România are un avantaj competitiv față de China în industria auto. Un război comercial SUA-UE l-ar putea anula
Industria auto din România are unele dintre cele mai mici costuri de salarizare per mașină, reușind chiar, după cum arată o analiză recentă, să întreacă chiar și China.
Războiaele comerciale, dublate de lupta pentru resurse și forță de muncă ieftină au pus unii producători auto în dificultatate în ultimii ani, mulți fiind nevoiți să-și restrângă operațiunile. În acest context, România pare a avea un un avantaj aparte: un cost de salarizare per mașină fabricată mai mic decât China, după cum arată un studiu publicat de firma de consultanță germană Oliver Wyman.
România, alături de țări precum China sau Maroc se plasează sub China la acest indicator, țara asiatică fiind recunoscută de-a lungul ultimelor decenii pentru costul redus al forței de muncă. Cu toate acestea, acest avantaj pe piața internațională este pus în pericol de războiul comercial care ar putea avea loc între SUA și UE dacă cele două puteri nu ajung la un acord comercial.
Războiul comercial SUA-UE, pune în pericol avantajul competitiv al României
„Analiza relevă disparități semnificative în ceea ce privește costurile forței de muncă între diferite țări. În mod surprinzător, China nu mai are cel mai scăzut cost al forței de muncă, țări precum Maroc, Mexic și România situându-se la un nivel inferior. Din cauza costurilor scăzute ale forței de muncă, producătorii francezi de automobile și-au mutat o parte semnificativă a producției în Maroc, în timp ce Mexicul servește drept bază strategică pentru diverși producători mondiali de automobile. Cu toate acestea, tarifele propuse ar putea afecta aceste avantaje”, arată analiza.
Deși nu oferă o cifră exactă legată de costurile de salarizare per mașină fabricată în România, analiza arată că în cazul producătorii chinezi de automobile indicatorul se plasează la 585 dolari per vehicul.
Mai multe variabile influențează costurile forței de muncă, inclusiv complexitatea proiectării, care se reflectă în orele de proiectare pe vehicul. Pentru a rămâne competitivi, producătorii chinezi și-au optimizat procesele pentru a avea nevoie de mult mai puține ore de proiectare, ceea ce a dus la scăderea costurilor totale de producție.
În acest context, producătorii din China mențin cele mai scăzute costuri globale de conversie din industrie prin utilizarea fabricilor locale mai noi, a lanțurilor de aprovizionare eficiente și a volumelor mari de producție.