Avioanele private, tot mai cerute. Doar un șurub poate să coste 800 de dolari
Dacă până acum zborul cu avionul privat era văzut ca un moft al milionarilor, în ultimii ani, inclusiv în România, sunt din ce în ce mai mulţi clienţi.
Pe lângă cei care închiriază o aeronavă pentru vacanță, există și persoane care cumpără - în co-proprietate - cu alţi pasionați. Investiţia nu este foarte mare, dacă se împarte, spun aceştia din urmă.
În urmă cu 15 ani, Andi și-a descoperit pasiunea pentru pilotaj. Iniţial a închiriat diverse aeronave de la prieteni, însă în cele din urmă s-a decis să își cumpere propriul avion. Nu a avut toți banii, așa că a devenit co-proprietar.
Alegeri 2024
15:30
Alegeri prezidențiale 2024. Ce spuneau sondajele de opinie despre candidați în urmă cu 6 luni și ce arată acum
14:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
Andi Neagoe: „Costurile cele mai mari sunt cu handleingul, cu operarea, taxele de pasageri pe care le plătim la acelaşi tarif cu cei de la zborul comercial. Celalalte costuri sunt în general asigurarea, dacă doreşti Casco, este de la 3-5 mii de euro şi poate urca la 20-30 de mii de euro pe an, costul cu handagul urcă la 3-5 mii de euro. Mentenanță, revizii sunt scumpe, fiind vorba de avion. Un şurub poate costa 800 de dolari, doar pentru că e şurub de avion.”
În ciuda costurilor ulterioare, şcolile de pilotaj nu duc lipsă de cursanţi.
Mihnea Istrate, comandant Aeroclubul București: „Anul acesta avem undeva la 1.000 de înscrişi ce au parcurs partea teoretică şi pe măsură ce vremea se îmbunătăţeşte, pe o parte din ei îi vom aştepta la zbor. Avem aeronave ultra-uşoare ce sunt până în maxim 600 de kg şi două locuri, costurile ajung pentru o astfel de licenţă undeva la 5 mii de euro, apoi avem şi licenţe pentru aeronave de dimensiuni mai mari, iar preţurile mai cresc, de la 6-7 mii de euro, până al 12 mii de euro. Pentru tinerii între 15 şi 23 de ani, cursurile sunt gratuite".
Numărul zborurilor private s-a dublat în ultimul an
Sunt destui şi cei care închiriază avioane ca să plece în vacanţă. Potrivit Greenpace, anul trecut zborurile private au crescut cu 120% faţă de 2021. Reprezentanţii companiei cu cea mai mare experienţă pe piaţa zborurilor charter de tip VIP spun că 2022 a fost un an cu volum foarte mare de trafic- cele mai multe solicitări fiind în scop turistic.
O asemenea aeronavă are 9 locuri pentru pasageri şi combină o cabină foarte spaţioasă cu capacitatea mare a calei. Reprezintă o alegere bună pentru ture din Europa, Orientul Mijlociu şi Asia, spun cei care o închiriază, şi sunt deja cereri de închiriere pentru perioada de vară.
Închirierea unei aeronave, chiar şi de mici dimensiuni, poate să ajungă la 16 mii de euro.