38.000 de masini second hand in doar doua saptamani. Cine profita si cine pierde dupa eliminarea timbrului de mediu
Eliminearea timbrului de mediu ii bucura pe multi dintre romani, iar numarul masinilor second hand inregistrate in tara noastra a inceput sa creasca semnificativ.
Chiar daca oamenii reusesc sa economiseasca si cateva mii de euro, cat ar fi dat pentru aceasta taxa, reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile atrag atentia ca masinile vechi vor polua si mai mult marile orase.
Timbrul de mediu a disparut de la inceputul lunii februarie, cand a intrat in vigoare legea care elimina 102 taxe. In aceste conditii, romanii s-au grabit sa-si cumpere masini second hand pentru ca le pot inmatricula fara sa mai plateasca taxa auto care era uriasa in cazul lor.
Un domn din Cluj si-a luat cu 3200 de lei o masina din Germania, veche de noua ani. “Taxa a fost foarte mare inainte si acum oamenii mai saraci isi permit sa isi aduca masini din afara”, spune el.
In aceeasi situatie se afla si un alt cumparator.
Reporter: Cam cat ati economisit?
Sofer: Cam 700 de euro, totusi sunt bani. Oo masina care este 2000 de euro si taxa este 700 de euro, totusi este mare costul,
Numai la Cluj, de cand s-a eliminat taxa de mediu numarul celor care vin sa isi inamtriculeze masinile aproape s-a dublat.
In doar doua saptamani de cand s-a eliminat timbrul de mediu la noi in tara au intrat peste 38.000 de masini second hand. 70% dintre acestea au o vechime cuprinsa intre 10 si 17 ani.
Daca in 2016 varsta medie a autovehiculelor inmatriculate era de aproximativ 11 ani acum aceasta a crescut la 13 ani. De eliminarea taxei auto profita si dealerii care vand masine second hand.
Ovidiu Miron, director de vanzari parc auto: “Noi am avut o crestere de aproximativ 12%. Odata cu ridicarea taxei de prima inmatriculare o sa intre in tara foarte multe masini, din moment ce oferta este foarte larga si preturile vor scadea."
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de autoturisme din Romania atrage insa atentia ca eliminarea timbrului de mediu va avea efecte negative majore.
Cristian Milea, membru al consiliului director APIA: “Existenta unui parc, mai vechi decat cel pe care il avem deja, este evident ca siguranta in trafic devine o problema.”
Lipsa taxei auto va avea un efect negativ si asupra bugetului de stat, spun specialistii, dar si asupra mediului.