„Ce Schengen e ăsta?”. Cozi de 7 km la granița cu Bulgaria. Șoferii de TIR așteaptă și 20 de ore să treacă podul din Giurgiu
Aflat în reparații încă de anul trecut, Podul Prieteniei de la Giurgiu este mai degrabă "Podul încercărilor" în aceste zile. Șoferii de camioane așteaptă și câte 20 de ore să-l traverseze.
Lor li se adaugă și turiștii care pleacă în vacanță în Grecia, plus românii care merg în Bulgaria doar pentru cumpărături.
Turist: „Ce Schengen e ăsta? România e în Schengen, Bulgaria e în Schengen, ce Schengen e ăsta? E catastrofă!”
La ora 15 coloanele de mașini se întindeau pe 7 kilometri. Era atât de aglomerat încât punctul de trecere a frontierei de la Giurgiu părea că nu mai este în spațiul Schengen. Dacă s-ar fi făcut și controale sistematice, șoferii ar fi avut și mai mult de așteptat.
Șofer de TIR: „Punem coada de acolo de la intrare pe centura Giurgiu. Făceam 5-6 ore până la bulgari, acum am 20 de ore.”
De ce șoferii preferă această rută, în ciuda întârzierilor
Reparațiile la podul de peste Dunăre ar urma să se încheie abia vara viitoare, conform estimărilor partenerilor bulgari. Chiar și așa, mulți șoferi preferă să aștepte aici, deși există rute ocolitoare.
Șoferi: „E mult mai lung și nu se merită ca motorină.” (...)
„Pe la Vama Veche, pe la Negru Vodă e mai lung, dacă era descărcare Varna sau altceva în partea aia era mai ușor.”
În orele mai puțin aglomerate, cei care locuiesc lângă graniță merg la cumpărături în țara vecină, unde, după majorarea accizei la carburanți cu 10% și creșterea TVA-ului, carburanții și tutunul au devenit mai atractive.
Un șofer este controlat de poliție pentru țigări:
-Cât costă în partea cealaltă tutunul?
-Cam 20 de lei
-Și economia față de România cât e, 10 lei?
-Ceva mai bine.
-Cu cât ați alimentat?
-Aproape 8 lei”
Însă, pentru cei care nu locuiesc aproape de graniță, s-ar putea să nu renteze un drum până în Bulgaria pentru economia din diferența taxelor între Bulgaria și România, dacă adăugăm costul drumului și taxa de pod.