Fierul, principalul responsabil de inteligenta copiilor nostri. Ce ar trebui sa manance de la prima masa a zilei


Ultimul update: Miercuri 07 Octombrie 2015 00:21
Data publicarii: Vineri 02 Octombrie 2015 13:14
Categorie: CSID - Ce se întâmplă, doctore?

Unu din patru copii romani de varsta scolara sufera de anemie feripriva. Stau foarte rau la acelasi capitol si 40% dintre prescolarii nostri.
 

Ingrijorator este ca Romania ocupa locul doi, in randul tarilor europene care dau piept cu aceasta problema. Fierul este un nutrient esential pentru dezvoltarea functiei cognitive a celor mici.

Pana acum citiva ani, se considera ca genele sunt esentiale pentru definirea unui organism tinar. Studiile actuale au relevat insa ca "mostenirea" cu care pornim la drum are in sarcina doar un sfert din ceea ce inseamna...sanatatea proprie. Restul tine de alimentatie. De ce trebuie sa fim atenti ce le punem copiilor pe farfurie? La varsta pre-scolara si scolara, carentele nutritionale pot afecta dramatic dezvoltarea. Sa luam exemplul deficitului de fier. Micro-elementul participa la formarea globulele rosii din singe, principalii nostri carausi de oxigen.

Prof. dr. Doina Anca Plesca, medic primar pediatru: “Este un agresor asupra celui mai important segment din corpul uman care e creierul, care la copil are o rata de multiplicare si dezvoltare care nu va mai fi intilnita niciodata in viata noastra”.

La varsta de doi ani, creierul uman este format in proportie de 80%. O carenta de fier spre exemplu, intr-un proces de multiplicare celulara atit de accelerat, reprezinta un agresor puternic pentru zona responsabila de gindire. Dar si de orientarea in spatiu.

Prof. dr. Doina Anca Plesca, medic primar pediatru: “Coeficientul nostru intelectual, modul in care gindim, ne adaptam la mediu scade in raport cu valoarea pe care o fierul in orgamism”.

Mai exact, fiecare gram de hemoglobina sub valorile normale duce, in teorie, la scaderea coeficientului de inteligenta cu mai bine de un punct si jumatate. Cum va ajutati copiii? Oferindu-le o alimentatie echilibrata si, mai ales, variata.

Nicoleta Tupita, nutritionist: “Ne referim la carnea slaba, la peste, mai ales la peste gras, la oua, dar pot fi si surse de origine vegetela, precum nucile si spanacul.

Fierul care provine din vegetale se absoarbe mai bine in prezenta vitaminei C, luata sub forma naturala din legume si fructe proaspete.

Nicoleta Tupita, nutritionist: “De multe ori acest alimente bogate in fier nu sunt aceeptate atit de usor de catre copii. Avem alimente cu adaos de fier cu un gust bun, cereale pentru mic dejun sau cacao cu lapte. E bina sa incepem chiar de la prima masa a zilei cu alimente bogate in fier.”