In 2014, evaluarea - 75% din admiterea in liceu; fara notele din liceu la admiterea in facultate
Admiterea in liceu se va face pe baza mediei la evaluarea nationala in pondere de 75%, in timp ce facultatile nu mai pot tine cont la admitere de notele din liceu ale candidatilor, aceastea fiind cateva dintre schimbarile importante din Educatie.
Admiterea in liceu se va face pe baza mediei la evaluarea nationala in pondere de 75 la suta, in timp ce facultatile nu mai pot tine cont la admitere de notele din liceu ale candidatilor, aceastea fiind doar unele dintre schimbarile importante din Educatie in 2014.
Incepand din 2014, in calcularea mediei de admitere in liceu, media de la evaluarea nationala va reprezenta 75 la suta, fata de 50 la suta in anii trecuti, scazand astfel la 25 la suta ponderea notelor din ciclul gimnazial.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cursurile la clasa a VIII-a se vor incheia in 13 iunie 2014, iar in perioada 16-18 iunie va avea loc inscrierea la evaluarea nationala.
Anul 2014 aduce mai pentru prima data simularea examenului de bacalaureat pentru elevii clasei a XI-a, introdusa de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, cu speranta ca elevii vor acorda o mai mare atentie "examenului maturitatii". Asta dupa ce, in ultimii ani, tinerii nu au demonstrat prea mare interes pentru aceste examen, promovabilitatea scazand vertigios, dupa introducerea camerelor de supraveghere din clase.
Tot din 2014, vor avea loc evaluari la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a. Legea educatiei nationale prevede introducerea a trei noi evaluari la nivel national, cu subiecte unice: la finalul claselor a II-a (scris-citit si matematica), a IV-a (evaluare prin esantionare la limba romana/ limba materna - intelegerea textului scris si matematica) si a VI-a (doua probe transdisciplinare: limba romana si limba moderna I, matematica si stiinte). Pana in prezent, aceste evaluari s-au facut in sistem pilot, pe un esantion de scoli.
Tot din 2014 se modifica si cadrul general privind admiterea in anul I in invatamantul superior si nu vor mai fi luate in calcul notele din liceu. Pana acum, luarea in calcul a notelor din liceu era lasata la latitudinea organizatorilor examenului de admitere, respectiv a facultatilor.
Ministrul delegat pentru Invatamant Superior Mihnea Costoiu a precizat ca universitatile vor putea stabili, pe langa acest nou cadru general, criterii specifice pentru admiterea la licenta, master sau doctorat. Astfel universitatile pot lua in continuare in calcul, la admiterea la licenta, media la bacalaureat sau notele la unele probe din acest examen.
Un alt act normativ acorda dreptul absolventilor invatamantului profesional sa continue studiile liceale la forma de invatamant cu frecventa. Legea educatiei nationale acorda posibilitatea absolventilor invatamantului profesional, care promovau examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile invatamantului liceal doar la forma cu frecventa redusa.
Elevii din invatamantul profesional beneficiaza si ei de tarif redus cu 50 la suta pentru transportul local in comun, dupa ce reducerea era acordata doar pentru elevii din invatamantul obligatoriu si liceal.
De asemenea, a fost extins sprijinul financiar acordat elevilor din mediul rural pentru continuarea studiilor liceale si la elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
Din 2014, cadrele didactice netitulare calificate care obtin la concursul national unic de titularizare cel putin nota 7, avand astfel posibilitatea sa ocupe un post de titular, au posibilitatea sa faca acest lucru in sase ani. Pana in prezent rezultatul la concursul de titularizare era valabil doar trei ani, iar concursul trebuia sustinut din nou daca nu erau disponibile posturi in acest interval, iar anterior candidatii trebuiau sa sustina concursul an de an daca nu obtineau si post in urma promovarii cu minim 7.
In invatamantul superior vor fi aplicate noi masuri ce privesc finantarea pe baza indicatorilor de calitate, si nu pe baza ierarhizarii si clasificarii universitatilor, si cresterea rolului Consiliului National al Rectorilor, care devine, prin lege, partener de dialog social al Ministerului Educatiei.
Totodata, se introduc modalitati suplimentare de alocare a fondurilor catre universitati, dandu-se posibilitatea agentilor economici si institutelor de cercetare sa finanteze studiile de doctorat.
De asemenea, s-a asigurat cadrul legal pentru ca specialisti din diverse domenii de activitate sa ocupe functii didactice de predare, avand statutul de cadru didactic asociat invitat. Printre schimbarile anuntate anul trecut se numara si impunerea unei medii minime, de 5, pentru admiterea la liceu, incepand din 2015. Anuntul a fost facut, la prezentarea bilantului anului scolar 2012-3013, de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, care a precizat ca intervalul de doi ani pana la intrarea in vigoare a reglementarii este necesar pentru pregatirea acesteia.
Evaluarea nationala, admiterea la liceu si bacalaureatul vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonante de urgenta din 2013 care modifica Legea educatiei.
Una dintre modificari reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, incepand cu generatiile de elevi care intra in clasa a V-a, respectiv in clasa a IX-a, in anul scolar 2015 - 2016.
"In acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, in sistemul romanesc de educatie in anul scolar 2013 - 2014, pentru ciclul primar, urmand ca ea sa fie extinsa, in anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, incepand cu anul scolar in curs (2013 - 2014), evaluari care sunt concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011 (a educatiei nationale, n.r.)", a spus ministrul Remus Pricopie.
PISA este o evaluare standardizata international, proiectata impreuna de catre tarile participante. Romania participa la aceste testari din 2000. Ultima testare PISA, de pilda, a continut atat itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme in situatii autentice ce pot fi intalnite in viata adulta (in pondere de 75 la suta), cat si de citire sau lectura (15 la suta) si stiinte (10 la suta).
Elevii romani se afla pe locul 45 din 65 de tari in urma testului PISA din 2012, rezultatele obtinute de ei fiind sub media mondiala la toate cele trei domenii evaluate, respectiv matematica, citire/lectura si stiinte, potrivit informatiilor date publicitatii la inceputul lunii decembrie.
La testul PISA din 2009, Romania a ocupat locul 49 din 65 de tari participante, iar in 2006 a fost pe pozitia 47 din 57.