Protest de amploare. Reacția unui taximetrist, întrebat de ce clienții preferă UBER
Piaţa Victoriei a fost blocată miercuri de un protest de amploare.
Sute de taxiuri, microbuze şi autobuze au parcat acolo, în semn de nemulţumire faţă de legea taximetriei, care ar permite, spun ei, o concurenţă neloială.
Protestatarii cer eliminarea serviciilor de tip Uber, Taxify, sau BlaBlaCar, în aceeaşi zi în care Curtea Europeană de Justiţie le-a încadrat la categoria transport de persoane şi la o zi după ce Primăria Capitalei le-a interzis în Bucureşti.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Sutele de transportatori veniţi din toată ţara s-au instalat în Piaţa Victoriei de la 7 dimineaţa. Cei mai mulţi sunt şoferii de taxi, care cer interzicerea aplicaţiilor de tip Uber, Taxify sau BlaBlaCar.
Taximetrist: ”Ne supără concurenţă neloială, da? Ne supără faptul că noi plătim taxe, plătim impozite, toate ce trebuiesc plătite şi UBER-ul funcţionează ilegal.”
Taximetrist: ”Nu plătesc taxe şi impozite. Noi plătim. Nu mai avem clienţi, ne iau clienţii.
Reporter: ”Dar de ce credeţi că clienţii aleg să meargă cu UBER?”
Taximetrist, după 10 secunde de tăcere: ”Nu ştiu ce să zic acuma.”
Bogdan Dincă, președinte COTAR București: ”Degeaba avem reglementarea dacă nu pot fi sancţionaţi. În toată ţara este acest fenomen şi numai Guvernul poate da o ordonanţă prin care să fie sancţionaţi cei care fac aceste transporturi ilegale.
Poliţia, ca să poată să îi amendeze pe şoferii respectivi, trebuie să demonstreze că el a făcut treaba aceasta în mod repetat, ceea ce nu au cum să demonstreze.”
De cealaltă parte, reprezentanţii UBER susţin că oferă servicii IT, iar şoferii au firme de tip PFA şi plătesc taxe şi impozite.
Conflicte de acest tip sunt în mai multe ţări, iar subiectul a ajuns şi la Curtea Europeană de Justiţie, care a decis că aplicaţiile de tip UBER sunt firme de transport de persoane. Prin urmare, trebuie să se supună reglementarilor din fiecare ţară.
''UBER poate fi reglementat ca un serviciu de transport, nu ca un serviciu de taxi. Transport poate însemna şi inchieriere maşina cu şofer (cazul UK, Franța) sau ridesharing (Estonia, Finlanda, Lithuania). În România, exista un dialog cu autorităţile pentru reglementarea serviciul pe modelul ţărilor baltice", a transmis UBER într-un comunicat.
Reprezentanţii UBER spun că decizia Curţii Europene nu îi obligă să obţină licenţe pentru taximetrie, ci avize pentru şoferi. La rândul lor, transportatorii ameninţă cu noi proteste şi în următoarele zile.
Cronologia evenimentelor:
UPDATE 17:50 Sute de taximetrişti au protestat, miercuri, în Piaţa Victoriei, între orele 9:00 - 16:00, aceştia fiind nemulţumiţi de pirateria ilegală din transporturi.
"Am discutat cu ministrul Gabriel Petrea (ministrul pentru Dialog Social - n. r.). Concluzia a fost că ne păcălesc, aşa cum ne păcălesc de fiecare dată, dar nu e problemă. Ca să venim să stăm aici 12 ore şi să nu obţinem ceea ce trebuie să obţinem, adică nu bani, nu facilităţi fiscale, vă spun că este o pată neagră pe obrazul Guvernului, nu pe obrazul nostru. Se pare că interesele sunt foarte mari în acest moment în această sintagmă ('în mod repetat' din Legea 38/2003 - n. r.) . M-a sunat acum câteva minute ministrul Gabriel Petrea şi mi-a spus că îi face (premierului - n. r.) informarea scrisă, în şedinţa de Guvern. Urmează să îi facă acea informare scrisă şi ne va comunica decizia. Din punctul nostru de vedere, domnule prim-ministru, decizia este una singură. Să ţineţi cont şi de hotărârea Curţii de Justiţie Europene şi să ţineţi cont până la urmă de poliţiştii de pe stradă, care îngheaţă de frig toată iarna, să ţineţi cont de jandarmerie, care a stat cu noi aici, să ţineţi cont că legea nu poate fi aplicată din cauza acestei sintagme şi să ţineţi cont că, indiferent de unde venim, noi muncim în această ţară şi trebuie să respectăm aceeaşi lege. Transportul în România este reglementat prin lege, este foarte clar. Nimeni nu poate să nege lucrul acesta. Nu putem lua o maşină şi ne apucăm de transport public de persoane, în spatele unor aplicaţii", a spus preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, la finele acţiunii de protest.
UPDATE 11.10: Sute de taximetriști s-au adunat în fața Guvernului, nemulțumiți de Legea privind transportul public de persoane.
Este un protest de amploare, cu muzică populară și claxoane, pentru că este aglomerat. Este în Piața Victoriei, este aproape blocată în această dimineața. Sunt câteva sute de mașini, deși s-au anunțat 5000 de transportatori. Ei blochează centrul Pieței. Sunt polițiști care dirijează circulația și, mai târziu, ar putea să impună restricții.
Acești transportatori sunt, în mare parte taximetriști, dar și șoferi care conduc dubițe, microbuze. Ei au ieșit în stradă și cer să fie interzise transporturile nelicențiate.
Ei cred că există concurență neloială și cer ministrului Transporturilor să promoveze prin OUG interzicerea transporturilor neautorizate și nelicențiate.
07.15: „Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) anunţă reluarea protestelor anunţate în Bucureşti, mâine, de la ora 9:00, pentru a cere modificările legislative promise de ministrul Transporturilor, Felix Stroe. La protest vor participa până în 5.000 de transportatori, din Bucureşti şi reprezentanţi din alte oraşe ale ţării. Chiar dacă primarul general, Gabriela Firea, a luat hotărârea eliminării concurenţei neloiale din Bucureşti, restul ţării suferă în continuare din cauza concurenţei neloiale şi a pirateriei, astfel încât protestele vor continua", se precizează într-un comunicat al COTAR, potrivit Agerpres.
COTAR a renunţat la protestul care iniţial a fost anunţat pentru data de 13 decembrie în contextul funeraliilor regale, dar şi pentru a aştepta ca ministrul Transporturilor, Felix Stroe, să-şi ducă la îndeplinire promisiunea pe care a făcut-o transportatorilor la întâlnirea la care i-a convocat înainte de mitingul anunţat.
„Astăzi am aflat, din surse sigure, că mâine nu se va discuta ordonanţa pentru modificarea legislativă, astfel încât să fie eliminată pirateria şi să se stopeze activitatea firmelor care fac transport neautorizat. Domnul ministru Felix Stroe şi-a luat angajamentul ferm ca la şedinţa de Guvern din data de 20 decembrie să fie promovată Ordonanţa de Urgenţă care să elimine sintagma 'în mod repetat' din Legea 38/2003, pentru ca organele abilitate ale statului să poată aplica legea în mod unitar şi pentru a eradica activitatea neautorizată şi nelicenţiată din domeniul transporturilor rutiere de persoane - de taxi, rent a car şi prin curse regulate sau ocazionale. Aşteptăm de mai mulţi ani această OUG care să oprească pirateria şi activitatea tuturor firmelor care fac transporturi neautorizate, ascunzându-se în spatele unor platforme digitale", au precizat reprezentanţii COTAR.
În opinia lor, această ordonanţă trebuie să elimine în primul rând sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003, introdusă în anul 2015, astfel încât să facă posibilă activitatea organelor de control care ar vrea să aplice legile.
„Prin introducerea acestei sintagme, organele de control sunt obligate să demonstreze mai întâi caracterul repetat al contravenţiei, înainte de a lua măsurile legale împotriva celor care fac transport de persoane neautorizat şi nelicenţiat. Protestul nostru a fost anunţat în contextul în care transporturile rutiere, care aduc anual 4,7% din PIB, au fost supuse concurenţei neloiale cu sprijinul autorităţilor statului care au tolerat pirateria şi entităţi care au funcţionat fără să respecte legile. În România sunt 110.000 de transportatori, însemnând cei care fac transport în regim de taxi şi închiriere, precum şi cei care au investit în transporturile de persoane care au curse regulate, ocazionale. Toţi aceşti transportatori sunt pirataţi zi de zi de cei care fac concurenţă neloială şi fraudă fiscală, venituri ilicite”, a explicat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.