Dăncilă: "Putem spune că reducem democraţia". Guvernul promite 760 de km de autostradă
Trei autostrăzi, una în Moldova, alta în sudul ţării, care să treacă prin Teleorman, şi o alta peste Carpaţi - sunt marile proiecte de infrastructură prezentate joi de premierul Viorica Dăncilă.
În total, 760 de kilometri de şosea rapidă, adică dublul reţelei de acum - promite guvernul că va construi. Deocamdată nu se ştie şi când. Guvernul vrea să revoluţioneze şi sistemul achiziţiilor publice, ca să facă economii şi să grăbească investiţiile. Numai că, emoţionată de marele anunţ, Viorica Dăncilă s-a încurcat din nou în cuvinte şi a spus "reducem democrația''.
''Putem spune pe scurt că reducem democraţia şi reducem... aaa... reducem birocraţia şi reducem termenele.''
Aşa a prezentat premierul Viorica Dăncilă avantajele noilor reglementări din domeniul achiziţiilor publice, prin care guvernul vrea să deblocheze diverse proiecte. Cea mai mare problemă o reprezintă contestaţiile care întârzie lucrările. De acum încolo, cine contestă plăteşte o cauţiune şi o taxă.
Aproape netulburată de noua gafă, şefa guvernului şi-a continuat discursul pentru că avea de făcut un alt anunţ important: ce autostrăzi vor fi construite.
''Adoptăm primul pachet de investiţii strategice care vor fi realizate prin parteneriat public-privat, mă refer la autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov, autostrada Tg. Mureş -Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni, autostrada Bucureşti - Craiova - Lugoj, de la Craiova şi ramificaţie spre Calafat.”
Cele trei autostrăzi - una în Moldova, alta în sudul ţării şi o a treia peste Carpaţi - ar însemna, în total 760 de kilometri de şosea rapidă. Cea mai lungă autostrada e cea din sud, care va trece prin Teleorman şi care va avea 550 de kilometri. Toate cele trei sectoare de autostrăzi sunt însă la stadiul de idei - nu au nici investitori, nici traseu stabilit. Studiile de fezabilitate vor fi făcute în următoarele luni, spun reprezentanţii Guvernului.
Doar că nici chiar preşedintele României nu mai crede în astfel de promisiuni.
”În afară de hărți colorate și planuri frumoase, lumea se uită și la rezultate, iar cei 15 kilometri de autostradă dați în folosință în ultimul an și jumătate înseamnă ridicol de puțin. Dacă am aduna promisiunile de kilometri de autostradă făcute de guvernanţi în ultimii 20 de ani, am avea autostrăzi cât China”, a spus Klaus Iohannis.
Cu toate acestea, guvernul anunţă că lucrările vor începe anul viitor şi vor dura 5 ani. Iar investitorii îşi vor recupera banii prin taxele de autostrada şi de la stat.
Planul Guvernului este să înfiinţeze un fond uriaş, alimentat de companiile rentabile de stat, prin care să fie realizate marile proiecte de infrastructură. Numai că deşi a fost anunţat cu un an în urmă, acest fond e încă pe hârtie.