Raportul pe care Guvernul UK îl ținea ascuns. Efectele grave ale unui Brexit fără acord
Opoziţia parlamentară britanică şi-a reînnoit presiunile asupra prim-ministrului Boris Johnson de a convoca din nou legislativul, după ce cabinetul a fost obligat să facă public un document guvernamental.
Potrivit Agerpres, acest document avertizează că un Brexit fără acord ar produce perturbarea gravă a traficului peste Canalul Mânecii, afectând astfel aprovizionarea cu medicamente şi alimente, şi ar putea declanşa proteste şi contraproteste pe teritoriul ţării, însoţite de o posibilă creştere a dezordinii publice, transmit Reuters şi Press Association.
Potrivit guvernului, planurile operaţiunii cu numele de cod ”Yellowhammer”, publicate miercuri, au fost pregătite pe 2 august, la nouă zile după ce Boris Johnson a devenit prim-ministru, şi formează baza planificării Brexit-ului fără acord.
Alegeri 2024
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
Documentul, care ia în calcul scenariile cele mai defavorabile pentru situaţia în care Marea Britanie va ieşi din Uniunea Europeană fără acord la 31 octombrie, afirmă că nivelul de pregătire a populaţiei şi mediului de afaceri va fi, probabil, unul scăzut, parţial din cauza confuziei politice constante.
Se anticipează că, pentru a traversa Canalul Mânecii, camioanele ar putea aştepta până la două zile şi jumătate, iar cetăţenii britanici ar putea fi supuşi unor controale de imigraţie la posturile de frontieră ale UE.
'Aprovizionarea cu anumite tipuri de alimente proaspete se va reduce', se spune în document, care mai avertizează că 'există un risc ca panica cumpărăturilor să provoace sau să exacerbeze perturbările în aprovizionare'.
Traficul peste Canalul Mânecii s-ar putea reduce cu până la 60% în prima zi după Brexit-ul fără acord, o situaţie care, conform celor mai pesimiste calcule, ar putea dura până la trei luni.
Cozile în trafic ar putea afecta livrările de combustibil, perturbând aprovizionarea în Londra şi sud-estul Angliei, iar din cauza panicii ar putea apărea penurii şi în alte zone ale ţării.
Serviciile financiare transfrontaliere ar fi afectate, la fel şi schimbul de informaţii între serviciile de poliţie şi de securitate, arată acelaşi document.
Detalii despre operaţiunea 'Yellowhammer' au fost publicate pentru prima dată în Sunday Times pe 18 august.
Michael Gove, ministrul responsabil cu pregătirile pentru un Brexit fără acord, a declarat că documentul este unul vechi şi nu reflectă stadiul actual al pregătirilor, iar premisele conţinute în primele cinci pagini ale documentului sunt în prezent revizuite.
Potrivit Partidului Laburist, de opoziţie, documentul confirmă riscurile grave implicate de un Brexit fără acord.
'Este total iresponsabil din partea guvernului să fi încercat să ignore aceste avertismente puternice şi să împiedice publicul să vadă dovezile', a declarat un purtător de cuvânt al laburiştilor, Keir Starmer.
'Boris Johnson trebuie acum să recunoască că a fost necinstit cu poporul britanic în legătură cu consecinţele unui Brexit fără acord', a adăugat el.
Michael Gove a făcut public documentul dând curs unei cereri formulate de parlament. El a refuzat însă să facă acelaşi lucru cu conţinutul recomandării consilierilor guvernamentali cu privire la decizia lui Boris Johnson de a suspenda parlamentul de pe 9 septembrie până la 14 octombrie, decizie pe care cea mai înaltă instanţă de apel a Scoţiei a calificat-o miercuri ca ilegală.
Sursa: Agerpres
Etichete: uniunea europeana, guvern, boris johnson, Parlament, acord, brexit,
Dată publicare:
12-09-2019 11:40