Privatizarea CFR Marfa a ESUAT. Manescu: Cumparatorul ar fi putut plati. Privatizarea va fi reluata

×
Codul embed a fost copiat

Dupa esecul numit "Oltchim", si privatizarea CFR Marfa a esuat! La 4 luni de la finalizarea licitatiei in care statul si cumparatorul s-au intrecut in tergiversari ,soarta celei mai mari companii de transport feroviar din estul Europei a ramas ca-n gara.

23:10 Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat luni seara ca Grup Feroviar Roman (GFR) ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa, ca ministerul a indeplinit toate conditiile pentru transferul de proprietate si ca procesul de privatizare va fi reluat.

Privatizarea CFR Marfa a esuat pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, potrivit GFR.

In plus fata de conditiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivata, respectiv numarul de actiuni corespunzator cotei de 51% care urmeaza sa se transfere. In acest sens, nu a fost efectuata diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmeaza sa se transfere de la CFR Marfa catre alte societati detinute de stat", potrivit GFR.
 

22:40 Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman, a declarat ca va participa la un noua incercare de privatizare a CFR Marfa daca procesul va fi reluat, dupa ce transferul pachetului majoritar de actiuni a esuat pentru ca nu au fost indeplinite toate conditiile solicitate.

"Voi participa de o suta de ori daca CFR Marfa va fi scoasa la privatizare de o suta de ori"
, a declarat Stoica.

Citește și
GFR
CFR Marfa, pe urmele Oltchim. GFR: "Esecul de a prelungi termenul face imposibila privatizarea"
Un român s-a însurat cu o prințesă din Africa și a devenit Sultan. Soția lui a venit în România pentru a-l susține în cariera politică

Guvernul s-a angajat fata de FMI ca, in cazul in care tranzactia nu este finalizata, sa vanda pachetul majoritar de la CFR Marfa unui alt investitor strategic.

UPDATE 22:20 Comisia de privatizare a comunicat Grup Feroviar Roman ca privatizarea nu poate fi incheiata pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, potrivit GFR

Potrivit hotararii de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, termenul pentru finalizarea procesului expira luni, nefiind prelungit de catre Guvern.

Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfa prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni al societatii.

Consiliul Concurentei nu poate da avizul pana luni, termenul limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa.

Finalizarea vanzarii-cumpararii pachetului de actiuni, constand in plata pretului de cumparare si in transferul titlului de proprietate, va avea loc sub conditia semnarii unui contract de escrow unde cumparatorul sa depoziteze o suma reprezentand 10% din valoarea tranzactiei, precum si a realizarii conditiilor suspensive prevazute anterior.

Pana in prezent, GFR a platit o garantie de 10 milioane de euro si un avans de 20 milioane de euro, reprezentand 10% din valoarea tranzactiei.

In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni

 

La ministerul Transporturilor, a avut loc luni o ultima tentativa de rezolvare a privatizarii CFR Marfa, tot printr-o incercare de amanare.

Reprezentantii GFR Marfa, in frunte cu Gruia Stoica, au invocat clauze neindeplinite de stat din contractul de privatizare pentru a castiga timp.

Comisia de privatizare astepta insa restul de bani pentru companie, adica 170 de milione de euro. Banii nu au venit nici in ceasul al doisprezecelea, asa ca ministrul a fost informat ca actul de vanzare anuntat cu tam-tam, inca de acum cateva luni, trebuie anulat.

Premierul de la care se asteapta niste raspunsuri, vine si el doar cu intrebari.

"Chiar si domnul presedinte nu putea sa doarma bine in august ca nu cumva sa dam CFR-ul. Acum, daca nu-l dam, e o mare catastrofa. e ca in bancurile cu basca, fara basca. Dumneavoastra ce ziceti, sa-l dam sau sa nu-l dam?", a spus Victor Ponta.

Esecul poate atrage chiar si despagubiri pe care statul ar putea fi nevoit sa le plateasca pentru ca nu si-a indeplinit conditiile asumate, asa cum avertiza presedintele inca din vara.

"In conditiile in care Guvernul nu continua procedura din cauza lui si din alte cauze, peste ceva timp, GFR va cere daune Guvernului Romaniei. Nu numai ca nu va pierde garantia, dar va castiga destule milioane de euro ca daune pentru ca Guvernul nu a dus la indeplinire procedura dupa ce a declarat castigatorul si acesti bani vor fi platiti din bani publici", spunea Traian Basescu in luna august.

Vanzarea trebuia finalizata pana luni pentru ca expira cele 60 de zile prevazute de lege.

Statul trebuia sa obtina acordul din partea bancilor care au imprumutat CFR Marfa pentru transferul actiunilor catre castigatorul licitatiei. Gruia Stoica spune ca cei din Ministerul Transporturilor nu au facut asta.

La randul sau, nici cumparatorul nu a virat integral banii. A achitat doar 30 de milioane de euro, desi Stoica spunea ca are si diferenta de 170 de milioane de euro.

Si o ultima conditie : avizul din partea Consiliului Concurentei pentru aceasta vanzare.

Ministerul transporturilor a exclus inca de vineri prelungirea termenelor.

Cine are dreptate o sa aflam abia dupa desecretizarea contractului de vanzare-cumparare, lucru pe care Gruia Stoica l-a cerut inca de ieri sau dupa o ancheta DNA invocata de presedintele Basescu.

 

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Scandalul Oltchim s-ar putea repeta.
Scandalul Oltchim s-ar putea repeta. "Privatizarea CFR Marfa, un esec iminent"

Grup Feroviar Roman a anuntat un iminent esec al privatizarii CFR Marfa. Compania, condusa de omul de afaceri Gruia Stoica, invoca lipsa unui aviz din partea Consiliului Concurentei.

CFR Marfa, pe urmele Oltchim. GFR:
CFR Marfa, pe urmele Oltchim. GFR: "Esecul de a prelungi termenul face imposibila privatizarea"

Grup Feroviar Roman (GFR) a cerut Ministerului Transporturilor sa faca public contractul de pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa si solicita implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu.

Privatizarea CFR Marfa, foarte aproape de esec. S-ar putea transforma intr-un scandal marca Oltchim
Privatizarea CFR Marfa, foarte aproape de esec. S-ar putea transforma intr-un scandal marca Oltchim

Privatizarea CFR Marfa este foarte aproape de esec si tinde sa se transforme intr-un scandal marca Oltchim intre cumparator si vanzator.

Recomandări
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit „lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit „lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată

În goana după voturi, mulți dintre candidații la alegerile prezidențiale din 2024 fac promisiuni fanteziste, uitând sau ignorând faptul că atribuțiile președintelui României sunt destul de limitate pe plan intern.

Cod roșu şi portocaliu de viscol în mai multe județe. O porțiune din A1 a fost închisă. Rafale puternice de vânt
Cod roșu şi portocaliu de viscol în mai multe județe. O porțiune din A1 a fost închisă. Rafale puternice de vânt

În mai multe zone din țară se circulă cu dificultate, vineri. În județele. ANM a emis cod roșu și portocaliu de viscol pe parcursul zilei în mai multe zone. Este de asemenea în vigoare și o avertizare de vânt puternic.

LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare

A început votul în diaspora pentru alegerile prezidențiale. Românii din străinătate au la dispoziție trei zile pentru a-și alege președintele.