Raport GPeC: românii au cumpărat online cu 30% mai mult în pandemie şi au comandat mai mult de pe telefon

Raport GPeC: românii au cumpărat online cu 30% mai mult în pandemie şi au comandat mai mult de pe telefon

Potrivit estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, conform unui raport GPeC.

Astfel, s-a înregistrat o creștere de 30% față de 2019, când valoarea comerțului online a fost estimată la aprox. 4,3 miliarde de euro.

Creșterea a fost cu aproximativ 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei Covid-19, care a accelerat ritmul cumpărăturilor online, precum și procentul plăților online prin card.

Valoarea de 5,6 miliarde de euro face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet.

Nu sunt incluse serviciile, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente (categoriile din urmă cunoscând o contracție considerabilă în 2020, cauzată de restricțiile de circulație și de măsurile de distanțare socială).

Citește și
„Viitor cu clasă”. Ce a însemnat învățământul online pentru cei mici, explică Oana Moraru
„Viitor cu clasă”. Ce a însemnat învățământul online pentru cei mici, explică Oana Moraru
EXCLUSIV Statul român, pe cale să piardă Mobra, marca istorică de motorete. Un investitor a cerut la Oficiul Mărcilor să fie unicul deținător al brandului în toată Europa

„Cu excepția verticalelor afectate de efectele pandemiei precum Horeca sau Travel, sectorul de e-commerce din România a cunoscut o creștere accelerată în 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, procentul de creștere fiind semnificativ mai mare decât în 2019 vs. 2018 când acesta s-a situat la aprox. 20-22%. România este printre țările UE cu cel mai mare procent de creștere anual al comerțului online, fapt care arată potențialul semnificativ de dezvoltare a sectorului e-commerce și în viitor, într-o piață care nu a atins încă nivelul de maturitate al altor țări din nordul și vestul Europei”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

„Pornind de la cifra de 5,6 miliarde de euro ca bilanț al comerțului online românesc în 2020, dacă facem o medie înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături prin internet peste 15 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creștere de la aprox. 12 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2019”, adaugă el.

„Pentru sectorul comerțului electronic, anul 2020 a fost unul ce a marcat o evoluție spectaculoasă, fiind atinse ținte planificate uneori chiar peste 2-3 ani. Revenind la comerțul electronic, un număr foarte mare de români și-a învins în 2020 teama de a comanda online și a descoperit cât de simplu, comod și sigur e, în timp ce alții, familiarizați deja cu cumpărăturile pe internet, și-au extins categoriile de produse pe care le comandă. Odată câștigați, acești clienți vor rămâne fideli acestei modalități de a-și face cumpărăturile”, spune Florinel Chiș, Director Executiv ARMO.

Potrivit estimărilor principalilor jucători, comerțul online va continua să crească și în 2021, cel mai probabil urmând să depășească pragul de 6,5 miliarde de euro la finalul acestui an.

Cele mai multe cumpărături online se fac de pe telefonul mobil

 

Chiar dacă valoarea medie a tranzacției este mai mică pe mobil decât pe Desktop, numărul de comenzi online făcute de pe telefoanele mobile este, în general, semnificativ mai mare decât numărul de tranzacții făcute de pe Desktop pe aproape toate categoriile de produse, cu excepția verticalei Electro-IT&C unde 53% din comenzi se fac de pe Desktop, iar 47% de pe mobil.

În general, acolo unde este necesară o documentare detaliată asupra specificațiilor produselor sau prețul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzacțiilor Mobile tinde să scadă în favoarea Desktop-ului.

Pe de altă parte, atunci când este vorba de cumpărături de impuls, care nu necesită neapărat o documentare minuțioasă asupra produsului sau un timp îndelungat în luarea deciziei de achiziție, românii cumpără online preponderent de pe telefonul mobil.

În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depășește pragul de 80% (similar cu 2019).

România în contextul european

 

Potrivit raportului Eurostat publicat în ianuarie 2021, 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimele 12 luni.

Prin aceste statistici, România se situează la coada clasamentului țărilor UE, fiind urmată doar de Bulgaria cu 42% din utilizatorii de internet care au cumpărat online cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni.

În fruntea clasamentului se situează Olanda (91% din utilizatorii de internet au cumpărat online cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni), Danemarca (90%), Germania (87%), Suedia (86%), Irlanda (81%).

Tot mai mulți tineri cumpără online

 

La nivel european, persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 54 de ani au reprezentat cel mai mare segment de cumpărători online până în anul 2018 inclusiv. În 2019, tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 24 de ani au devenit cei mai mulți cumpărători online detronând segmentul de vârstă 25-54 de ani, pentru ca în 2020 procentul celor două grupe de vârstă să fie similar.

„Tendința poate fi de interes pentru comercianții online care ar trebui să ia în calcul noul public țintă și să își diversifice oferta cu produse specifice, destinate tinerilor, având în vedere că procentul cumpărătorilor online din segmentul de vârstă 16-24 de ani este semnificativ”, spune Andrei Radu.

De 16 ani, GPeC promovează sectorul e-commerce din România adunând în jurul său cea mai mare comunitate de magazine online și organizând principalele evenimente de comerț online. Printre altele, GPeC centralizează datele și publică în fiecare an raportul comerțului electronic românesc.

Articol recomandat de sport.ro
Ungurii au reacționat imediat după ce Corvinul a scos-o pe Paksi din Europa League
Ungurii au reacționat imediat după ce Corvinul a scos-o pe Paksi din Europa League
Citește și...
Marius Manole este noul prezentator al emisiunii „Întrebarea mesei rotunde” pe PRO TV PLUS
Marius Manole este noul prezentator al emisiunii „Întrebarea mesei rotunde” pe PRO TV PLUS

Show-ul online care le pune pe vedete în fața unora dintre cele mai incomode întrebări și provocări, Întrebarea mesei rotunde, a revenit astăzi cu un nou sezon.

„Viitor cu clasă”. Ce a însemnat învățământul online pentru cei mici, explică Oana Moraru
„Viitor cu clasă”. Ce a însemnat învățământul online pentru cei mici, explică Oana Moraru

Mutarea învățământului în online, deși necesară, a adâncit problemele sistemului. Cei mai afectați sunt școlarii de vârstă mică, care au pierdut deprinderi care nu se puteau învăța în fața ecranului, consideră Oana Moraru, expert în educație.

Recomandări
Analiști, după scandalul făcut de Diana Șoșoacă în Parlamentul European: ”Imaginea României, afectată!”
Analiști, după scandalul făcut de Diana Șoșoacă în Parlamentul European: ”Imaginea României, afectată!”

Moment rușinos provocat de Diana Șoșoacă în Parlamentul European. În noua sa calitate, de europarlamentar, a întrerupt ședința pentru alegerea președintelui Comisiei Europene.  

Axios: Mai mulți lideri democrați ne-au spus că Joe Biden se va retrage din cursa prezidențială peste câteva zile
Axios: Mai mulți lideri democrați ne-au spus că Joe Biden se va retrage din cursa prezidențială peste câteva zile

Mai mulți democrați de top au declarat pentru Axios că presiunea crescândă a liderilor de partid și a prietenilor apropiați îl va convinge pe președintele Joe Biden să se retragă din cursa prezidențială, chiar în acest weekend.

 

Nu au uitat ce sunt. Românii din Diaspora au pompat în economia României o sumă record în 2023
Nu au uitat ce sunt. Românii din Diaspora au pompat în economia României o sumă record în 2023

Potrivit datelor Băncii Naționale, românii plecați la muncă în străinătate au trimis în țară 6,5 miliarde de euro în 2023, echivalentul a 2 la sută din PIB.