Autostrada Comarnic-Brașov, construită de chinezi și turci. ONG-uri: ”Este o glumă proastă”
Autoritățile încearcă pentru a 4-a patra oară să construiască autostrada Comarnic-Brașov. De data aceasta, cu o companie chinezească și una turcească, în parteneriat public-privat.
Guvernul promite că șoseaua de viteză va fi gata în 4 ani, dar nu a semnat până acum contractul. „Este o glumă proastă", spun ONG-urile care monitorizează contractele pentru infrastructura învechită din România.
Ministerul Transporturilor şi Comisia de Prognoză a Guvernului au prezentat marți jurnaliştilor companiile care ar trebui să construiască autostrada prin munţi. Evenimentul a început cu o sesiune foto. Impresionaţi de Palatului Victoria, membrii delegaţiei chineze au fotografiat încăperile ori şi-au făcut poze.
Oficial însă, contractul între statul român şi China Communications Construction Company, plus Makyol din Turcia, nu a fost semnat încă.
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor: "Am ajuns la finalul procedurii de selectare a partenerului privat pentru cea mai importantă autostrada din România, autostrada Ploieşti - Braşov."
Cu toate acestea, încă nu se ştie momentul în care contractul va fi semnat şi adoptat de Guvern. Comisia de prognoză spune că autostrada costă 1,4 miliarde de euro, din care consorţiul chinezo-turc ar plăti 75 la sută. Îşi va recupera banii în 20 de ani de exploatare din taxa în valoare de aproape 6 euro pe suta de kilometri pe care o vor plăti şoferii.
După ce a văzut cum se circulă pe Valea Prahovei, preşedintele companiei chinezeşti, Wang Jinchun, a promis că va termina lucrarea la timp. A fost susţinut şi de şeful companiei turceşti.
Wang Jinchun: "Este foarte importantă pentru poporul român, pentru că pe acest drum, compania noastră, chiar şi eu am călătorit de câteva ori până la Braşov."
Adnan Cebi: "Noi credem că vom reuşi să terminăm acest proiect la timp."
Constructorii au la dispoziţie un an de proiectare şi 3 de execuţie, din momentul semnării contractului.
Ion Ghizdeanu: "La anul sigur va începe construcţia, noi sperăm în prima parte a anului, dacă nu, în a doua.”
Însă ONG-urile care monitorizează contractele de infrastructură se tem de un nou contract păgubos, cum a fost cel cu Bechtel.
Ionuţ Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: "Este o glumă proastă, nu avem pregătit traseul, distruge Valea Prahovei. O să vedem nişte exproprieri interesante, asta dacă o să existe aviz de mediu."
Guvernul este însă optimist. A introdus în contract penalităţi, dar şi bonificaţii de 100 de milioane de euro pe fiecare an de întârziere sau avans faţă de termenul aprobat.
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!