Sistemul de Garanție Returnare le dă bătăi de cap micilor comercianți. Nu au aparate, nici aplicații ori manual
Sistemul de Garanție Returnare merge cu pași timizi, cu toate că autoritățile au avut la dispoziție trei ani să îl pregătească.
Multe magazine, în special dintre cele mici, nu au încă aparatele de reciclat pregătite, așa că vânzătorii vor strânge ambalajele manual.
Deocamdată, se vând destul de puține ambalaje cu logo-ul SGR, care permite reciclarea prin recuperarea sumei de 50 de bani plătită inițial de cumpărător.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Problemele aplicării Sistemului de Garanție Returnare se văd, în special, la micii comercianți. Pentru că, în cele mai multe dintre magazinele de cartier nu există aparate speciale pentru reciclarea ambalajelor, vânzătorii le vor strânge manual. Cei care au reușit să și le comande, totuși, spun că au plătit cel puțin 20 de mii de euro pentru un singur aparat.
Clienții care vor să-și aducă sticlele la un asemenea magazin din Capitală, de exemplu, au de așteptat până după data de 10 decembrie, pentru că abia atunci sosește aparatul de reciclat. Proprietarii magazinului spun că au dat comanda, însă procesarea ei durează.
Totodată, micii comercianți nu au o aplicație cu care să scaneze codurile de bare de pe etichete și nici saci speciali în care să depoziteze marfa. Spun că încă așteaptă după manualul cu instrucțiuni despre întreg procesul de colectare.
Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii: „Nu avem acces la baza de date cu ambalajele purtătoare de garanție. Noi, comercianții, trebuie să validăm aceste ambalaje înainte de a le vinde. Trebuie să vedem dacă au sigla pe ele și să vedem dacă au un anumit cod de bare.”
Gemma Webb, CEO Returo:„Sistemul nu e perfect. După cum știți, am cerut o prelungire de trei luni pentru implementarea lui. Sistemul este destul de complex, avem 80.000 de comercianți, 19 milioane de cetățeni români, aproape 4.000 de producători de băuturi și importatori, toți trebuie să fie conectați într-un sistem IT. În mod evident vor fi erori, dar le vom remedia foarte rapid."
În primă fază, ambalajele vor fi depozitate în singurul centru de sortare și numărare, aflat la Bonțida, în județul Cluj. Următoarele vor fi deschise în lunile următoare, odată ce crește și procentul sticlelor care poartă sigla Ambalaj cu Garanție.
Gemma Webb, CEO Returo:„Vor fi foarte puține produse pe piață cu sigla SGR în decembrie, și o să începem să vedem mai multe în ianuarie și februarie. În fiecare lună o să începem să deschidem un nou centru.”
Sistemul Garanție Returnare este al doilea cel mai mare sistem de acest tip din Europa, după Germania, iar anual va recupera aproximativ 7 miliarde de ambalaje, după cum estimează cei care l-au conceput.
Sursa: Pro TV
Etichete: reciclare, returnare, garantie, myimpact, returo,
Dată publicare:
03-12-2023 19:37