ÎPS Teodosie, după propunerea ca Paştele să fie celebrat odată cu catolicii: „Paştele adevărat este unde vine Sfânta Lumină”
Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, susţine că Paştele adevărat este acolo unde se află Sfânta Lumină, adică la ortodocşi, precizând că la catolici aceasta nu există.
Arhiepiscopul Tomisului a fost întrebat, luni, într-o conferinţă de presă, în legătură cu afirmaţia fostului ministru de externe Teodor Baconschi potrivit căreia ortodocşii ar trebui să celebreze Paştele în aceeaşi zi cu catolicii şi protestanţii.
„Cred că nu ştie ce spune. Noi respectăm toate cele trei condiţii de la Sinodul I Ecumenic înscrise într-un canon al sărbătoririi Paştelui. Adică să fie după echinocţiul de primăvară, după Paştele evreilor şi după Lună plină. Dacă una din aceste condiţii nu se împlinesc, se amână o lună ca să fie toate împlinite. De aceea, perioada la care variază data Paştelui este de 5 săptămâni. Catolicii, în primul rând, au uneori Paştele înainte de Paştele evreilor. Adevărat este că noi sărbătorim Paştele după calendarul neîndreptat, că aşa a hotărât Sinodul de la 1923 de la Constantinopol, când s-a îndreptat calendarul în partea de răsărit. În partea de apus, a îndreptat calendarul în secolul al XVII-lea”, a afirmat Arhiepiscopul Tomisului, conform News.ro.
El a precizat că Paştele adevărat este acolo unde vine Sfânta Lumină.
„Dar acolo este Paştele adevărat unde vine Sfânta Lumină. Au catolicii Sfântă Lumină? N-au. Alţii? N-au. Toţi se adună la lumina ortodocşilor şi strigă adevărata lumină a ortodocşilor. Dar nu îndrăznesc să vină, că e greu la ortodocşi, că sunt posturi mari, aspre, metanii, rânduieli de slujbă mai lungi. Le place să proclame într-un cuvânt. Dar e greu să ţii rânduiala, căci cere jertfă multă”, a mai declarat ÎPS Teodosie.
Întrebat cum procedează catolicii de Paşte, Arhiepiscopul Tomisului a răspuns: “Totul este simbol. Au lumină materială, Lumina care coboară la noi e realitatea, nu-i simbol. În sfârşit, nu vreau să-i judec, că nu-i treaba mea, doar îi compătimesc”.
Fostul ministru de Externe Teodor Baconschi a afirmat, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că ortodocşii ar trebui să celebreze Paştele odată cu catolicii şi protestanţii.
„Decalajul pascal dintre ortodocşi şi restul lumii creştine pare o relicvă a Războiului rece. Popoarele ortodoxe, eliberate de comunism, au tot cerut ierarhiilor sincronizarea calendarului, fără rezultat. Culmea e că BOR nu e pe stil vechi, deci ar putea celebra Paştele odată cu catolicii şi protestanţii (cum fac ortodocşii din Finlanda şi Estonia). Cu toate astea, mergem cu ruşii - şi calendarul lor iulian, neîndreptat. Adică taman cu cei care au sabotat unitatea panortodoxă atât prin războiul inter-ortodox din Ucraina, cât şi prin neparticiparea arogantă la Sinodul din Creta (2016)”, a transmis Teodor Baconschi, fost ambasador al României la Vatican.
La rândul său, Adrian Papahagi a scris pe Facebook: ”După Paşti, voi iniţia un amplu demers naţional, solicitând Adunării Naţionale Bisericeşti şi Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să calculeze data Paştilor pe calendarul gregorian (de care oricum ţine seama Crăciunul), astfel încât să sărbătorim Învierea alături de toată creştinătatea apuseană (incluzându-i aici, de pildă, pe ortodocşii finlandezi), şi alături de concetăţenii noştri catolici sau protestanţi, fie ei maghiari, saşi, români sau orice. Acest decalaj de calendar e foarte supărător şi pentru milioanele de români care locuiesc în Occident, dar nu pot beneficia de zilele libere acordate de statele de reşedinţă, pentru a sărbători Paştele alături de rudele din ţară, şi trebuie să-şi ia zile suplimentare de concediu. N-au decât să ne urmeze exemplul şi grecii, bulgarii şi ceilalţi, dacă vor comuniune.
Arhiepiscopia Tomisului a decis să repete o parte a ritualului de Înviere, în 2020
În anul 2020, Arhiepiscopia Tomisului a decis să repete o parte a ritualului de Înviere pentru ca enoriașii să fie prezenți la slujbă, lucru care nu a fost posibil în starea de urgență. Doar că în momentul în care au fost chemați să ia lumină, mulți au uitat de regulile impuse de autorități în contextul pandemiei.
Hotărârea de a fi reluată această ceremonie a fost asumată integral de Arhiepiscopul Teodosie și de forul bisericesc local pe care îl păstorește. Patriarhia a transmis la acea vreme că „adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile în noaptea de Paște, iar Lumina Sfântă a ajuns atunci la cei mai mulți dintre credincioși".
ÎPS Teodosie: ”Veniți de luați lumină!” Acest mesaj a răsunat la miezul nopții în toate curțile bisericilor și mănăstirilor din Arhiepiscopia Tomisului. Însă când preoții au împărțit lumina, enoriașii nu au mai ținut cont de distanțarea fizică, obligatorie în timpul stării de alertă.
Credincioșii au venit cu lumânări și candele pentru a lua Sfânta Lumina a Învierii. Slujba a fost oficiată în curtea lăcașului de cult, după cum au impus autoritățile. Iar mulți dintre cei prezenți au purtat mască de protecție. Cei care au postit au avut ocazia și să se împărtășească după slujbă. A fost folosită aceeași linguriță, cu toate că autoritățile au recomandat evitarea acestui lucru.