Specialiștii au dezvăluit cât de sigure sunt călătoriile cu avionul în timpul pandemiei

Dată publicare: 22-04-2021 19:52
Dată actualizare: 22-04-2021 20:36


În timp ce tot mai multe companii aeriene încearcă să revină la programul de zbor de dinainte de pandemie, iar interesul oamenilor pentru călătorii crește, rămân semne de întrebare referitoare la cât de feriți sunt pasagerii în fața infecției cu Covid-19.

Fluxul de aer respirat în avion este constant împrospătat la un ritm mai mare decât în magazine sau alte spații închise, ceea ce ar trebui să reducă riscul de transmitere a virusului. Făra mască, însă, pericolul crește, spun specialiștii și o arată și o analiză făcută de The New York Times.

Aceasta este reprezentarea grafică a unui Boeing 737 - un avion folosit de majoritatea companiilor aeriene care zboară de pe aeroporturile de la noi. Animația este făcută de cotidianul american The New York Times. În acest model de aeronavă, pasagerii respiră, în mod constant, un amestec de aer proaspăt și recirculat.

Cu ajutorul cercetătorilor, graficienii de la The New York Times au simulat 2 milioane de particule de aer că să înțeleagă modul în care acestea se deplasează în interiorul cabinei și cum potențialele elemente virale pot prezenta un risc.

Anca Apahidean, director IATA pentru Europa de Est: "Aerul din cabina este reîmprospătat de 20 - 30 de ori pe oră, sau o dată la 2 - 3 minute, adică aproape de 10 ori mai des decât în majoritatea clădirilor de birouri. Așezarea pasagerilor unul lângă celalalt în avion este echivalentă cu așezarea față în față la o distanță de doi metri într-un mediu tipic de clădire".

Dar asta nu înseamnă că zborurile sunt complet sigure.

Teodora Suciu, reporter Pro TV: "Dacă port mască și tușesc sau strănut, particulele din salivă se vor propaga mai ales pe lățimea avionului, pe rândul pe care sunt așezată, dar și pe rândul din fata și pe cel din spate. Fară mască, însă, zona afectata poate fi chiar de trei ori mai mare".

Se întâmplă pentru că mișcarea aerului din avion împinge particulele spre culoar unde sunt preluate de curenții din rândul opus. Nu toate conțin însă materie infecțioasă.

Dar dacă pasagerii din apropiere nu poartă măști, chiar și pentru scurt timp, pentru a mănâncă o gustare, cresc șansele să inhaleze particulele virale.

În această secvență a experimetului grafic făcut de The New York Times vedem ce s-ar întâmplă daca oamenii ar strănută în diferite parti ale avionului. Pentru a preveni circularea aerului prin cabina, sistemul de ventilație îl menține pe câteva rânduri.

Ca să limiteze infectarea cu coronavirus în avioane, unele companii aeriene au renunțat la serviciile de catering la bord.

Ion Guțu, pilot: "Au renunțat la serviciul la bord, pe motiv să nu fie contactul direct cu pasagerul, să fie cât mai în siguranță. Se servește doar apa la bord".

Riscul de infectare există și dincolo de zbor. Potențialul de expunere la materia virală este poate chiar mai mare atunci când oamenii sunt în terminal ori când trec prin linia de securitate.

Cercetătorii de la Harvad au decoperit că mai multe aeroporturi din lume nu au fost concepute pentru a atenua răspândirea în aer a agenților patogeni respiratorii. Desi unele au instalat sisteme de filtrare noi sau suplimentare - respectarea regulilor de siguranță rămâne cruciala.

Tudor Lupoaiei, directorul operațional al Aeroportului Avram Iancu Cluj-Napoca: ”Se respectă în continuare purtarea măștii de către pasageri, respectarea distanțării pe circuite separate la fiecare ghișeu. Și în plus facem servicii de dezinfecție cu firme specializate”.

Numărul celor care vor călători cu avionul este așteptat să crească odată cu adoptarea așa-numitului "Pașaport verde" care vă pemite călătoriile fară restricții către toate tarile din Uniunea Europeana. În acel moment, distanțarea fizica vă fi o provocare în anumite parti ale aeroporturilor.


VIDEO PROTVPLUS.RO