Autostrada A1 Lugoj-Deva, amânată până în 2027. Tunelurile pentru protecția urșilor, un proiect de amploare în România

×
Codul embed a fost copiat

Abia după 15 ani putem vorbi despre finalizarea tunelului pe lotul doi al autostrăzii A1 Lugoj -Deva unul, dintre cele mai dificile proiecte rutiere din țară.

Lucrările au intrat în linie dreaptă, iar la tunelurile pentru mașini menite să protejeze fauna din zonă, în special urșii, se lucrează 24 de ore din 24. Acestea sunt primele tuneluri forate de autostradă din istoria României.

Sectorul Holdea-Margina din Autostrada Deva-Nădlac a intrat în faza de șantier în 2023. Însă lucrările propriu-zise au început abia în august, anul trecut.

Acum, pentru realizarea tunelurilor prin care vor trece mașinile, se lucrează zi și noapte, cu 700 de angajați și 300 de utilaje.

Octavian Orz, inginer expert în tuneluri: „Lucrarea a început efectiv la tunele, partea de subterana, acum aproximativ 40 de zile. Constă în excavarea galeriei care se execută chiar acum”.

Citește și
basescu
Băsescu susține desființarea coaliției de guvernare. „Nu înţelege că ţara e într-un moment de mare dificultate”

În cea de-a doua galerie, de pe partea stângă, lucrările sunt mai avansate. Ulterior, alte echipe vor începe forarea de pe partea cealaltă și se vor întâlni la mijloc.

Istoria tunelurilor din Holdea-Margina și Coșava este una tumultoasă, care a ținut lucrurile pe loc nepermis de mult. Unul dintre sectoare, care taie podișul Lipovei, o zonă protejată prin rețeaua Natura 2000, a stârnit preocupări din partea organizațiilor de mediu.

Comisia Europeană a solicitat noi soluții pentru traversarea în siguranță a autostrăzii de către animalele sălbatice mari. Așa că autoritățile de mediu au cerut, încă din 2013, să fie construite tuneluri care să protejeze fauna pe autostrada Lugoj-Deva.

Proiectul a întârziat aproape 3 ani, iar Ministerul Transporturilor consideră că s-ar fi exagerat în privința temerilor ecologiștilor.

Sorin Grândeanu, ministrul Transporturilor: „Totul s-a blocat până acum 3 ani și întrebam domne' ce se întâmplă cu acea bucată. Păi am primit de la UE că trebuie să facem pasaje pentru urși. Am sunat aici, în județul meu, să întreb pe cei de la Romsilva dacă exista urși în zonă, în acea perioada în 2017 nu erau urși”.

Termenul de finalizare este 2027.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: „Noi spunem de doi ani de zile că nu o să fie gata în 2026. De ce 2026? Este termenul PNRR având în vedere situația geopolitica actuală. În cel mai fericit caz acest tronson va fi gata în 2027. Pentru că vorbim de tuneluri care sunt excavate care ia cel pun un an, un an și jumătate. Dacă ai așteptat 20 de ani, mai aștepți încă doi."

În momentul de față, România 1.270 de kilometri de autostradă și drum expres.

Articol recomandat de sport.ro
GALERIE FOTO S-a retras din fotbal la 24 de ani și acum face: „Nu voi regreta!”
GALERIE FOTO S-a retras din fotbal la 24 de ani și acum face: „Nu voi regreta!”
Citește și...
Băsescu susține desființarea coaliției de guvernare. „Nu înţelege că ţara e într-un moment de mare dificultate”
Băsescu susține desființarea coaliției de guvernare. „Nu înţelege că ţara e într-un moment de mare dificultate”

Traian Băsescu afirmă că nu există altă variantă de guvernare decât actuala alianţă şi subliniază că problema nu este liderul PNL, Ilie Bolojan, ci Sorin Grindeanu, şeful PSD, „care nu înţelege că ţara e într-un moment de mare dificultate”.

Acuzațiile grave ale judecătoarei Raluca Moroșanu la adresa conducerii Curții de Apel București: „Suntem ca într-un SRL”
Acuzațiile grave ale judecătoarei Raluca Moroșanu la adresa conducerii Curții de Apel București: „Suntem ca într-un SRL”

Judecătorul Raluca Moroşanu reclamă, într-un interviu acordat Recorder, că magistraţii de la Curtea de Apel Bucureşti nu sunt consultaţi sau implicaţi în deciziile luate de conducere, iar planificările sunt modificate fără a fi anunţaţi.

Sindicatele îi cer lui Ilie Bolojan să crească salariul minim: Reducerea deficitului se face prin sacrificarea cetățenilor
Sindicatele îi cer lui Ilie Bolojan să crească salariul minim: Reducerea deficitului se face prin sacrificarea cetățenilor

Cartel ALFA solicită Guvernului creșterea salariului la cel puțin 4.350 de lei, acuzând Executivul că încearcă reducerea deficitului „doar prin sacrificarea cetățenilor”, în timp ce capitalul și categoriile protejate politic ar fi menajate.

Recomandări
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan, la vot în Parlament. Premierul își apără mandatul în fața legislativului
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan, la vot în Parlament. Premierul își apără mandatul în fața legislativului

Moţiunea de cenzură depusă de Opoziţie şi intitulată ”România nu este de vânzare - fără progresişti la guvernare” a fost citită, lunea trecută şi urmează să fie dezbătută şi votată astăzi, de la ora 14.00.

A cincea seară de proteste în Capitală și marile orașe. Românii cer demisia Liei Savonea și schimbări în sistemul de justiție
A cincea seară de proteste în Capitală și marile orașe. Românii cer demisia Liei Savonea și schimbări în sistemul de justiție

În Capitală, a fost organizat marșul „Împreună pentru justiție”. Este cea de a cincea seară în care locuitorii din București și marile orașe ies în stradă pentru a cere reforme în justiție.

Spitalul de Copii din Iași funcționează în regim de avarie după contaminarea apei cu bacterii. Unii pacienți, redirecționați
Spitalul de Copii din Iași funcționează în regim de avarie după contaminarea apei cu bacterii. Unii pacienți, redirecționați

Spitalul de Copii din Iași funcționează în regim de avarie, după ce, în urmă cu două zile, s-a aflat că apa este contaminată cu bacterii. Până acum, 24 de pacienți au fost redirecționați către alte unități sanitare din județ, dar și din țară.