Românii care s-ar putea pensiona la 55 și 53 de ani. Proiect PSD
Mai mulţi deputaţi PSD propun, într-o iniţiativă legislativă depusă la Parlament, reducerea vârstei de pensionare pentru lucrătorii din construcţii nave.
Aceștia propun ca stagiul complet de cotizare pentru această categorie să fie de 30 de ani, iar vârsta minimă de pensionare - de 53 de ani pentru femei şi 55 de ani pentru bărbaţi, transmite Agerpres.
Prin proiectul de lege se completează Legea 263/2010 privind sistemul de pensii publice, în sensul introducerii unei noi categorii de persoane care poate ieşi anticipat la pensie, fără a fi penalizată - "lucrătorii din sectorul de construcţii nave care îşi desfăşoară activitatea în activităţile specifice de control nedistructiv cu radiaţii ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare/zincare, vopsitorie, sudură, montare/demontare schele, lăcătuşerie montaj, tubulatură montaj, polizare montaj, mecanică montaj, electrică montaj".
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Conform proiectului, stagiul complet de cotizare pentru această categorie va fi de 30 de ani, iar vârsta minimă de pensionare - de 53 de ani pentru femei şi 55 de ani pentru bărbaţi.
Potrivit iniţiatorilor, "condiţiile de muncă din industria navală sunt grele, acestea fiind considerate nu numai inconfortabile, dar şi periculoase pentru sănătatea lucrătorilor".
"Munca în construcţia navală se desfăşoară în principal în aer liber, adesea în condiţii meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, căldură) sau în hale de mare capacitate puţin sau deloc încălzite sau ventilate, hale în care frigul se simte semnificativ iarna, iar vara senzaţia de căldură este amplificată. Mai mult decât atât, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj generează nevoia unei atenţii deosebite deoarece orice eroare poate pune în pericol viaţa lucrătorilor. Riscurile la care se expun angajaţii din şantierele navale sunt unele semnificative în comparaţie cu alte sectoare economice. Riscul de alunecare şi cădere, riscul de explozii sau scurtcircuite care pot genera arsuri constituie riscuri zilnice, considerate a fi comune pe şantierele navale, însă nu şi cele mai grave. Riscul apariţiei bolilor articulare, cervicale, lombare pe fondul desfăşurării activităţii în spaţii extrem de înguste în anumite cazuri, azbestoza şi mezoteliomul (cancer al pleurei) reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri cu care se confruntă salariaţii din şantierele navale", precizează iniţiatorii, în expunerea de motive a proiectului.
Ei mai arată că starea de sănătate nu le permite lucrătorilor din domeniul naval să se menţină pe piaţa muncii până la o vârstă înaintată. "Considerăm că prin promovarea acestei iniţiative legislative rezolvăm o problemă socială gravă", mai spun aceştia.
Proiectul, iniţiat de cinci deputaţi PSD, va intra mai întâi în dezbaterea Senatului, care este prima Cameră sesizată, iar apoi va merge la Camera Deputaţilor.