De ce nu putem sa ne oprim din mancat chipsuri: cum se joaca marile companii cu creierul tau

junk food

De ce nu putem rezista chipsurilor? Sare, zahar si grasime e combinatia diabolica ce ne face sa cumparam produse de tipul junk food desi stim ca sunt adesea extrem de nesanatoase, relateaza dailymail.co.uk, citand un studiu realizat de Michael Moss.


Jurnalistul si scriitorul Michael Moss a petrecut mai mult de patru ani investigand modurile in care producatorii de "junk food" creeaza dependenta consumatorilor si ii fac sa revina pentru a cumpara mai mult. Secretele gigantilor din industria junk food au fost publicate in cartea sa "Salt, Sugar, Fat: How the Food Giants Hooked Us".

In urma unor interviuri cu multinationale ca Pepsi, Kraft, Unilever, Mars sau Kellogg, Moss a descoperit cat de departe sunt dispuse acestea sa mearga pentru a-i seduce pe consumatori. Studii medicale folosite de gigantii din industria de junk food arata ca, spre exemplu, creierul nostru reactioneza la zahar in acelasi mod in care reactioneaza la cocaina.

Producatorii vor sa ajunga la formula perfecta intre mancare si bucuria pe care creierul nostru o "simte" atunci cand consuma diferite produse astfel incat sa ne intoarcem dupa mai mult. Acesta este numit  "bliss point" - punctul fericirii. In cazul zaharului, acesta este dat de nivelul exact de "dulceata" care face mancare sau bautura placuta.

Aceasta strategie presupune teste stiintifice ale preferintelor a mii de consumatori, formule complicate bazate pe diferentele demografice si culturale ale consumatorilor. Spre exemplu, in China, populatia din Sud prefera produse mai dulci decat cea din Nord, in timp ce copiii prefera produse de 3 ori mai dulci decat adultii.

Citește și
triple triple burger
Cea mai mare bomba calorica de pe meniul unui fast food din SUA. Cum arata burgerul de 5100 calorii

Moss, jurnalist la The New York Times, a descoperit puterea  zaharului, a sarii si a grasimii din mancarea procesata atunci cand a rugat cativa producatori de junk food sa reduca nivelurile acestora din cateva produse. Cei de la Kellogg au facut pentru Moss o varianta a brandului de biscuiti preferati fara sare. "Fara niciun pic de sare, biscuitii si-au pierdut magia. Nu mai aveau niciun gust, parca mancam carton" a declarat acesta.

Concluzia sa: daca scazi nivelul de sare, zahar sau grasime din diferite marci de mancare procesata, de la chipsuri la supe la cutie, acestea isi schimba total gustul: ajung amare, metalice sau astringente.

Insa, in loc sa faca produsele in sine mai gustoase, producatorii au descoperit ca este mai ieftin sa modifice chimic zaharul, sarea si grasimea din acestea pentru a le face mai placute la gust. Si asta nu este totul, daca sunt obligati sa reduca cantitatea unuia dintre cele 3 ingrediente principale din produse, producatorii le maresc imediat pe celelalte doua. Spre exemplu, un produs cu cantitate scazuta de sare va fi mai bogat in grasime si zahar.

O alta descoperire a autorului: multi dintre sefii marilor companii de junk food isi evita proprile produse preferand oua sau mancare proaspata asa ca sfatul lui Moss este sa ignoram total asa numitul "punct de fericire" si sa le urmam exemplul.
 

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Angajata unui fast food, concediata din cauza unei poze de pe Facebook. Cum a fost surprinsa. FOTO
Angajata unui fast food, concediata din cauza unei poze de pe Facebook. Cum a fost surprinsa. FOTO

Prima greseala a facut-o in momentul in care s-a pozat cu mancarea, la serviciu, iar a doua, dar si ultima greseala, a fost comisa in momentul in care imaginea a fost postata pe Facebook.

Cea mai mare bomba calorica de pe meniul unui fast food din SUA. Cum arata burgerul de 5100 calorii
Cea mai mare bomba calorica de pe meniul unui fast food din SUA. Cum arata burgerul de 5100 calorii

Pentru amatorii de senzatii tari din fast foodurile americane, un lant de restaurante a lansat hamburgerul triplu-triplu, o denumire ciudata, dar care se justifica din plin.

Un gigant fast food ar fi folosit la prepararea produselor pui bolnavi sau injectati cu antibiotice
Un gigant fast food ar fi folosit la prepararea produselor pui bolnavi sau injectati cu antibiotice

Luna trecuta, o ancheta a autoritatilor sanitare din Asia a scos la iveala informatii ingrijoratoare despre unele companii furnizoare ale unui cunoscut lant de fast-food-uri.

Recomandări
Paradoxul liberal: PSD l-ar accepta pe liberalul Crin Antonescu candidat la prezidențiale, PNL se gândește la Nicușor Dan
Paradoxul liberal: PSD l-ar accepta pe liberalul Crin Antonescu candidat la prezidențiale, PNL se gândește la Nicușor Dan

Liberalul Crin Antonescu este varianta cea mai vehiculată pentru poziția de candidat comun al alianței PSD-PNL-UDMR-minorități la alegerile prezidențiale. Paradoxal, însă, nominalizarea sa este întârziată pentru că PNL ar înclina și spre Nicușor Dan.

Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitatea de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”
Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitatea de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”

Elena Lasconi a declarat după consultările de la Cotroceni că Iohannis ”nu are legitimitatea morală, nici legală de a mai sta în vârful statului român”. Președinta USR i-a cerut lui Klaus Iohannis să-și dea demisia.

Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”

Preşedintele Klaus Iohannis a convocat, duminică, la Palatul Cotroceni, consultări cu partidele parlamentare, în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.