ANPC solicită grupului Nordis să pună la dispoziţie documentele necesare pentru finalizarea controalelor
Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au solicitat grupului Nordis să pună la dispoziţie documentele necesare pentru a finaliza controalele.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunţat, luni, că desfăşoară acţiuni de control tematic asupra dezvoltatorilor imobiliari, având ca scop verificarea respectării prevederilor legale şi că, în acest context, grupul de firme Nordis se află în atenţia ANPC.
Comisarii ANPC au explicat că aceste controale, iniţiate în 2023 şi continuate în 2024, au ca obiect, printre altele, următoarele acte normative: O.U.G. nr. 52/2016 privind contractele de credit pentru bunuri imobile; Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte; Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive în contractele comercianţilor cu consumatorii; O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor; Legea nr. 114/1996 – Legea locuinţei.
“În situaţia existenţei unor suspiciuni privind clauze abuzive consumatorul persoană fizică se poate adresa fie direct instanţelor judecătoreşti competente fie prin depunerea unei reclamaţii la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în temeiul art.13 din Lege 193/2000 care după soluţionarea definitivă a acestor acţiuni informează autoritatea competentă în vederea publicării acestora pe site-ul oficial. În cazul acestor suspiciuni privind existenţa clauze abuzive Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) trimite în temeiul art. 12 din Legea 193/2000 către instanţele judecătoreşti competente procesul verbal de constatare a contravenţiei iar acestea se pronunţă asupra caracterului abuziv al acestor clauze informând autoritatea despre acest aspect”, au transmis reprezentanţii ANPC.
Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au adăugat că până la acestă dată nu a fost informată de către instanţele judecătoreşti competente cu privire la existenţa unor eventuale clauze abuzive în contractele încheiate de consumatori persoane fizice cu una dintre societăţile din grupul de firme Nordis.
ANPC prezintă situaţia reclamaţiilor şi măsurile dispuse în acest caz.
Astfel, în 2023, ANPC a înregistrat patru reclamaţii (trei iniţiale şi o revenire) împotriva SC Nordis Management SRL. Dintre acestea: două au fost întemeiate, soldându-se cu sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 5.000 lei, iar una nu a putut fi soluţionată deoarece reclamantul a iniţiat acţiune pe cale judecatoreaca, prin care solicitat rezoluţiunea promisiunii bilaterale (dosar nr. 26883/3/2023, Tribunalul Bucureşti).
Totodată, în 2024, ANPC a primit alte patru reclamaţii: două împotriva SC Nordis Management SRL şi două împotriva SC Nordis Mamaia SRL.
Dintre acestea: două reclamaţii au fost clasate ca nesoluţionabile, fiind deja pe rolul instanţelor (dosare nr. 39329/3/2023 şi nr. 1165/3/2023), iar alte două sunt în curs de cercetare, fiind în termenul legal de soluţionare, acestea aflându-se pe rolul instanţelor judecătoreşti.
“Precizăm faptul că în cazul reclamaţiilor de mai sus consumatorii persoane fizice au ales să se adreseze iniţial instanţelor judecatoresti competente şi ulterior au formulat o reclamaţie către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). În cadrul acţiunilor de control au fost solicitate dezvoltatorului imobiliar S.C. Nordis Management S.R.L. şi altor societăţi din grupul Nordis informaţii şi documente”, a menţionat sursa citată.
ANPC a menţionat că a solicitat dezvoltatorilor documente, inclusiv: lista cu creditele ipotecare acordate consumatorilor, materiale publicitare, autorizaţii de construire, întreaga documentaţie cadastrală, schiţe/planuri unităţi locative, procese verbale de recepţie la terminarea lucrărilor, documente din care să reiasă motivele pentru care s-a realizat prelungirea termenelor de livrare a unităţilor locative, modele de promisiuni de vânzare-cumpărare folosite în relaţia cu consumatorii, contracte de vânzare şi convenţii încheiate cu firme din grupul Nordis şi diferite liste care pot fi generate/extrase din propriile evidenţe (lista cu unităţile locative pentru care au fost încheiate promisiuni cu consumatorii, lista cu unităţile locative din care să reiasă disponibilitatea, etc).
”SC Nordis Management SRL şi SC Nordis Mamaia SRL au solicitat prelungiri ale termenelor pentru transmiterea documentelor, dar nici până la datele stabilite (12.11.2024) nu au furnizat informaţiile necesare. S.C. Nordis Management S.R.L. a solicitat, amânarea transmiterii informaţiilor şi documentelor pentru data de 06.01.2025, întrucat în această perioadă sunt efectuate controale inclusiv din perspectiva altor instituţii cu atribuţii de control ale statului român, termen cu care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) nu a fost de acord, fiind acordată o prelungire a termenului cu câteva zile pentru o parte din documentele solicitate, pentru celelalte informaţii şi documente termenul de transmitere fiind data de 12.11.2024”, au mai precizat comisarii ANPC.
Ei au menţionat că SC Nordis Mamaia S.R.L. i-au fost solicitate documente cu termen de transmitere data de 12.11.2024.
”Atât S.C. Nordis Management S.R.L. cât şi S.C. Nordis Mamaia S.R.L. nu au transmis Autorităţii la termenul menţionat nicio informaţie şi niciun document din cele solicitate, necesare pentru verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor, urmand sa se incheie un document de control in acest sens. Conform art. 51 alin. (1) din O.G. nr. 21/1992, netransmiterea documentelor constituie contravenţie, sancţionabilă cu amenzi între 10.000 şi 30.000 lei. În cazuri grave, poate fi propusă şi sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii”, au mai explicat reprezentanţii ANPC.
Ei au explicat şi care sunt consecinţele refuzului de a coopera. Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale poate fi propusă şi sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii în cazul contravenţiei de împiedicare a controlului.
”Precizăm ca în cazul contravenţiei de împiedicare a controlului nu pot fi dispuse măsuri de limitare a consecinţelor nerespectării prevederilor legale şi măsuri de remediere iar privind sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii trebuie avute în vedere toate consecinţele negative pentru terţi (inclusiv consumatori) ţinând seama de domeniul de activitate, dezvoltare imobiliară.
Refuzul operatorilor economici de a furniza documentele solicitate împiedică ANPC să-şi îndeplinească atribuţiile legale privind protecţia consumatorilor, constatarea contravenţiilor şi aplicarea măsurilor de remediere. În acest context, ANPC solicită public grupului Nordis să pună la dispoziţie cu celeritate documentele necesare pentru finalizarea controalelor”, au mai precizat reprezentanţii ANPC.