Ads by INTERNET PROTV
ultimele stiri
«
»

Ministrul Muncii: "Nu vrem ca lumea sa ne iubeasca". Marirea pensiilor, oprita de proiectele "ghiduse" ale parlamentarilor

Embed:

Dragos Pislaru, ministrul Muncii, este este invitatul lui Cristian Leonte in editia din 22 mai a emisiunii “Dupa 20 de ani”.

In editia din 22 mai a emisiunii „Dupa 20 de ani”, Dragos Pislaru, ministrul Muncii, vorbeste despre pensii, alocatiile pentru mame, dar si despre salariile bugetarilor.

-► Ce ii nemultumeste pe sindicalistii din invatamant
-► Unde cresc salariile in sectorul public
-► Cine va primi bonusuri si in ce conditii
-► Cand se vor plati indemnizatiile pentru mame
-► Pensii marite vs. pensii speciale
-► Solutii pentru copiii abuzati
-► Bugetul pentru 2017

Aveti un proiect de ordonanta privind salariile bugetarilor, au aparut deja obiectii de la sindicatele din educatie. Ce faceti?
Era clar de la inceput ca nu putea toata lumea sa fie fericita. Nu am avut intentia sa dam un act normativ populist. Am plecat cu o constrangere: sa ne incadram in plafonul de cheltuieli bugetare din acordul agreat cu Comisia Europeana, care nu poate depasi 2,3 miliarde de lei. Am vrut sa dam masuri care sa regleze ceva din haosul pe care il avem in sistemul de salarizare din sectorul public. Dupa 2010, cand a fost adoptata legea-cadru, au avut o serie intreaga de acte normative sectoriale, ad-hoc, care de care mai populiste si mai prost facute, care au dus la situatii in care intr-un birou avem 2 persoane cu aceeasi functie, aceeasi vechime, dar platitie diferit – diferente de 20-30%.

Regleaza ordonanta acest haos?
De aici am plecat, reglam lucrurile la nivel de unitate in sistemul public. Cei care au salariile mai mici din ratiuni de legislatie neclara ajung sa aiba salariie egale cu cele maxime existente in unitatea respectiva.

Va asteptati la nemultumiri, dar cu sindicatele din invatamant ati stat la masa.
Categoric, mai mult, am declarat ca le multumesc partenerilor sociali. Am invatat enorm de la ei. Nu poti gandi scheme de salarizare fara sa iei contact cu oamenii.
Pe langa corectii, am adoptat si o masura structurala: avand in vedere importanta Sanatatii in ziua de azi si faptul ca le vom cere multe lucruri, noul ministru, Vlad Voiculescu, va veni cu un pachet in acest sens saptamana viitoare. Nu poti cere de la un sistem busculat complet in ceea ce priveste salarizarea marea cu sarea. Am reasezat grila complet orizontal si vertical, respectand reguli de vechime, incadrarile normale, si am incurajat debutantii cu 10% in medie, ca sa dam un semnal ca ne pasa de cei care vor sa intre in sistem. Deci corectii+Sanatate, asta am putut face in plafonul dat.

Ati fost surprins de nemultumirea sindicatelor din invatamant?
Am fost surprins ca s-au ridicat din sala cu 10 minute inainte de a inchide sesiunea in conditiile in care ne intelegeam foarte bine. Ceea ce am inteles e ca ei reprezinta interesul unui sector care e prost platit, recunosc, exista probleme clare. M-a surprins faptul ca exista aceasta neintelegere privind posibilitatile pe care le avem. Cred ca exista preferinta sa dam mai putin celorlalti ca sa le dam si lor ceva.

V-au cerut asta?
Nu neaparat explicit si am agreat cu dumnealor sa oprim aceasta sarabanda de a antagoniza sectoarele. Daca am fi dat, ipotetic, la Sanatate, nu am fi putut regla grila. Am facut minimul necesar ca sa asezi grila pe niste principii solide. Orice alocare mai mica ar fi condus la o incercare doar partiala de a rezolva ceva. Daca am fi dat mai putini bani pe partea de corectii – le-am facut pentru ca in ultimii 4 ani bugetul a fost grevat de 9 miliarde de lei, plati ca urmare a executarilor castigate in instanta pentru discriminare la locul de munca de natura salariala. Noi evitam cu miliardul acesta dat pe disfunctionalitati 3,5 miliarde care s-ar putea castiga in instanta. Am avut niste masuri cu o logica foarte clara. Nu ne interesa ca lumea sa ne iubeasca, sa ne voteze. Lumea se astepta sa rezolvam lucruri care nu sunt rezolvate de ani de zile. Educatia ramane o prioritate, am discutat si cu reprezentantii parintilor, elevilor, problemele nu sunt legate doar de salarizare. II avem si pe ei in vedere, am spus ca la 1 an dupa ce rezolvam problemele din Sanatate, la 1 august 2017, intra si ei cu noua grila care costa un pic mai mult. Ii rugam sa astepte un an de zile si in aceeasi ordonanta vor avea o grila care sa le rezolve problemele. Premierul, vicepremierul, Adrian Curaj si eu am stat de vorba cu ei si le-am explicat ca e o etapizare. Nu e vorba de o alocare de procente, care nu fac decat sa creasca distorsiunile.

Oamenii de acasa se intreaba cat va fi cresterea.
A fost anuntata de partea sindicala, e in medie spre 10%. Aceasta face ca grila de la Educatie sa se alinieze pe principiile legii-cadru cu cea pe care am propus-o la Sanatate. Nu sunt grile fanteziste, aseaza sistemul pe niste principii ceva mai corecte.

Discutia e inchisa, ati primit asigurarile sindicatelor ca accepta?
Nu, marti ne reintalnim cu dumnealor, si-au anuntat lipsa de satisfactie. Nimeni nu-i poate impiedica sa protesteze. Mama mea a fost profesoara 35 de ani, eu am fost 9 ani de zile in sistemul universitar – nu e ca si cum nu as intelege. Nu e intentia mea sa spun multe alte lucruri acum, va trebui sa le trimitem grila propusa, oamenii au nevoie de timp sa cumpaneasca, poate am gresit si noi. Daca sunt greseli, se pot corecta, important e sa nu ne mintim unii pe altii. Nu vrem sa vindem gogosi. E foarte usor sa le promitem banii astia, dar la anul, cand altcineva va avea bugetul pe mana si va vedea ca iese din anvelopa de cheltuieli, cum va regla bugetul?

Exista si alte modificari pe care le aveti in Ordonanta?
E de fapt un proiect, l-am pus in dezbatere publica, am primit opinii, am descoperit noi structuri asimilate pe care nu le aveam in vedere. Vom clarifica in zilele urmatoare. Ar trebui sa avem niste reforme.

Deci ati gasit mai multi oameni carora va trebui sa le cresteti salariile pana la 70% din cele din SGG si nu o veti face?
Nu, nu aveam in vedere ridicarea tuturor institutiilor, ci mai ales aparatele centrale.

Unde vor creste totusi salariile?
E vorba de 7 ministere care au fost uitate, nu au avut negocieri speciale pentru cresterea grilelor: Cultura, Comunicatii, Transporturi, Tineret si Sport, Munca. Ministerul Economiei si-a rezolvat lucrurile putin mai devreme.

Dragos Pislaru la dupa 20 de ani

Cine ramane in afara acestor cresteri?
Sunt o serie intreaga de institutii asimilate, care nu fac parte din administratia publica centrala. Sunt vreo 57, institute, centre de cercetare. Vom evidentia in OUG in mod clar la cine ne referim. Am dori ca aceste cresteri sa aiba in spate planuri strategice institutionale prin care sa se vada si o reforma.

O discutie s-a nascut pe baza fondului de premiere. La ce criterii va ganditi?
Conditiile de reforma sunt niste principii sistemice care sunt foarte importante, Vlad Voiculescu o sa le detalieze. De exemplu, eliminarea risipei in sistemul medical in privinta managementului resurselor in spitale, in privinta prescriptiilor medicale, importanta acordata omului, eficienta actului medical. Nu sunt monitorizabile punct cu punct, dar sunt preconditii ca sa pot decide daca o unitate performeaza. Ele sunt setate cadru.

Ele sunt lucruri de bun-simt.
Tin de normalitate. Fara ele, chiar daca faci cine stie ce performanta, nu vei primi nimic.

Cine decide daca s-a facut reforma si da bonusul?
Conditiile sunt aceste principii, conditii de eficienta si normalitate. Criteriile de performanta sunt altceva, sunt niste indicatori, managerul de spital poate sa le urmareasca si sa le raporteze, ca un scoreboard. Sunt principii ca intr-o companie. Unele sunt conditii ca avem o reforma, altul e modul in care monitorizezi. Nu vreau sa anticipez fiindca asta face Vlad la Sanatate si nu stiu o alegere mai buna pentru a face acest lucru.

La profesori cum se va face evaluarea?
Acolo am primit multe intrebari, dar ne uitam in alte sisteme cum se fac lucrurile astea. Nu e doar Finlanda, care la alt nivel, dar exista sisteme de evaluare in educatie, si la noi au fost, dar nu s-au implementat. Pana la 1 ianuarie exista acest termen pentru a se seta reforma, de la 1 ianuarie unitatile de educatie care vor indeplini aceste conditii vor putea beneficia de acest 2%. Nu se acorda oricui, ci doar daca se bifeaza aceste conditii. Avem amintirea sumbra a modului in care se distribuia clientelar in trecut un bonus echivalent, dar vrem sa nu fie la discretia sefului de unitate.

Cum veti evita asta?
Eu cred ca pana la urma totul va depinde de cat de in serios se vor lua aceste 2 mari elite ale societatii, dascalii si medicii in perioada urmatoare. Eu am spus ca simt in sistemul medical o vibratie noua, oamenii cred ca isi pot schimba propriul sistem. Cand se creaza acest „esprit de corps”, aceasta elita care sa rejecteze orice act intolerabil de risipa a banului public, de interes personal, de lasitate, in acel moment cineva care va dori sa puna gheata pe gatul cuiva care isi tine bine treaba dar e tinut departe cred ca vom avea o reactie din sistem.

Mizati asadar pe buna credinta si pe schimbarea mentalitatilor. Instrumente aveti?
Instrumentele vor fi date de cadrul de monitorizare, vom avea control. Dar stiti si cum e, va puteti uita la corporatii, doar pe baza de control nu se rezolva lucrurile. Ceea ce rezolva lucrurile e cultura interna a sectorului respectiv. O cultura deschisa spre performanta sau una care e permisiva, in care cei buni sunt blazati?

In cat timp va asteptati la rezultate?
Vor trebui cel putin 2 ani de zile ca lucrurile sa se reaseze. Eu cred ca e vorba de societatea romaneasca, nu doar de educatie sau de sanatate. Cred ca mesajele sunt mult mai profunde decat atat.

Indemnizatia pentru mame: cand vor intra la plata indemnizatiile marite?
Exact atunci cand prevede legea, la 1 iulie. Lucrurile sunt destul de clare, am preluat 2 mandate de la presedinte: proiectul de OUG si al doilea, mi s-a atras atentia foarte clar, indemnizatiile pentru mame. Ceea ce e foarte important e ca saptamana viitoare iesim in dezbatere publica cu normele de aplicare. Oricine e in aceasta situatie sa verifice normele, sa vada daca intelege ceva din ele – noi zicem ca sunt destul de clare – si sa ne spuna spetele pe care le au, sa vedem daca le avem in normele respective.

Dar stim sigur ca de la 1 iulie se maresc aceste indemnizatii in noua forma.
Da, asta e legea, cred ca am fost explicit. Mai era problema sistemului informatic, am evitat sa facem achizitie publica, ne-ar fi dus peste termen, dar am avut voluntari care ne-au ajutat.

Se aplica si mamelor care sunt in concediu fara plata acum sau s-au intors la serviciu si beneficiaza de acea sustinere?
Da, asta e una din masurile cele mai importante. Se aplica tuturor celor care sunt in limita celor 2 ani. Detaliile le veti vedea publicate in dezbatere publica saptamana viitoare.

Finantarea de unde va veni?
Rectificare bugetara. Pana nu exista actul legislativ si bugetul rectificat, ramane o probabilitate. Sa nu uitam ca acest bani sunt la concurenta cu altii pe care trebuie sa-i dam pentru ca in parlament se adopta diverse lucruri mai mult sau mai putin ghiduse. Asta e problema serioasa, e vorba de natalitate, de cresterea numarului de locuri de munca.

Lumea intreaba daca va mai exista conceptul de pensie peste 20-30 de ani.
Pai cred ca de aia cotizam acum, ca sa mai existe. Sustenabilitatea sistemului de pensii acum e puternic afectata. Daca nu facem nimic, in 2050 sistemul de pensii e in colaps. Dar cred ca exact asta incercam sa facem, sa inversam scaderea natalitatii, sa intoarcem inapoi diaspora. N-o sa fie simplu, dar de la inceput a fost ideea asta. De exemplu, avem un caz al unui investitor mare in vestul tarii care a angajat persoane din Serbia, pentru ca nu a gasit la noi. Probabil ca gaseam in diaspora persoane calificate care s-ar fi intors pe acea suma de bani.

885 de lei e acum pensia medie. Cand vor creste pensiile?
Cand o sa ne permitem sa creasca pensiile. Stiu ca suna aiurea, Inca avem o mare problema de solidaritate in societatea romaneasca, In 2010 am avut o lege cadru pentru pensii, de atunci am avut 7 categorii de pensii speciale, anul acesta mai avem in Parlament o serie. Acestea se departeaza de principiul contributiv. Prin punctul de pensie incercam sa existe o echitate intre cat ai contribuit si cat vei lua. Pensiile speciale creaza niste avantaje in plus – nu ca nu le-ar merita oamenii aceia, dar banii sunt luati de la toti ceilalti. Iau dintr-un cos mare si dau unor categorii speciale niste pensii care creaza o structura privilegiata. Daca vom continua asa, pensiile nu au cum sa creasca pentru toti. Guvernul a trimis la CCR astfel de acte. Ele vin de la Parlament cu un deziderat minunat, dar nu pot indica resursa bugetara.
Eu, cand am mers la Ministerul Muncii prima data, am vazut ca noi faceam lege de salarizare fara date. Nu aveam datele decat pentru o patrime din tot sistemul public, restul faceam extrapolari. La fel si aici, poti fi bine intentionat. Haideti sa plecam de la premisa ca toti parlamentarii nostri sunt ingeri, dar banii pe care ii aloca pentru unii vin de la ceilalti. Toata lumea arata cu degetul spre Guvern, dar nu-s banii nostri, sunt banii oamenilor.

Si cum eliminati aceasta nedreptate a pensiilor speciale?
Ceea ce va trebui facut, dar nu cred ca acest Guvern isi va asuma, e sa se revina la un sistem de pensii unitar, pentru ca nu vom avea resurse daca sistemul se va imparti in pensii speciale. Exista niste indexari de pensii care se fac, dar cresterile semnificative se pot intampla doar prin cresterea bugetului de stat – fie printr-o mai buna colectare a taxelor existente, fie prin cresterea taxelor – sau prin cresterea eficientei folosirii banului public. Ei cred ca avem rezerve de eficienta de 20-30%, daca ar fi sa cheltuim eficient banul public. De 6 luni incoace tot zgariem suprafata unor cheltuieli fara sens.


Anul acesta pensiile vor creste?
In sensul unei cresteri considerabile, putin probabil. In sensul indexarilor uzuale, evident, nu vad de ce nu s-ar intampla.

In primele 3 luni, statisticile arata ca exista un numar de copii abuzati egal cu cel din tot anul trecut. Se intampla ceva, parintii pleaca la munca peste hotare. Care e solutia ca acesti copii sa creasca firesc, in familii?
Noi deja avem 2 pachete importante pe zona aceasta. In pachetul anti-saracie avem masuri care incearca sa evite decuplarea copiilor de zona scolara, deja am implementat „Fiecare copil la gradinita” cu care speram sa ajungem de la 50-60.000 de copii la 100.000.

Pedeapsa, poate inchisoare pentru parintii abuzivi, va ganditi la asta?
Lucrurile legate de inspectia sociala sunt in discutie, dar sunt intrre 4 si 8 inspectori pe judet care ar trebui sa verifice tot ce se intampla. Am propus sa mutam niste oameni pe zona de inspectie. Am dezvoltat acel pachet minim de servicii pentru copii, care presupun ca in fiecare comunitate am un asistent social, o asistenta medicala si o persoana pe partea de educatie care sa poata sa stie unde sunt aceste cazuri vulnerabile in comunitate si sa fie acolo sa ii asiste. Aceste 2 locuri ar putea sa reduca abuzurile, care sunt nu doar in familii, ci si in institutii. Cuplat si cu dezinstitutionalizarea.

Dragos Pislaru la dupa 20 de ani

Asta cum veti face? Sunt prea multi copii in centre?
Anul acesta progresam. Avem mai multe masuri, pentru cei care ies din aceste camine, am constatat ca ei au problema cu actul de identitate, nu pot obtine domiciliu permanent. Discutam cu Ministerul de Interne.

Exista state – Germania, Norvegia – unde pedepsele pentru neglijenta in cazul copiilor sunt foarte dure. Credeti ca astfel de masuri ar functiona in Romania?
Da, controlul ferm si dur cu amenzi e important, dar discutam si de mentalitati. Sunt copii folositi pentru cersit. Daca nu incercam sa venim si cu educatie, cu solutii – aceste familii sunt dependente de copiii pe care ii abuzeaza. Pe de o parte trebuie sa facem controlul, dar nu e suficient. E nevoie ca intreaga societate sa aiba o reactie.

Modelul Viscri: acolo, un ONG a implicat comunitatea locala. Cand vom reusi sa folosim banii din fondul social european?
Cu Cristian Ghinea la Fonduri Europene, proiectele necompetitive vor incepe in iunie, la cele competitive se lucreaza la ghiduri, unele deja au fost pregatite. Vara aceasta ar trebui ca tot ce inseamna masuri sociale sa fie lansate.

Veti face bugetul pentru anul viitor?
Da. Avand in vedere cum l-am gasit, vrem sa schimbam macar modul in care viitorul Guvern va prelua. Vrem sa lasam un buget baza pe date, echilibrat, care sa constranga viitorul Guvern sa faca compromisuri spre sfarsitul anului viitor privind modul in care Romania e perceputa din punctul de vedere al stabilitatii financiare. In buget vom incerca sa includem cateva din lucrurile pe care le-am pregatit, speram ca intr-o intelegere cu viitorul Guvern sa ajungem la concluzia ca pot fi pastrate.

Credeti ca va putea trece in Parlament anul acetsa o motiune de cenzura la adresa Guvernului din care faceti parte?
Ar fi pure speculatii. Pot sa va asigur ca pentru noi nu ar fi o miza. Stiti cum e, maurul si-a facut datoria, maurul poate sa plece. Noi am venit cu o vocatie profesionala, pentru a ajuta un om ca Dacian Ciolos, care merita sustinut, e un om cu extrem de mult bun-simt, care inspira. Cand cineva va considera ca trebuie sa plecam, vom pleca.

 

Sursa: Pro TV, Data publicarii: 22 Mai 2016
Ultimele stiri
 
 
 
 
© 2017 Stirileprotv.ro. Toate drepturile rezervate. Termeni si conditii | Despre cookie-uri | Feed