Câți bani poate câștiga un „influencer” în România. 150 de creatori au peste 500.000 de urmăritori
Majoritatea tinerilor din generația Z, inclusiv cei din România, își doresc să fie influenceri. Sunt atrași de faimă și de banii câștigați aparent rapid. Nu este însă un job ușor și, în cele mai multe cazuri, nici bănos la început.
Doar 1% dintre cei care încearcă reușesc să capteze atenția publicului și să câștige suficient cât să ducă o viață bună.
Iustin Chiroiu are aproape 500 de mii de urmăritori pe TikTok, iar în total clipurile lui au adunat 33 de milioane de aprecieri. A început să posteze clipuri amuzante în 2021.
„Cel mai vizionat clip al meu este unul făcut acum 3 ani de zile, are 400 de mii de likeuri și 3,7 milioane de vizualizări. Și e un clip în care explic eu că băieții poartă o mască în public și încearcă să se dea ceea ce nu sunt.”
Iustin Chiroiu, influencer: „Mi-a luat cam un an de zile până să înțeleg cum funcționează treaba. Nu înțelegeam că trebuie să fiu consecvent. Eu postam o dată la câteva luni și normal că nu apăreau rezultate. Sincer, mi-a luat foarte mulți ani până să mă expun online. Eu mă filmam făcând glume de la 8-9 ani.”
Meseria de creator de conținut este dorită de foarte mulți tineri, inclusiv din România. Ideea că pot câștiga bani ușor, postând pe internet, îi atrage. Însă nu este un domeniu ușor.
La noi în țară, o singură platformă monetizează numărul de vizualizări: YouTube-ul. Pentru 1.000 de urmăriri, youtuberii pot primi în medie între 50 de cenți și 2 euro.
O altă metodă de câștig, de altfel și cea mai bănoasă, este prin campaniile plătite de diferite firme. În 2024, 50 de mii de oameni au avut cel puțin o campanie plătită pe internet, în România. Doar 150 dintre ei au peste 500.000 de urmăritori, iar în rest, piața se împarte între nano-influenceri, micro-influenceri și middle-influenceri, potrivit unei platforme de soluții digitale pentru influencer marketing.
Vlad Pârvulescu, talent manager: „Cei care ajung să capteze atenția publicului sunt foarte puțini, undeva la 1%, și e normal ca aceștia să fie bine plătiți. Sunt creatori de conținut care monetizează din prima lună – asta se întâmplă foarte rar –, sau alții care încep să facă bani după 5-6 ani. O postare pe internet poate să coste 200-300 de lei și poate ajunge până la câteva mii de euro sau 10 mii de euro. E foarte ușor să fii influencer dacă ai skillurile potrivite. Dacă nu, e imposibil – cum ar fi să montezi, să editezi, să înțelegi cum funcționează algoritmul, să faci un plan de comunicare.”
În Italia, de exemplu, 9% dintre creatori câștigă între 5.000 și 10.000 de euro pe lună și doar 4% depășesc acest prag.