Romania, te iubesc! Cum a vandut CFR-ul un hotel de milioane de euro pe cateva zeci de mii

×
Codul embed a fost copiat

Hotelul Astoria din Gara de Nord, care valora pe piata libera milioane de euro si care a apartinut ceferistilor timp de 56 de ani, a fost vandut in urma unei executari silite cu cateva zeci de mii de euro.

In loc sa aduca bani CFR-ului, cladirea e azi goala avand proprietari privati.

In urma cu trei ani, la "Romania, te iubesc", va spuneam pe larg cum a pierdut statul aceasta avere prin inginerii financiare de neimaginat. Astazi, ministrii se acuza unii pe altii, anchetele DNA stagneaza, iar noi toti platim toate pagube in fiecare zi.

Hoteluri in statiuni cunoscute, terenuri extrem de valoroase, trenuri de epoca. O adevarata comoara aflata in posesia Societatii Feroviare de Turism si care este spulberata putin cate putin de cei ce au condus-o.

Aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, societatea a fost desprinsa din SNCFR parca special si este vanduta bucata cu bucata pe sume derizorii.

Citește și
RTI
"Romania, te iubesc!": Manastirea Rohia, coltul de rai unde Steinhardt a scris "Jurnalul fericirii"
De ce Rusia va pierde în războiul din Ucraina. Un expert chinez în geopolitică explică care sunt cei patru factori principali

In 2003-2004, cele mai atractive proprietati din punct de vedere imobiliar ale SNCFR-ului au fost puse sub umbrela Societatii Feroviare de Turism: restaurate, spatii comerciale, terenuri, hoteluri. Toate numai bune de exploatat de oameni de afaceri care le-au inteles potentialul.

Despre asta vorbeste deschis si Ludovic Orban, fostul ministru al transporturilor, care recunoaste ca inca de la inceput s-au intamplat lucruri necurate.

Hotelul Astoria, activ al Societatii Feroviare de Turim, a apartinut statului roman 56 de ani. Era locul unde se cazau calatorii aflati in tranzit in Bucuresti, iar afacerile aici ar fi trebuit sa mearga struna. Asta pana in 2007. Acela a fost anul in care societatea a angajat o firma de avocatura, "Sfaraiala si Asociatii", sa o reprezinte in diverse spete.

Avocatii n-au fost platiti, desi existau bani in cont, iar acestia au cerut executarea silita a companiei. Din cauza penalitatilor foarte mari, dar mai ales a neglijentei si a relei vointe din partea celor care detineau societatea, hotelul a fost scos la vanzare pentru recuperarea datoriei. Practic cei care ar fi trebuit sa-i apere se intorc impotriva lor.

Cei care au condus Ministerul s-au acuzat unii pe altii, iar hotelul a ajuns pe mana cui trebuie pe o suma infima.

Despre neregulile privind executarea silita a hotelului Astoria din Gara de Nord v-am vorbit pe larg intr-o ancheta prezentata la "Romania, te iubesc", in urma cu aproape trei ani, cand ati aflat cum a incaput pe mainile cui trebuie. Azi, hotelul e in conservare. Nu mai apartine statului roman.

Hotelul a fost executat pentru o datorie initiala de 17.500 de euro si a fost vandut fortat cu doua milioane si jumatate de euro, desi valora de cateva ori mai mult. Cei care au fost artizanii acestei afaceri dorm acum linistiti. Nici pana in ziua de azi nimeni nu a fost tras la raspundere pentru prejudiciul creat. Directia Nationala Anticoruptie admite printr-un comunicat ca exista o cercetare a faptelor de atunci, dar ca nici pana acum nu s-a putut da o rezolutie in acest caz.

Un fost director al societatii recunoaste ca Astoria a fost o pierdere greu de calculat.

Cei care au cumparat hotelul cu acte in regula, pe langa pretul mic platit, s-au mai trezit cu un cadou. Noii proprietari au impus societatii o chirie de 300.000 de euro pe luna, iar cea care a fost numita de Ludovic Orban, director general al societatii, Luminita Gliga, a dispus ca din banii primiti pe hotel, sapte milioane de lei sa-i returneze cumparatorului pe motiv ca inca se aflau in proces.

Practic, Orhideea Gardens se trezeste cu aproape 2 milioane de euro inapoi in cont, pe care ii factureaza ca fiind o parte din chiria pe 2008.

Acum cateva zile, dupa multe si indelungi solicitari, ministrul Nazare ne-a trimis un comunicat scris, evitand camera de filmat. Acum suntem siguri ca, macar in urma cererilor noastre insistente, la minister s-a auzit de Societatea Feroviara de Turism. Ni se precizeaza ca actuala conducere a fost demisa, iar datoriile societatii vor fi trecute la bugetul statului. Adica tot noi, contribuabilii, vom plati si aceasta gaura.

Dupa executarea hotelului Astoria, cei din conducerea acestei societati au fost mutati intr-un bloc la podul Grand. Din 2010, societatea a fost condusa de un fost consul general la Torino, care a fost retras de Ministerul Afacerilor Externe. Cu cateva zile inainte de a fi demis, acesta, fara urma de diplomatie, ne transmitea ca n-are ce comunica presei.

Dar inainte de a fi Societatea Feroviara de Turism, a fost Mihai Necolaiciuc. Supranumit tarul CFR-ului, acesta este acuzat de abuz de putere si deturnari de fonduri de aproape 70 de milioane de euro. Lumea il cunoaste ca fiind cel care a cumparat la supra-pret suruburi, pahare sau alte bunuri de lux ce nu-si aveau locul in CFR.

Acesta a investit enorm in proprietati ce au ajuns in patrimoniul Societatii Feroviare de Turism. In momentul in care au aparut primele acuzatii, a disparut din tara. Cautat timp de doi ani, extradat din Statele Unite, este acum judecat in stare de libertate. De cand a fost eliberat, s-a ferit sa vorbeasca public.

El este cel care a aruncat banii cu ghiotura in CFR. Enorm dupa cum il acuza unii: in plasme, cantine de lux cu pahare de milioane sau materiale de constructii la preturi exorbitante

Imediat dupa ce a plecat el din CFR, in 2003, a aparut Societatea Feroviara de Turism.

Capitalul acestei societati s-a facut pierdut in fiecare an, bucata cu bucata...

VEZI emisiunea integrala pe VOYO!
 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Zinedine Zidane revine! S-a înțeles cu noua sa echipă
NEWS ALERT Zinedine Zidane revine! S-a înțeles cu noua sa echipă
Citește și...
"Romania, te iubesc!": Povestea arhiepiscopului Iustinian, pastorul credinciosilor din Maramures

O mare de oameni imbracata in straie nationale, un alai. Femei, copii, barbati. Si un episcop. La inceputul anilor 1978, intreg Occidentul vedea un documentar despre Ortodoxism si trairea romaneasca autentica. Era in plin regim comunist.

"Romania, te iubesc!": Manastirea Rohia, coltul de rai unde Steinhardt a scris "Jurnalul fericirii"

La Rohia este manastirea in care Episcopul Iustinian s-a calugarit si a trait peste 30 de ani. Spunem de regula ca omul sfinteste locul. Numai ca la Rohia locul sfinteste omul. Acolo a trait si a murit Nicolae Steinhardt.

Romania, te iubesc, editie speciala de Paste: Oamenii sunt Lumina
Romania, te iubesc, editie speciala de Paste: Oamenii sunt Lumina

Dupa ce le va spune telespectatorilor ProTv Hristos a inviat! in direct de la Manastirea Sinaia, Alex Dima ii asteapta chiar de Paste, intr-o editie de sarbatoare a emisiunii Romania, te iubesc!.

Recomandări
Analiștii militari, despre răspunsul Israelului la atacul cu drone de sâmbătă: „Limitat și strict simbolic”
Analiștii militari, despre răspunsul Israelului la atacul cu drone de sâmbătă: „Limitat și strict simbolic”

Limitat și strict simbolic, așa califică experții răspunsul Israelului la atacul iranian de sâmbătă. Acțiunea a vizat o bază militară de lângă Isfahan. în vecinătatea unor instalații nucleare.

Cîrstoiu, întrebat dacă Ciolacu şi Ciucă i-au cerut să se retragă: Nici vorbă. Probabil că va fi o discuţie luni
Cîrstoiu, întrebat dacă Ciolacu şi Ciucă i-au cerut să se retragă: Nici vorbă. Probabil că va fi o discuţie luni

Candidatul PSD-PNL la Primăria Capitalei, Cătălin Cîrstoiu, a negat informaţiile că liderii coaliţiei, Marcel Ciolacu şi Nicolae Ciucă, i-au cerut să se retragă din cursă, dar a precizat că va avea o discuţie cu aceştia, probabil luni.

Furtuna Renata continuă să facă ravagii în România. În nordul țării a nins viscolit și se circulă în condiții de iarnă
Furtuna Renata continuă să facă ravagii în România. În nordul țării a nins viscolit și se circulă în condiții de iarnă

Un nou episod de vreme rea, cu grindină și polei, îi pune în dificultate pe șoferi. Un bărbat și-a pierdut viața într-un accident produs în județul Sibiu.