Motivarea Curții Constituționale pentru anularea alegerilor: Proces electoral viciat, manipulare evidentă a votului DOCUMENT

×
Codul embed a fost copiat

Curtea Constituțională a făcut publică vineri seara motivarea deciziei sale istorice, de anulare a alegerilor prezidențiale. Forul legislativ suprem al României a constatat că procesul electoral a fost viciat pe întreaga sa durată de către un candidat.

Curtea Constituțională a României a constatat în urma analizei documentelor primite de la CSAT că tot procesul electoral pentru alegerile prezidențiale ”a fost viciat pe toată durata desfășurării” sale, potrivit motivării comunicate vineri noaptea cu privire la rațiunile constituționale care au stat la baza anulării alegerilor prezidențiale

Curtea constată că procesul electoral privind alegerea Președintelui României a fost viciat pe toată durata desfășurării lui și în toate etapele de multiple neregularități și încălcări ale legislației electorale care au distorsionat caracterul liber și corect al votului exprimat de cetățeni și egalitatea de șanse a competitorilor electorali, au afectat caracterul transparent și echitabil al campaniei electorale și au nesocotit reglementările legale referitoare la finanțarea acesteia. Toate aceste aspecte au avut un efect convergent de desconsiderare a principiilor esențiale ale alegerilor democratice”, se arată în motivarea CCR.

Motivarea integrală a Curții Constituționale a României pentru decizia de anulare a alegerilor prezidențiale poate fi consultată în documentul atașat la finalul acestui articol.  

Potrivit Curții, ”democraţia reprezintă un element fundamental al ordinii constituţionale naţionale şi al patrimoniului constituţional european, iar dreptul la alegeri libere este unanim apreciat ca fiind expresia cea mai profundă a organizării unei societăţi democratice (…) fiind esenţial și determinant pentru sistemul democratic”.

Citește și
calin georgescu
Prima reacție a lui Călin Georgescu după anularea alegerilor prezidențiale. ”Statul român a călcat democrația în picioare”

Or, ”statul are o responsabilitate pozitivă de a preveni orice interferență nejustificată în procesul electoral prin raportare la principiile constituționale. Pe de altă parte, statul are și datoria de neutralitate, care include și obligația de a întări reziliența alegătorilor, inclusiv prin conștientizarea electoratului cu privire la utilizarea tehnologiilor digitale în cadrul alegerilor, în special prin furnizarea de informații și sprijin adecvat.

Prin urmare, statul trebuie să facă față provocărilor și riscurilor generate de campaniile de dezinformare organizate, de natură să afecteze integritatea proceselor electorale [a se vedea, în acest sens, și pct.14, 17 și 20 din Declarația interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale și inteligența artificială, adoptată de Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept (Comisia de la Veneţia), la 6 decembrie 2024]”, explică CCR.

Concluzia judecătorilor constituționali, în urma analizei documentelor de la CSAT, a fost că prin, campania candidatului independent care a acces în turul II, s-a manipulat votul alegătorului și s-a distorsionat egalitatea de șanse a competitorilor electorali ai acestuia: 

În cauza de față, Curtea reține că, potrivit „Notelor de informare” antereferite, principalele aspecte imputate procesului electoral privind alegerea Președintelui României din anul 2024 sunt cele privind manipularea votului alegătorilor și distorsionarea egalității de șanse a competitorilor electorali, prin utilizarea netransparentă și cu încălcarea legislației electorale a tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale în desfășurarea campaniei electorale, precum și prin finanțarea din surse nedeclarate a campaniei electorale, inclusiv online”.

”Trebuie exclusă ingerința unor entități statale”

Altfel spus, ”Curtea observă că, în coordonatele în care s-a desfășurat procesul electoral cu privire la alegerea Președintelui României din 2024, a fost afectat caracterul liber exprimat al votului cetățenilor”.

Libertatea alegătorilor de a-și forma o opinie include dreptul de a fi corect informați înainte de a lua o decizie. Mai precis, libertatea alegătorilor de a-și forma o opinie presupune dreptul de a obține informații corecte despre candidați și procesul electoral din toate sursele, inclusiv online, precum și protecția împotriva influenței nejustificate, prin acte/ fapte nelegale și disproporționate, asupra comportamentului de vot.

Publicitatea politică se poate transforma uneori într-un „vector de dezinformare, în special atunci când [...] nu își dezvăluie caracterul politic, provine de la sponsori din afara Uniunii sau face obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialului publicitar” (…). Pe cale de consecință, trebuie exclusă ingerința unor entități statale sau non-statale în realizarea unor campanii de propagandă sau dezinformare electorală”, se mai explică în documentul CCR.

Iar judecătorii constituționali sunt convinși, în unanimitatea lor, că am asistat la ”denaturarea manifestării de voință a alegătorilor”: 

În prezenta cauză, caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformați prin intermediul unei campanii electorale în cadrul căreia unul dintre candidați a beneficiat de o promovare agresivă, derulată cu eludarea legislației naționale în domeniul electoral și prin exploatarea abuzivă a algoritmilor platformelor de social-media.

Manipularea votului a fost cu atât mai evidentă cu cât materialele electorale de promovare a unui candidat nu au purtat însemnele specifice publicității electorale conform Legii nr.370/2004. În plus, candidatul a beneficiat și de un tratament preferențial pe platformele de social-media, ceea ce a avut ca efect denaturarea manifestării de voință a alegătorilor”.

”Un candidat a încălcat legislația electorală referitoarea la finanțarea campaniei”

De asemenea, ”Curtea reține că a fost afectată egalitatea de șanse a competitorilor electorali, ceea ce reflectă o alterare a însuși dreptului de a fi ales. Neregularitățile din campania electorală s-au răsfrânt asupra competitorilor electorali, din moment ce au creat o inegalitate vădită între candidatul care a manipulat tehnologiile digitale și ceilalți candidați participanți în procesul electiv.

Astfel, expunerea semnificativă a unui candidat a condus la reducerea direct proporțională a expunerii în media online a celorlalți candidați în procesul electoral. Or, utilizarea tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale, atât de către candidați ori competitori electorali, cât și de către partide politice, susținători ori simpatizanții lor trebuie să fie transparentă pentru a garanta integritatea și imparțialitatea alegerilor. În caz contrar, alegătorii sunt împiedicați să-și formeze o opinie despre candidați și alternativele electoral sau pot fi induși în eroare cu privire la identitatea și calitatea candidatului or procedurile de vot.

Prin urmare, utilizarea într-un proces electoral de către competitorii electorali, inclusiv de către partidele politice, a unor asemenea practici învestește autoritățile publice competente, potrivit legii, să verifice, să constate și, după caz, să sancționeze astfel de conduite”.

Totodată, ”Curtea ia act de faptul că un candidat a încălcat legislația electorală referitoare la finanțarea campaniei pentru alegerile prezidențiale. Astfel, declarațiile depuse la Autoritatea Electorală Permanentă ale unuia dintre candidați referitoare la bugetul său de campanie, pe care l-a raportat ca fiind 0 lei, sunt în contradicție cu datele prezentate în „Notele de informare” ale Ministerului Afacerilor Interne - Direcția Generală de Protecție Internă și a Serviciului Român de Informații.

Or, este de notorietate că o campanie electorală presupune costuri și cheltuieli importante, iar situația analizată relevă o incongruență evidentă între amploarea campaniei desfășurate și inexistența asumată de candidat în privința cheltuielilor efectuate. A fost, astfel, încălcat principiul transparenței finanțării campaniei electorale, fiind induse suspiciuni cu privire corectitudinea desfășurării alegerilor”.

”Curtea își îndeplinește atribuția de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui României”

În concluzie,

Curtea anulează întregul proces electoral cu privire la alegerea Președintelui României, desfășurat în baza Hotărârii Guvernului nr.756/2024 privind stabilirea datei alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 și a Hotărârii Guvernului nr.1061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2024. Efectul prezentei hotărâri vizează toate operațiunile electorale desfășurate în temeiul celor două hotărâri ale Guvernului, inclusiv voturile deja exercitate în cadrul celui de-al doilea tur de scrutin.

Prin urmare, procesul electoral pentru alegerea Președintelui României va fi reluat în integralitate, Guvernul urmând să stabilească o nouă dată pentru alegerea Preşedintelui României, precum și un nou program calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare. Toate aceste aspecte presupun inclusiv constituirea unor noi birouri electorale, depunerea din nou de candidaturi care urmează a fi evaluate de noul Birou Electoral Central și derularea unei noi campanii electorale corecte și transparente, prin raportare la principiile și valorile constituționale.

Prin realizarea acestui control constituțional și democratic asupra procesului electoral, Curtea își îndeplinește atribuția de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui României, a cărei ultimă finalitate este restabilirea încrederii cetățenilor în legitimitatea democratică a autorităților publice, în legalitatea și corectitudinea alegerilor, precum și înlăturarea oricăror suspiciuni de natura celor constatate în prezenta cauză. Sunt astfel protejate atât drepturile electorale ale cetățenilor (dreptul de vot și dreptul de a fi ales), cât și fundamentele ordinii constituționale, premise esențiale pentru menținerea caracterului democratic și de stat de drept al României”.

Articol recomandat de sport.ro
Câți bani încasează FCSB după parcursul din UEFA Europa League
Câți bani încasează FCSB după parcursul din UEFA Europa League
Citește și...
Nicușor Dan, după anularea alegerilor prezidențiale: „A fost o zi bună pentru democrație. Cred că decizia CCR este corectă”
Nicușor Dan, după anularea alegerilor prezidențiale: „A fost o zi bună pentru democrație. Cred că decizia CCR este corectă”

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a postat un mesaj pe Facebook despre decizia CCR de anulare a primului tur al alegerilor prezidențiale.

Prima reacție a lui Călin Georgescu după anularea alegerilor prezidențiale. ”Statul român a călcat democrația în picioare”
Prima reacție a lui Călin Georgescu după anularea alegerilor prezidențiale. ”Statul român a călcat democrația în picioare”

Călin Georgescu, candidatul aflat pe primul loc după primul tur al alegerilor prezidențiale, a făcut o declarație publică după decizia CCR de anulare a alegerilor prezidențiale. 

Cristian Pârvulescu: Decizia CCR a fost cea mai bună soluție. Am fost nepregătiți în fața războiului hibrid purtat de Rusia
Cristian Pârvulescu: Decizia CCR a fost cea mai bună soluție. Am fost nepregătiți în fața războiului hibrid purtat de Rusia

Andreea Esca a discutat despre anularea alegerilor prezidențiale din România, nemaiîntâlnită la noi, cu politologul Cristian Pârvulescu.

Alegerile prezidențiale au fost anulate. Judecătorii CCR au anulat procesul electoral pentru alegerea Președintelui
Alegerile prezidențiale au fost anulate. Judecătorii CCR au anulat procesul electoral pentru alegerea Președintelui

Judecătorii Curții Constituționale au decis anularea rezultatelor obținute în primul tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie 2024, o premieră istorică în România.  

În ce condiții poate fi prelungit mandatul lui Klaus Iohannis, care expiră în 21 decembrie
În ce condiții poate fi prelungit mandatul lui Klaus Iohannis, care expiră în 21 decembrie

CCR a decis anularea alegerilor prezidențiale și reluarea procesului electoral de la zero. Noile alegeri ar urma să fie organizate abia în 2025, în condițiile în care mandatul președintelui în funcție Klaus Iohannis va expira la 21 decembrie 2024.

Recomandări
Interceptări. Cum plănuia „Comandamentul Vlad Țepeș” să răstoarne Guvernul. „Toate instituțiile se predau”
Interceptări. Cum plănuia „Comandamentul Vlad Țepeș” să răstoarne Guvernul. „Toate instituțiile se predau”

O serie de interceptări din dosarul Comandamentului „Vlad Țepeș” au ajuns în spațiul public. Liderii organizației au călătorit la Moscova în ianuarie pentru a plănui preluarea puterii în România.

Trump vrea să schimbe politica NATO. SUA nu vor mai apăra țările care nu plătesc destul pentru apărare
Trump vrea să schimbe politica NATO. SUA nu vor mai apăra țările care nu plătesc destul pentru apărare

Preşedintele Donald Trump ia în considerare o modificare majoră a participării SUA la Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord, au declarat pentru NBC News trei actuali şi foşti oficiali americani de rang înalt şi un oficial al Congresului.

Undă verde pentru înarmarea Europei. Deciziile luate de liderii UE la summitul de la Bruxelles
Undă verde pentru înarmarea Europei. Deciziile luate de liderii UE la summitul de la Bruxelles

Liderii din UE, reuniţi joi în cadrul unui summit la Bruxelles, au dat undă verde unui plan al Comisiei Europene pentru consolidarea apărării lor, a anunţat o purtătoare de cuvânt a UE, relatează AFP.