Catastrofa in Bulgaria. Imaginile cosmarului trait in concediu de 1.000 de romani. Mai multe hoteluri au fost grav avariate

×
Codul embed a fost copiat

O mie de romani, aflati in concediu pe litoralul bulgaresc, traiesc momente de groaza. Mai multe hoteluri din statiunea Albena au fost inundate din cauza unei viiturii puternice si sute de masini, sunt distruse.

Sumarul evenimentelor:

- Cosmar all-inclusive pentru romani in Albena

- Arafat: Romania nu trimite o echipa de interventie

- 23 iunie, zi de doliu national

- 1.000 de romani pe litoralul bulgaresc sunt afectati

inundatii Pitesti
O rupere de nori de jumatate de ora a inundat un cartier din Pitesti. Oamenii au avut nevoie de interventia pompierilor
De ce „urăște” Donald Trump Ucraina. În 2019 i-a spui lui Zelenski: „Ucraina știe multe despre asta”

- Turisti romani in Albena: e o tragedie!

- Catastrofa naturala la Varna

Cosmar all-inclusive pentru romani in Albena

200 dintre ai nostri, au fost evacuati in mare graba, si se roaga sa ajunga teferi acasa, cat mai curand. In aceasta situatie dramatica, la Bucuresti s-a constituit o celula de criza care sa ii ajute pe sinistrati, iar ministrul turismului a mers de urgenta la sud de Dunare pentru a evalua situatia. Pentru luni, guvernul de la Sofia a decretat zi de doliu national, in memoria victimelor inundatiilor.

Statiunea Albena este devastata. Oriunde te uiti vezi apa, masini care plutesc in deriva si oameni infricosati. Turistii povestesc ca aluviunile s-au revarsat cu violenta din padure, dar si dintr-un rau din apropiere. In cateva minute totul era distrus: restaurantele si 6 dintre hotelurile de pe plaja sunt praf.

Din cei 1000 de turisti romani din Albena, 200 au fost rapid evacuati. Ingroziti, unii dintre ei, se plang ca desi au platit pentru all inclusive au ramas nemancati, fara apa si caldura.

In tot acest timp, in Bucuresti s-a format o celula de criza condusa de Raed Arafat, care promite sa puna la dispozitia turistilor autocare pentru intorcerea acasa.

In Bulgaria situatie este critica. Ploua de 3 saptamani fara oprire iar bilantul este unul durerors: 14 oameni, printre care doi copii, au pierit, iar mai multe persoane sunt date disparute. Guvernul bulgar a declarat ziua de 23 iunie, zi de doliu national pentru victimele din Varna.

Arafat: Romania nu trimite o echipa de interventie

Un grup de lucru din care fac parte reprezentanti ai Ministerului Afacerilor Interne (MAI) si ai Ministerului Afacerilor Externe (MAE) a fost constituit la Guvern pentru a urmari situatia romanilor din zonele afectate de inundatii din Bulgaria si a interveni la nevoie, a declarat Raed Arafat.

Secretarul de stat din MAI Raed Arafat a precizat ca un atasat al MAI si unul al MAE sunt pe drum catre litoralul bulgaresc, afectat de inundatii, unde s-ar afla aproximativ 1.000 de romani, potrivit informatiilor MAE furnizate la solicitarea MEDIAFAX.

Raed Arafat a mai spus ca situatia romanilor aflati in vacanta in Bulgaria va fi urmarita de autoritatile romane, care coopereaza foarte bine cu cele bulgare, si ca, la nevoie, vor fi trimise autocare pentru repatrierea romanilor ramasi fara masina.

Arafat a mai precizat ca Romania nu trimite o echipa de interventie in Bulgaria, intrucat aceasta nu a fost solicitata de tara vecina, asa cum s-a intamplat in cazul Serbiei, afectata in mai, alaturi de Bosnia, de cele mai grave intemperii care au avut loc in aceste tari in ultimul secol. Atunci, Romania a trimis o echipa de interventie care a lucrat alaturi de autoritatile sarbe, la solicitarea acestora.

23 iunie, zi de doliu national

Consiliul de Ministri din Bulgaria a declarat zi nationala de doliu data de 23 iunie, in memoria victimelor inundatiilor din orasul Varna de la Marea Neagra, relateaza site-ul Novinite.com.
Guvernul bulgar a transmis condoleante rudelor victimelor.
Steagurile de la toate institutiile publice vor fi corobate pana la jumatatea catargului.

Inundatii fara precedent in cartierul Asparuhovo din Varna au produs moartea a cel putin noua persoane, inclusiv doi copii, insa bilantul ar putea sa ajunga la 11 morti.

1.000 de romani pe litoralul bulgaresc sunt afectati

Ambasada Romaniei de la Sofia estimeaza, pe baza apelurilor telefonice, ca numarul romanilor afectatii de inundatiile de pe litoralul bulgaresc este de aproximativ 1.000 de persoane, a precizat Ministerul de Externe: "Ambasada Romaniei la Sofia a fost contactata de mai multi cetateni romani aflati pe litoralul bulgaresc care au prezentat situatia dificila in care se afla in statiunea Albena, care a fost cea mai afectata de inundatii. Nu exista date oficiale privind numarul turistilor romani aflati in aceasta statiune, insa dupa estimarile misiunii diplomatice, efectuate pe baza apelurilor telefonice, numarul acestora ar putea fi de aproximativ 1.000 de persoane", se arata in raspunsul MAE.

Romanii sustin ca au fost evacuati doar cetatenii rusi si germani, in timp ce romanii s-au ajutat intre ei. Potrivit Elizei Panait, o turista din Buzau surprinsa de inundatii in statiunea Albena, in timpul unui sejur la un hotel, in regim all inclusiv, romanii au fost abandonati de catre autoritatile bulgare, dupa ce hotelul respectiv si alte cinci unitati hoteliere din zona, au fost afectate de inundatii. Panait a spus ca in zona ar fi zeci de romani, multi dintre ei cu masinile distruse de apa si mal. Panait a mai declarat ca multi dintre turistii romani aflati in Albena nu pot parasi statiunea, iar autoritatile nu ii ajuta cu nimic. Panait spune ca turistii au cerut autoritatilor, contra cost, o platforma pe care sa-si urce masinile si cu care sa poata parasi zona afectata de inundatii, insa au fost refuzati.

Nu a venit nimeni sa vorbeasca cu noi, sa ne spuna daca putem iesi din hotel, sunt romani disperati, care nu pot pleca de aici. Sunt multi romani aici, sunt copii, situatia e disperara, s-a rupt si faleza, restaurantul este distrus. Sunt buzoieni care nu pot pleca pentru ca au masinile acoperite cu apa, au autoturismele distruse de malul care a intrat pana la scaune, a fost apa de un metru si 20 de centimetri, iar bulgarii si-au batut joc de noi”, a declarat Eliza Panait, turista din Albena.

Sursa citata a adaugat ca inundatiile au cuprins zona dupa ploile abundente care s-au inregistrat in noaptea de joi spre vineri. Apa si aluviunile care s-au revarsat din padure, dar si dintr-un rau care s-ar afla in zona au distrus masinile turistilor, restaurantele aflate la subsolurile hotelurilor, un hotel fiind rupt in doua, iar turistii fiind evacuati. Turistii romani sustin ca nu li s-a mai servit masa, desi sunt in regim all inclusiv, ei primind in ultimele ore doar cate un sandvis, cate un croissant si cate o sticla de jumatate de litru cu apa.

Turisti romani in Albena: e o tragedie!

"E o tragedie! Am aut noroc ca seara am intrat intr-o parcare unde locul era mai sus. Ne-a intrat apa pana la scaune, suntem cu malul in masina, la ceilalti masinile sunt acoperite de ape. Totul s-a intamplat vineri dimineata. Incepuse sa ploua de joi dimineata, ne-a plouat pe telefoane, pe tot, dar nu ne-am imaginat ce o sa descoperim vineri dimineata la trezire. Vineri dimineata, hotelul de langa noi s-a rupt in doua, au facut evacuari cu elicopterul. Duminica, ni se termina sejurul, am reusit sa plecam in aceasta dimineata, cu chiu cu vai, dar sunt romani care nu pot pleca, au masinile distruse, sunt masini acoperite de ape, se vad doar lunetele si acoperisurile acestora”, a spus turista.

Femeia a reclamat ca autoritatile bulgare nu ii ajuta pe romani, in timp ce echipajele de salvare i-au evacuat cu prioritate pe cetatenii rusi si germani, in timp ce romanii nu au stiut ca se fac evacuari, ei fiind cei care au scos apa de pe holul hotelului dupa ce personalul a plecat, ramanand doar managerul de hotel.

”Nimeni dintre autoritati nu ne-a ajutat. A fost ca la razboi, nu stiam ca se fac evacuari, nu ni s-a spus, au evacuat doar rusi si nemti, noi ne-am gandit ca li se termina sejurul, dar de fapt ii evacuau. Noi stateam ca prostii, suntem de la Buzau numai pe care ii stim noi 15 oameni, inclusiv copii, noi am plecat, suntem doua masini care am reusit sa plecam, insa sunt ramasi in urma multi romani care nu pot parasi zona, sunt sinistrati. La un moment dat, faceau evacuari cu camionul de armata, se statea la rand care apuca sa fie evacuat. Am cerut o platforma de la Constanta, dar nu ni s-a permis pentru ca nu ar permite Politia, nu a stat nimeni de vorba cu noi, pompierii au ras de noi, au plecat la noroc, apele nu s-au retras si ingrozitor este ca incepuse iar sa ploua”, a povestit Panait.

Femeia a mai spus ca in ultimele 24 de ore turistii care nu au fost evacuati au primit foarte putina mancare.

”Ieri (n.r. - vineri) ne-au dat un sandvis cu o jumate de felie de parizer, o rosie, un sfert de castravete, o jumatate de litru de apa in sticle folosite, nu imbuteliata, initial la trei persoane, apoi aseara jumatate de litru de apa de persoana. Turistii au scos apa din hotelul in care eram cazati noi pentru ca personalul a plecat, nu ne-a ajutat nimeni. Romanii intre noi ne-am ajutat, ne-am mobilizat, am impins masinile si le-am dus pe nisip, n-am avut nici curent, am sunat de unde am luat biletele si ne-au zis doar sa ne punem pe lista de evacuati ca azi o sa ploua iar. Am contactat ambasada pentru ca am intrat intr-o panica maxima fiindca a inceput iar sa ploua. Am platit un taxi sa ne scoata din statiune si am plecat, dar sunt multi romani care nu se descurca acolo. Azi dimineata am primit o punga de croissant, nu exista apa calda, nu a fost curent, nu merg lifturile, e o tragedie”, a mai povestit Eliza Panait.

Turista spune ca romanii nu vor decat sa reuseasca sa plece din zona cu inundatii. ”Toti vor sa plece, nu mai vor nimic, dar nu-i ajuta nimeni. A fost apa de un metru si 20 de centimetri”, a mai spus femeia.

In ultimele doua zile, orasul bulgar Varna si alte localitati din Bulgaria, intre care si statiunea Albena, au fost grav afectate de inundatiile puternice care s-au inregistrat in zona in urma ploilor toerntiale si a scurgerilor de pe versanti, cel putin zece persoane pierzandu-si viata din cauza apelor revarsate.

Sambata, 21 iunie, Guvernul Romaniei a transmis un comunicat de presa in care anunta ca se implica in cazul romanilor blocati in Albena, Bulgaria:

"La solicitarea Primului-ministru Victor Ponta, cu implicarea directa a Departamentului de interventii in situatii de urgenta coordonat de domnul Raed Arafat, se va constitui, la nivelul Ministerului Afacerilor Externe si al Ministerului Afacerilor Interne, un grup de lucru care sa gestioneze de urgenta situatia in care se afla romanii blocati in statiunea bulgara Albena, in urma inundatiilor din Bulgaria din ultima zi. In prezent, Ministrul delegat pentru intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism, Florin Jianu, se deplaseaza de urgenta la fata locului, pentru evaluarea situatiei si pentru prime decizii. Grupul de lucru va lua legatura cu autoritatile bulgare, va mentine o echipa la fata locului, va lua legatura cu romanii aflati in situatii dificile si va face tot ce este necesar pentru repatrierea acestora in bune conditii. De asemenea, grupul interministerial va comunica opiniei publice informatiile existente in timp util. Autoritatile bulgare au pus deja la dispozitie informatii si coopereaza cu autoritatile romanesti pentru asigurarea unor conditii decente pentru cei afectati." - se arata in comunicatul de presa al Palatului Victoria.

Ministerul de Externe precizeaza ca printre victimele inundatiilor din Albena, Bulgaria, nu se afla cetateni romani, turistii din Romania fiind sfatuiti sa amane deplasarea din sau catre statiunile afectate de ploile torentiale din în ultimele zile de pe litoral. "Din informatiile obtinute de catre misiunea diplomatica de la autoritatile bulgare rezulta ca se depun eforturi deosebite pentru inlaturarea in cat mai scurt timp a pagubelor cauzate de ploile torentiale si apeleaza la turistii romani de a amana, in masura posibilitatilor, deplasarea din/catre statiunile afectate", a precizat Ministerul de Externe.

"Potrivit ultimelor date transmise de catre autoritatilor bulgare, situatia in zonele afectate de inundatii se imbunatateste treptat. Toate fortele autoritatilor locale au fost mobilizate in vederea asistarii populatiei afectate de inundatiile produse", se mai arata in raspunsul ministerului.

Atasatul de interne de la Ambasada Romaniei din Bulgaria si Consulul de la Sofia se afla pe teren si sunt in legatura permanenta cu autoritatile bulgare in vederea asistarii cetatenilor romani afectati de inundatii, mai precizeaza MAE. Totodata, Ministerul Afacerilor Externe recomanda cetatenilor romani sa manifeste prudenta daca se afla sau se deplaseaza pe teritoriul Bulgariei si sa consulte site-urile de specialitate si pagina de internet www.mae.ro pentru informatii actualizate.

Catastrofa naturala la Varna

Este stare de catastrofa naturala la Varna si in mai multe localitati din centrul Bulgariei, dupa inundatii devastatoare si ploi necontenite. Bilantul este durerors: 14 oameni, printre care doi copii, au pierit. Mai multe persoane sunt date disparute, dupa ce suvoaiele venite de pe versanti au maturat tot ce le-a stat in cale. Probleme au fost si in statiunea Albena, unde hotelurile au fost inundate, iar 1.200 de turisti - majoritatea germani, britanici si rusi - au fost evacuati cu ajutorul camioanelor si elicopterelor.

Ploua de trei saptamani in Bulgaria, iar vremea nu da semne ca s-ar imbuna. Ingroziti, oamenii au fimat de la balcoane suvoaiele dezlantuite, care au luat masini, uneori cu tot cu soferi si pasageri. Cateva au ajuns direct in mare. Cartierul din sudul orasului Varna, Asparukovo, situat la poalele unui deal despadurit, a fost inundat de puhoaiele revarasate de pe versanti. Pe strazi, apa a atins chiar si doi metri inaltime.

"Am 61 de ani si n-am vazut in viata mea asa ceva aici. E incredibil si de nexplicat cand vezi ce dzastru au facut inundatiile", spune Iani Ianev, localnic.

Chiar inexplicabil nu e. Daca nu erau taiati toti copacii de pe deal, inundatiile nu aveau o asemenea amploare, spun specialistii. Totusi, in numai doua ore au cazut 107 litri pe metru patrat. Asta dupa ce a plouat aproape zilnic, de la inceputul lunii. Orasul pare sa fi fost maturat de o tornada. Masinile au fost luate pe sus de ape si aruncate unele peste altele, usile si vitrinele magazinelor au disparut iar in unele zone nu se poate ajunge decat cu barcile.

Apele au trecut peste ferestre si daca ploile nu s ar fi oprit ar fi trecut de acoperisuri. Un cartier este inca sub ape. Cum vremea nu da semne ca s-ar imbunatati curand, autoritatile le-au cerut locuitorilor sa se refugieze in zonele mai inalte sau macar la etajele superioare ale cladirilor. Transportul public, alimentarea cu energie electrica si liniile de comunicatii au fost date peste cap la Varna. De altfel, intreaga Bulgarie a fost afectata de ploile torentiale, insotite de grindina si rafale violente de vant.

Zi de doliu national

Autoritatile bulgare au decretat vineri zi de doliu national, potrivit CNN. Cea mai afectata regiune, Asparuhovo, este aproape complet inundata. In Varna, afectata grav de ape, autoritatile au instaurat stare de urgenta. Noua morti, inclusiv doi copii, au fost gasiti la periferia Varnei, cel mai mare oras bulgaresc de la Marea Neagra, iar unul a fost gasit in regiunea Dobrici, in apropiere de Dunare, a precizat ministrul. "Situatia incepe sa revina la normal, dar este in continuare critica", a spus ministrul bulgar de Interne, Iovcev.

In Varna ploua de 20 de zile

O furtuna s-a abatut joi dupa-amiaza asupra Varnei, unde ploua de aproximativ 20 de zile. Periferia din sud, Asparouhovo, se afla sub ape, in urma ploilor, a declarat primarul Ivan Portnih.Aceasta suburbie se afla la poalele unui deal despadurit, de pe care au venit puhoaie de apa, al carei nivel a atins si doi metri pe strazi, potrivit unor martori.

Case au fost inundate, unele au fost distruse, iar zeci de masini au fost luate de ape pe strazile Varnei. Pagubele, considerate importante, nu au fost evaluate inca. Furtuni insotite de ploi abundente si grindina s-au abatut joi asupra teritoriului intregii tari, inundand numeroase localitati, inclusiv terenuri amenajate pentru camping la Marea Neagra, unde sezonul vacantelor intarzie sa fie deschis din cauza primaverii ploioase.

In regiunea Veliko Tarnovo (centru), stramtoarea Republica din Balcani, traversata de un drum care asigura o legatura intre Romania si Turcia, a fost inchis. Aproximativ 40 persoane au fost evacuate in aceasta regiune, iar alte 150 in regiunea Dobrici, a anuntat Iovcev.

Sursa foto: Mediafaxfoto/AFP

#Варна Tweets

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Veste uriașă pentru Simona Halep!
COD ROSU de inundatii in judetul Constanta. Prognoza meteo pentru urmatoarele 3 zile in toata Romania

VREMEA 20-23 iunie 2014. Hidrologii au instituit cod rosu pe mai multe rauri din jud. Constanta, unde se pot produce inundatii locale si eroziuni puternice ale plajelor din zona costiera.

O rupere de nori, care nu a durat mai mult de o jumatate de ora, a facut prapad marti seara intr-un cartier din Pitesti. Sistemul de canalizare nu a mai facut fata, iar suvoaiele s-au scurs direct in gospodariile oamenilor.

Strazi transformate in mlastini si locuinte inecate de viituri. O ploaie de jumatate de ora a facut prapad in estul tarii

Meteorologii au emis o noua atentionare pentru instabilitate atmosferica. Asta inseamna ca in 26 de judete din sudul, estul si centrul tarii va turna cu galeata si chiar va fi grindina.

Recomandări
Întâlnire de taină la Damasc. Presa din Siria: Șeful Serviciului Secret din România, față în față cu Bashar al-Assad

Un diplomat european a dezvăluit, miercuri, pentru Syria TV, că Serviciului Secret din România a vizitat Siria și s-a întâlnit cu președintele Bashar al-Assad și cu directorul serviciilor de informații siriene, Hossam Luke.

Tehnologia care poate apăra România în cazul unui atac cu rachete balistice. A fost testată cu succes de Israel și SUA

Israelul și Statele Unite au folosit pentru prima oară într-o situație reală interceptoarele de rachete balistice împotriva proiectilelor lansate de Iran.

România, mamă vitregă pentru elevi. „Masa caldă” e, de fapt, rece în peste 60% din cazuri. Nu toți copiii o primesc

"Masa caldă" în școli este în peste 60% din cazuri un sendviș sau un pachet cu hrană rece. Programul național funcționează doar într-o treime dintre școlile alese de Ministerul Educației, care dă vina pe incompetența autorităților locale.