România riscă să piardă 150 de milioane de euro, bani europeni oferiți prin PNRR pentru a cumpăra trenuri cu hidrogen

×
Codul embed a fost copiat

România riscă să piardă 150 de milioane de euro, bani europeni oferiți prin PNRR pentru 12 trenuri cu hidrogen. Autoritățile responsabile au anulat pentru a treia oară licitația, din lipsă de oferte.

Oficialii spun că producătorii s-au plâns de termenele foarte scurte, impuse la nivel european.

Pe de altă parte, asociațiile de profil susțin că au existat probleme in legatura cu documentanția tehnică, întocmită de autoritățile române.

Organizată pentru a treia oară, licitația pentru cumpărarea celor 12 trenuri cu hidrogen a avut termenul limită marti 28 mai 2024, însă niciun producător nu a fost dispus să oferteze Ministerul Transporturilor.

În lipsa unor oferte clare și rămași pentru moment fără soluții, responsabilii susțin că producătorii nu au vrut sa se angajeze să respecte termenele stranse impuse prin PNRR.

Citește și
PNRR
Cum amână CE virarea a miliarde de euro prin PNRR din cauza politicienilor. ”Ultima sursă de furt sistemic din România”

Ștefan Roșanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”Mesajele spun că în continuare termenele la care suntem constrânși de implementarea PNRR sunt foarte scurte, tipurile de vehicule disponibile sunt extrem de limitate.”

Spre deosebire de proiectele rutiere finanțate din PNRR, care presupun împrumuturi pentru o perioadă lunga și cu dobândă redusă, cele feroviare sunt granturi, adică bani oferiți gratuit pentru modernizarea infrastructurii de pe calea ferată.

Fiecare tren cu hidrogen este estimat la 12 milioane de euro, iar Comisia Europeană ne-a pus la dispoziție peste 150 de milioane de euro.

Ionuț Ciurea, Asociația PRO Infrastructură: ”La licitația anterioară nu s-a prezentat decat un producator care a dat ceva neconform, iar la aceasta licitatie nu s-a prezentat nimeni pentru că documentația tehnică nu poate să fie respectată de niciun producător, e clar că este o problemă la documentația ta tehnică.”

Considerată o alternativă verde pentru trenurile Diesel, tehnologia folosită pentru aceste rame cu hidrogen este încă la început, iar în țara noastră este imposibil de implementat pentru moment. Specialiștii vorbesc de o întreagă infrastructură: de la producerea și transportul combustibilului, până la alimentarea trenurilor.

În străinătate, doar câteva țări printre care Germania, Olanda sau Austria au testat și au în plan să introducă astfel de garnituri. Noi mai avem de așteptat.

Ștefan Roșanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”Din păcate, până nu vin aceste trenuri si nu găsim o soluție, nu stiu să luam cu inchirie cu lesing, suntem constransi cu aceleasi trenuri. ”

Pentru a nu pierde banii europeni, autoritățile mai au la dispoziție jumătate de an să convingă oficialii de la Comisia Europeană să folosească banii în alte scopuri, însă șansele de reusită sunt mici.

În România, în ultimii 20 de ani a fost cumpărat un singur tren electric, care, într-un scenariu optimist, ar putea fi pus în circulație abia la finalul anului - și asta pentru că producătorul nu a terminat nici acum testele necesare pentru siguranța călătorilor.

Trenul a ajuns în țara în decembrie și urma să fie folosit pentru ruta București-Constanța, atât de aglomerată în perioada verii.

Articol recomandat de sport.ro
Dan Șucu este noul proprietar al clubului Genoa: ”Pachetul majoritar de acțiuni a fost vândut!” | OFICIAL
Dan Șucu este noul proprietar al clubului Genoa: ”Pachetul majoritar de acțiuni a fost vândut!” | OFICIAL
Citește și...
Încep lucrările la ”Autostrada urșilor”. Marcel Ciolacu: ”Este una dintre cele mai mari rușini ale României”
Încep lucrările la ”Autostrada urșilor”. Marcel Ciolacu: ”Este una dintre cele mai mari rușini ale României”

Au început în sfârșit lucrările pe singura bucată lipsă din Autostrada Lugoj-Deva. Ciotul de aproximativ zece kilometri este finanțat în mare parte din PNRR și ar trebui să fie gata în următorii doi ani, altfel riscăm să pierdem banii.  

Cum amână CE virarea a miliarde de euro prin PNRR din cauza politicienilor. ”Ultima sursă de furt sistemic din România”
Cum amână CE virarea a miliarde de euro prin PNRR din cauza politicienilor. ”Ultima sursă de furt sistemic din România”

Comisia Europeană amână virarea a 2,7 miliarde de euro României, conform cererii trei de plată din PNRR. Și asta pentru că Guvernul nu reușește să convingă oficialii europeni că țara și-a îndeplinit obligațiile și merită banii.

Ce s-a ales de cele 27 de spitale moderne, promise de ministerul Sănătății cu bani din PNRR. Câte ar putea fi gata în 2026
Ce s-a ales de cele 27 de spitale moderne, promise de ministerul Sănătății cu bani din PNRR. Câte ar putea fi gata în 2026

„Hemoragie de bani în Sănătate”, partea a II-a. Peste două miliarde de euro a pus la bătaie Uniunea Europeană ca să construim infrastructură medicală prin Programul Naţional de Redresare şi Reziliența. În 2026, clădirile trebuie să fie ridicate.

Un studiu al Parlamentului European arată că România este pe ultimul loc din UE în susţinerea sectorului privat prin PNRR
Un studiu al Parlamentului European arată că România este pe ultimul loc din UE în susţinerea sectorului privat prin PNRR

Parlamentul European a vrut transparență în ceea ce privește cheltuirea fondurilor europene și a făcut un studiu să vadă cine sunt primii 100 de mari beneficiari ai PNRR din țările membre.

Recomandări
Afacere ilegală descoperită de Inspectorul Pro. Cum au reușit o mamă și fiica ei să păcălească firme cu proiecte europene
Afacere ilegală descoperită de Inspectorul Pro. Cum au reușit o mamă și fiica ei să păcălească firme cu proiecte europene

Interesul pentru fondurile europene este atât de mare, încât internetul s-a umplut de companii care oferă consultanță și întocmesc proiecte pentru obținerea sumelor alocate de Uniune.

România, la un pas de a deveni „nerecomandată pentru investiții”. Rating de țară retrogradat, amenințare la stabilitatea UE
România, la un pas de a deveni „nerecomandată pentru investiții”. Rating de țară retrogradat, amenințare la stabilitatea UE

Comisia Europeană a inclus România pe lista statelor cu dezechilibre economice grave, care amenință stabilitatea Uniunii Europene.

Dan Șucu, pe prima pagină La Gazzetta dello Sport după preluarea Genoa CFC: ”Donald Trump de România”
Dan Șucu, pe prima pagină La Gazzetta dello Sport după preluarea Genoa CFC: ”Donald Trump de România”

Preluarea Genoa CFC, cel mai vechi club de fotbal din Italia, de către omul de afaceri român Dan Șucu, ține prima pagină La Gazzetta dello Sport, una dintre cele mai importante publicații sportive din lume. Șucu este numit ”Donald Trump de România”.