De ce nu putem sa ne oprim din mancat chipsuri: cum se joaca marile companii cu creierul tau
De ce nu putem rezista chipsurilor? Sare, zahar si grasime e combinatia diabolica ce ne face sa cumparam produse de tipul junk food desi stim ca sunt adesea extrem de nesanatoase, relateaza dailymail.co.uk, citand un studiu realizat de Michael Moss.
Jurnalistul si scriitorul Michael Moss a petrecut mai mult de patru ani investigand modurile in care producatorii de "junk food" creeaza dependenta consumatorilor si ii fac sa revina pentru a cumpara mai mult. Secretele gigantilor din industria junk food au fost publicate in cartea sa "Salt, Sugar, Fat: How the Food Giants Hooked Us".
In urma unor interviuri cu multinationale ca Pepsi, Kraft, Unilever, Mars sau Kellogg, Moss a descoperit cat de departe sunt dispuse acestea sa mearga pentru a-i seduce pe consumatori. Studii medicale folosite de gigantii din industria de junk food arata ca, spre exemplu, creierul nostru reactioneza la zahar in acelasi mod in care reactioneaza la cocaina.
Alegeri 2024
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
Producatorii vor sa ajunga la formula perfecta intre mancare si bucuria pe care creierul nostru o "simte" atunci cand consuma diferite produse astfel incat sa ne intoarcem dupa mai mult. Acesta este numit "bliss point" - punctul fericirii. In cazul zaharului, acesta este dat de nivelul exact de "dulceata" care face mancare sau bautura placuta.
Aceasta strategie presupune teste stiintifice ale preferintelor a mii de consumatori, formule complicate bazate pe diferentele demografice si culturale ale consumatorilor. Spre exemplu, in China, populatia din Sud prefera produse mai dulci decat cea din Nord, in timp ce copiii prefera produse de 3 ori mai dulci decat adultii.
Moss, jurnalist la The New York Times, a descoperit puterea zaharului, a sarii si a grasimii din mancarea procesata atunci cand a rugat cativa producatori de junk food sa reduca nivelurile acestora din cateva produse. Cei de la Kellogg au facut pentru Moss o varianta a brandului de biscuiti preferati fara sare. "Fara niciun pic de sare, biscuitii si-au pierdut magia. Nu mai aveau niciun gust, parca mancam carton" a declarat acesta.
Concluzia sa: daca scazi nivelul de sare, zahar sau grasime din diferite marci de mancare procesata, de la chipsuri la supe la cutie, acestea isi schimba total gustul: ajung amare, metalice sau astringente.
Insa, in loc sa faca produsele in sine mai gustoase, producatorii au descoperit ca este mai ieftin sa modifice chimic zaharul, sarea si grasimea din acestea pentru a le face mai placute la gust. Si asta nu este totul, daca sunt obligati sa reduca cantitatea unuia dintre cele 3 ingrediente principale din produse, producatorii le maresc imediat pe celelalte doua. Spre exemplu, un produs cu cantitate scazuta de sare va fi mai bogat in grasime si zahar.
O alta descoperire a autorului: multi dintre sefii marilor companii de junk food isi evita proprile produse preferand oua sau mancare proaspata asa ca sfatul lui Moss este sa ignoram total asa numitul "punct de fericire" si sa le urmam exemplul.