Gândacul din cauza căruia nu mai facem autostrăzi. "E descompunător natural"
Gândacul croitor al stejarului, o insectă în pericol de dispariție, a ajuns subiect de dispută între Comisia Europeană și Ministerul Transporturilor.
Deși sună ca o glumă, această vietate pare să fie cea mai nouă piedică în calea autostrăzii Pitești - Sibiu.
Specialiștii de la Bruxelles sunt îngrijorați că proiectul acestei șosele de viteză nu prevede măsuri clare pentru protejarea speciei, iar asta ar putea periclita finanțarea europeană.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Ministrul Transporturilor afirmă că experții noștri pregătesc acum un răspuns clar, care va duce la deblocarea situației.
Faceți cunoștință cu ”Morimus funereus”, cunoscut în România și sub numele de ”Gândacul Croitor al Stejarului”. Micul locuitor al pădurilor de foioase este pe lista roșie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii, la categoria specii vulnerabile.
Gândacul are un rol esențial în biodiversitate, pentru că este un polenizator, dar și un descompunător natural.
Pentru că larvele sale distrug lemnul copacilor, în special stejari, în România, această specie este considerată dăunătoare de către silvicultori. Mai nou, a ajuns și un coșmar pentru funcționarii Ministerului Transporturilor, care se ocupă de atragerea fondurilor Europene, recunoaște ministrul Lucian Bode.
Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc a postat pe Facebook o scrisoare de la Bruxelles. În document se spune că tronsonul de autostradă din zona Cozia va avea un impact semnificativ asupra speciei ”Morimus funereus”, în condițiile în care autoritățile noastre consideră impactul moderat. Nu au prezentat însă și argumente.
Comisia europeană vrea mai multe explicații. Autostrada Sibiu - Pitești, cea mai importantă din România, potrivit Masterplanului pentru Transporturi, ar fi prima șosea de viteză care ar traversa munții.
De răspunsul ministerului Transporturilor depinde viitorul finanțării proiectului, lasă să se înțeleagă fostul ministru. Actualul susține însă că un răspuns trebuia trimis încă din mandatul lui Răzvan Cuc.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Se va realiza. Nu poți vorbi de suspendarea finanțarea cât timp nu este încă dată finanțarea. Când am primit solicitări în vara anului 2019 pentru a clarifica aspecte despre acordul de mediu cei dinaintea noastră au tratat cu dispreț solicitările Comisiei. Nu le-au răspuns. Nu există niciun risc să se piardă finanțarea."
40 de persoane pregătesc la Ministerul Transporturilor un răspuns despre cum va afecta șoseaua gândacul Croitor al Stejarului.
Autostrada este împărțită în 5 sectoare. Deocamdată doar Sibiu - Boită de 14 kilometri este în execuție. Următoarele două tronsoane Boită - Cornetu, și Cornetu - Tigveni de câte 35 de kilometri nu au licitația anunțată. Ultimele două sunt în proces de licitație.
Dacă reușesc să convingă Uniunea Europeană că insecta nu va fi în pericol, Comisia Europeană ar urma să suporte 85 la sută din prețul autostrăzii. Restul banilor vor veni de la bugetul României. Costul total trece de 1.3 miliarde de euro.