Vânzătorii de mașini rulate vor fi obligați să obțină un ceritificat cu istoricul autoturismului de la RAR, din 1 decembrie
De la 1 decembrie toți vânzătorii de mașini rulate vor fi obligați să obțină de la Registrul Auto Român un certificat cu istoricul autoturismului, cum ar fi daunele suferite și kilometri reali.
Reprezentanții service-urile auto trebuie să anunțe la RAR ce mașini repară. Măsura a fost luată pentru a-i opri pe vânzătorii care vor să dea kilometrajul înapoi. Dar experții spun că vor fi greu de verificat autoturismele reparate în atelierele neautorizate.
Pe piața auto din România cele multe mașini înmatriculate sunt la mâna a doua. Numai în primele 10 luni ale acestui an au fost puse în circulație peste 270 de mii de vehicule rulate. Din decembrie, toți cei care vând astfel de autoturisme trebuie să obțină de la Registrul Auto Român certificatul numit „RAR Auto-Pass”, în schimbul sumei de 42 de lei.
Documentul va cuprinde, printre altele, informații despre kilometraj, reparațiile făcute la sistemele de direcție sau frânare dar și despre structura de rezistență a caroseriei.
Roxana Dima, purtătorul de cuvânt al RAR: „Documentul digital trebuie solicitat de la Registrul Auto Român prin intermediul unui buton de pe site-ul rarrom.ro fără a fi necesar ca solicitantul să se prezinte cu autovehicului la vreuna dintre reprezentanțele RAR”.
Și reprezentanții service-urilor trebuie să anunțe Registrul Auto Român de fiecare dată când o mașină este reparată.
Dan Barbu, președinte Patronatul Operatorilor de Service Auto: „Acolo se vor încărca informații de pe linia de la RAR, de la stațiile ITP și de la service-uri. Aici vorbim doar de service-urile autorizate, unde din nefericire se repară în jur de 20% din vehicule, restul de 80% se repară în service-urile nefiscalizate. Automat alea nu ajung în RAR auto-pass, neajungând în RAR Auto-pass automat nu vor fi nici pe certificatul pe care îl eliberează RAR-ul”.
În continuare va exista un risc de fraudă în cazul mașinilor aduse din străinătate.
Matas Buzelis, expert în domeniul auto: „De fiecare dată când o mașină schimbă țara se creează automat un mediu prietenos pentru fraudă. Ce am văzut noi acum din datele noastre anul acesta, 6.9% din mașini au avut kilometrajul dat înapoi în România și chiar dacă numărul este în scădere, anul trecut a fost 7.8% tot este încă o problemă și cred că este imposibil să elimini de tot de pe piață”.
Atelierele auto care nu furnizează date la RAR pot primi amenzi de până la 30 de mii de lei.