Autostrada A1 Lugoj-Deva, amânată până în 2027. Tunelurile pentru protecția urșilor, un proiect de amploare în România
Abia după 15 ani putem vorbi despre finalizarea tunelului pe lotul doi al autostrăzii A1 Lugoj -Deva unul, dintre cele mai dificile proiecte rutiere din țară.
Lucrările au intrat în linie dreaptă, iar la tunelurile pentru mașini menite să protejeze fauna din zonă, în special urșii, se lucrează 24 de ore din 24. Acestea sunt primele tuneluri forate de autostradă din istoria României.
Sectorul Holdea-Margina din Autostrada Deva-Nădlac a intrat în faza de șantier în 2023. Însă lucrările propriu-zise au început abia în august, anul trecut.
Acum, pentru realizarea tunelurilor prin care vor trece mașinile, se lucrează zi și noapte, cu 700 de angajați și 300 de utilaje.
Octavian Orz, inginer expert în tuneluri: „Lucrarea a început efectiv la tunele, partea de subterana, acum aproximativ 40 de zile. Constă în excavarea galeriei care se execută chiar acum”.
În cea de-a doua galerie, de pe partea stângă, lucrările sunt mai avansate. Ulterior, alte echipe vor începe forarea de pe partea cealaltă și se vor întâlni la mijloc.
Istoria tunelurilor din Holdea-Margina și Coșava este una tumultoasă, care a ținut lucrurile pe loc nepermis de mult. Unul dintre sectoare, care taie podișul Lipovei, o zonă protejată prin rețeaua Natura 2000, a stârnit preocupări din partea organizațiilor de mediu.
Comisia Europeană a solicitat noi soluții pentru traversarea în siguranță a autostrăzii de către animalele sălbatice mari. Așa că autoritățile de mediu au cerut, încă din 2013, să fie construite tuneluri care să protejeze fauna pe autostrada Lugoj-Deva.
Proiectul a întârziat aproape 3 ani, iar Ministerul Transporturilor consideră că s-ar fi exagerat în privința temerilor ecologiștilor.
Sorin Grândeanu, ministrul Transporturilor: „Totul s-a blocat până acum 3 ani și întrebam domne' ce se întâmplă cu acea bucată. Păi am primit de la UE că trebuie să facem pasaje pentru urși. Am sunat aici, în județul meu, să întreb pe cei de la Romsilva dacă exista urși în zonă, în acea perioada în 2017 nu erau urși”.
Termenul de finalizare este 2027.
Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: „Noi spunem de doi ani de zile că nu o să fie gata în 2026. De ce 2026? Este termenul PNRR având în vedere situația geopolitica actuală. În cel mai fericit caz acest tronson va fi gata în 2027. Pentru că vorbim de tuneluri care sunt excavate care ia cel pun un an, un an și jumătate. Dacă ai așteptat 20 de ani, mai aștepți încă doi."
În momentul de față, România 1.270 de kilometri de autostradă și drum expres.