Gândacul din cauza căruia nu mai facem autostrăzi. "E descompunător natural"

×
Codul embed a fost copiat

Gândacul croitor al stejarului, o insectă în pericol de dispariție, a ajuns subiect de dispută între Comisia Europeană și Ministerul Transporturilor.

Deși sună ca o glumă, această vietate pare să fie cea mai nouă piedică în calea autostrăzii Pitești - Sibiu.

Specialiștii de la Bruxelles sunt îngrijorați că proiectul acestei șosele de viteză nu prevede măsuri clare pentru protejarea speciei, iar asta ar putea periclita finanțarea europeană.

Ministrul Transporturilor afirmă că experții noștri pregătesc acum un răspuns clar, care va duce la deblocarea situației.

Faceți cunoștință cu ”Morimus funereus”, cunoscut în România și sub numele de ”Gândacul Croitor al Stejarului”. Micul locuitor al pădurilor de foioase este pe lista roșie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii, la categoria specii vulnerabile.

Citește și
autostrada
O realitate revoltătoare. România este campioană mondială la autostrăzi doar pe hârtie

Gândacul are un rol esențial în biodiversitate, pentru că este un polenizator, dar și un descompunător natural.

Pentru că larvele sale distrug lemnul copacilor, în special stejari, în România, această specie este considerată dăunătoare de către silvicultori. Mai nou, a ajuns și un coșmar pentru funcționarii Ministerului Transporturilor, care se ocupă de atragerea fondurilor Europene, recunoaște ministrul Lucian Bode.

Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc a postat pe Facebook o scrisoare de la Bruxelles. În document se spune că tronsonul de autostradă din zona Cozia va avea un impact semnificativ asupra speciei ”Morimus funereus”, în condițiile în care autoritățile noastre consideră impactul moderat. Nu au prezentat însă și argumente.

Comisia europeană vrea mai multe explicații. Autostrada Sibiu - Pitești, cea mai importantă din România, potrivit Masterplanului pentru Transporturi, ar fi prima șosea de viteză care ar traversa munții.

De răspunsul ministerului Transporturilor depinde viitorul finanțării proiectului, lasă să se înțeleagă fostul ministru. Actualul susține însă că un răspuns trebuia trimis încă din mandatul lui Răzvan Cuc.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Se va realiza. Nu poți vorbi de suspendarea finanțarea cât timp nu este încă dată finanțarea. Când am primit solicitări în vara anului 2019 pentru a clarifica aspecte despre acordul de mediu cei dinaintea noastră au tratat cu dispreț solicitările Comisiei. Nu le-au răspuns. Nu există niciun risc să se piardă finanțarea."

40 de persoane pregătesc la Ministerul Transporturilor un răspuns despre cum va afecta șoseaua gândacul Croitor al Stejarului.

Autostrada este împărțită în 5 sectoare. Deocamdată doar Sibiu - Boită de 14 kilometri este în execuție. Următoarele două tronsoane Boită - Cornetu, și Cornetu - Tigveni de câte 35 de kilometri nu au licitația anunțată. Ultimele două sunt în proces de licitație.

Dacă reușesc să convingă Uniunea Europeană că insecta nu va fi în pericol, Comisia Europeană ar urma să suporte 85 la sută din prețul autostrăzii. Restul banilor vor veni de la bugetul României. Costul total trece de 1.3 miliarde de euro.

 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT 22.000.000€ pentru Radu Drăgușin!
NEWS ALERT 22.000.000€ pentru Radu Drăgușin!
Citește și...
Ungaria inaugurează a 2-a autostradă spre România, dar nu are de ce să o lege
Ungaria inaugurează a 2-a autostradă spre România, dar nu are de ce să o lege

Guvernul ungar va da în folosinţă în acest an 160 de kilometri de drumuri, cu o valoare de 390 miliarde forinţi (1,2 miliarde euro), au anunțat autoritățile de la Budapesta.

O realitate revoltătoare. România este campioană mondială la autostrăzi doar pe hârtie
O realitate revoltătoare. România este campioană mondială la autostrăzi doar pe hârtie

România este campioană mondială la proiectat autostrăzi, doar pe hârtie. 

Ministrul Transporturilor: România a plătit o
Ministrul Transporturilor: România a plătit o "taxă pe prostie" de 2,2 miliarde de euro în contractele pentru autostrăzi

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat vineri, la Ungheni, că România, din 2007 până astăzi, a înregistrat revendicări de 2,2 miliarde de euro, informează Agerpres.

VIDEO. Maşină filmată în timp ce ardea ca o torţă pe autostrada A1
VIDEO. Maşină filmată în timp ce ardea ca o torţă pe autostrada A1

Pompierii au intervenit joi după-amiaza ca să stingă un incendiu în care a ars complet o maşină pe autostrada A1, în drum spre Sebeş, fără să fie nimeni rănit, a anunţat purtătorul de cuvânt al ISU Sibiu, Alina Voina.

Recomandări
USR îl mută pe Radu Miruță la șefia MApN. Cine va prelua Ministerul Economiei
USR îl mută pe Radu Miruță la șefia MApN. Cine va prelua Ministerul Economiei

USR vrea să-l mute pe Radu Miruță, de la Economie la Apărare. Iar în locul său ar urma să fie propus senatorul Irineu Darău. Deciziile partidului vin după demisia lui Ionuț Moșteanu de la vârful MapN.

Ce spune Nicușor despre eliminarea prescripției pentru corupție: „De ce nu reușim să rezolvăm în 15 ani?”
Ce spune Nicușor despre eliminarea prescripției pentru corupție: „De ce nu reușim să rezolvăm în 15 ani?”

Problemele din Justiție îl urmează pe Nicușor Dan și la reuniunea Consiliului European. Președintele a vorbit despre magistrații care au vorbit despre presiunile la care sunt supuși, dar și despre prescripția pentru faptele de corupție.

Istoric: „Rusia lui Putin atacă verigile slabe ale Europei. România este, fără îndoială, una dintre ele”
Istoric: „Rusia lui Putin atacă verigile slabe ale Europei. România este, fără îndoială, una dintre ele”

Istoricul Thierry Wolton avertizează că democrația europeană rămâne neînțeleasă de restul lumii și se declară surprins de acordul dintre Putin și Trump, menit să slăbească Europa pentru câștig economic ulterior.