurile variază între 4000 de euro și câteva zeci de mii de euro, mai ales daca primiți pe lângă firmă, aparatură și chiar sediul.
„Cei care vând, vând probabil de nevoie, că nu mai pot să mai funcționeze, cei care cumpără ar trebui să existe o cerere numai că în acest moment nimeni nu vrea să își asume o problemă, să transfere din partea altcuiva o problemă. Greu de resuscitat pentru că ele vedeți că nu sunt vândute pentru că sunt afaceri în creștere, ci sunt afaceri cu probleme”, a explicat președintele Consiliului Național al IMM din România.
„La polul opus avem un interes foarte mare pentru afacerile cu energie verde și afacerile din online, pandemia a sabotat într-o oarecare măsură comerțul online din pricina întârzierilor cauzate la importuri, dar cu toate acestea, online-ul ne-a dovedit încă o dată că este un pilon extrem de puternic și important pentru mediul de afaceri”, a declarat managerul unei platforme de vânzări afaceri.
Al doilea an de pandemie a venit cu provocări și mai mari pentru micii întreprinzători. 59 de mii de afaceri au fost radiate, cu 13 mii mai multe ca în 2020.