Pericolul din spatele alimentelor ultraprocesate. Concluziile alarmante ale unui studiu din Marea Britanie

62506194

Cercetătorii au descoperit că o dietă bazată pe alimente ultraprocesate este strâns legată de un risc crescut de deces prematur. În Marea Britanie, aproximativ 18.000 de vieți ar putea fi prelungite.  

Oamenii de știință au analizat dietele din 8 țări, apoi au estimat numărul de decese legate de o dependență excesivă de alimente precum mâncărurile gata preparate, dulciurile, băuturile carbogazoase și carnea procesată, relatează publicația The Times.

Cum ar putea fi prelungite 18.000 de vieți

Studiul, publicat în American Journal of Preventive Medicine, a afirmat că aproximativ 18.000 de decese ale persoanelor cu vârste cuprinse între 30 și 69 de ani ar putea fi evitate în fiecare an în Marea Britanie dacă oamenii ar mânca mai puține alimente ultraprocesate.

Termenul se referă la alimentele produse în masă cu multiple ingrediente și aditivi care nu ar putea fi create într-o bucătărie tradițională. Aceste alimente reprezintă mai mult de jumătate din dieta britanică tipică. Aceste diete au fost asociate cu un risc crescut de 32 de boli diferite, inclusiv diabet, cancer, boli de inimă, obezitate și depresie.

Cine e liderul la consumul de alimente ultraprocesate

Studiul a analizat datele privind consumul de alimente ultraprocesate în Marea Britanie, Brazilia, Australia, Canada, Mexic, Chile și Statele Unite. Marea Britanie a fost a doua după America în ceea ce privește dependența, care a reprezentat 54% din aportul caloric mediu zilnic. Cifra pentru SUA a fost de 55 %.

Cercetătorii au calculat că 14% din decesele premature, definite ca decese la adulți cu vârsta sub 70 de ani, ar putea fi atribuite acestor alimente în SUA și Marea Britanie. Acest lucru a echivalat cu 17.781 de decese în Marea Britanie în 2018-2019, cel mai recent an pentru care au fost disponibile date.

În țările cu un aport mai scăzut, cum ar fi Columbia, doar 4% din decesele premature au fost legate de UPF. Studiul a solicitat guvernelor să emită orientări prin care să încurajeze oamenii să reducă consumul și producția și să „creeze medii sănătoase folosind politici de reglementare și fiscale”.

Oamenii de știință au subliniat că persoanele care consumă multe alimente ultraprocesate sunt, de asemenea, mai susceptibile de a avea alte obiceiuri nesănătoase, cum ar fi fumatul sau lipsa exercițiilor fizice, care pot duce la deces.

Stephen Burgess, statistician în cadrul unității de biostatistică a Consiliului de Cercetare Medicală de la Universitatea din Cambridge, a declarat: „Acest tip de cercetare nu poate dovedi că consumul de alimente ultraprocesate este dăunător, dar oferă dovezi care leagă consumul cu rezultate mai slabe pentru sănătate”.

Ce este un aliment „ultraprocesat”

Termenul „alimente ultraprocesate” a fost creat de oamenii de știință brazilieni în 2010. Acesta se referă la alimentele produse în masă, cu ingrediente și aditivi multipli, adesea definite liber ca fiind alimente pe care bunica dumneavoastră nu le-ar recunoaște sau care nu ar putea fi create într-o bucătărie de acasă. Acestea includ:
► Pâine feliată produsă în masă
► Iaurturi cu conținut scăzut de grăsimi sau îndulcite
► Cereale pentru micul dejun
► Gogoși și biscuiți
► Majoritatea batoanelor proteice și de cereale
► Supele și tăițeii instant
► Băuturi carbogazoase, inclusiv versiunile dietetice
► Margarine și produse tartinabile

Articol recomandat de sport.ro
Viral! Iubita l-a pus într-o postură jenantă chiar la prezentarea oficială
Viral! Iubita l-a pus într-o postură jenantă chiar la prezentarea oficială
Citește și...
Mesajul unui medic pentru românii care se tratează după ”doctorul Google”: ”Face victime”. Ce ajung să facă oamenii

Oamenii care își pun singuri diagnostice, pe baza informațiilor pe care le iau de pe internet, de la ”doctorul Google”, ajung să-și facă singuri rău, este concluzia unui doctor adevărat, medicul Mihai Grecu, șeful UPU SMURD Timiș.

Vitamina K - beneficii pentru sănătatea oaselor și coagularea sângelui. Ce alimente sunt bogate în această vitamină

Vitamina K joacă un rol esențial în sănătatea organismului, deși nu este la fel de populară precum alte vitamine. Consumul de alimente care conțin vitamina K este esențial pentru sănătatea organismului. 

O formă rară de diabet, diagnosticată adesea greșit, a fost recunoscută oficial. Ce este diabetul de tip 5

Un nou tip de diabet, care nu este asociat cu obezitatea, ci de malnutriție a fost recunoscut oficial, la zeci de ani după ce a fost observat pentru prima dată în țările în curs de dezvoltare, scrie The Independent.

Recomandări
HARTA: Eclipsa de Soare, 12 august 2026: la ce oră începe și unde se vede cel mai bine în România evenimentul astronomic

Astăzi, 12 august 2026 are loc cea mai importantă eclipsă de Soare a anului, un fenomen astronomic vizibil parțial și din România, dar care va putea fi admirat în forma sa totală în special din Spania și din regiuni nordice precum Islanda și Groenlanda.

Centrala Nucleară de la Cernavodă va fi oprită joi. „În jurul prânzului vom fi la putere zero şi deconectaţi”

Unitatea 2 de la Centrala Nuclear-Electrică (CNE) Cernavodă va fi închisă începând de joi dimineaţă, a anunţat directorul CNE, Romeo Urjan. El a precizat că măsura a fost luată din cauza nivelului scăzut al Dunării.

CCR a amânat decizia privind noua lege ANI, care îi vizează pe Dominic Fritz și Mirabela Grădinaru. Care este motivul

Curtea Constituţională a României a amânat, miercuri, decizia privind sesizările formulate faţă de legea privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul integrităţii.