(P) Acvaplanarea și cum poate fi evitată

acvaplanare seo

Unul dintre cele mai întâlnite fenomene pe șosele pe timp ploios este acvaplanarea.

Acest fenomen se produce atunci când anvelopele unei mașini nu mai pot evacua apa prin canalizațiile profilului astfel încât vehiculul să aibă un contact ferm cu calea de rulare. Se întâmplă cel mai des pe timp de ploaie abundentă, atunci când asfaltul este acoperit cu o peliculă de apă fie integral fie pe alocuri.

În momentul în care un vehicul ajunge în situația de acvaplanare, șoferul are un control foarte scăzut sau deloc asupra direcției de deplasare. Practic, mașina plutește pe acea peliculă de apă. Un fenomen poate chiar mai grav este când roțile de pe o parte a vehiculului sunt în acvaplanare iar celelalte nu. În acest caz, o frânare mai puternică va duce la rotirea vehiculului spre partea cu aderență mai bună și, practic, pierderea controlului asupra direcției de mers. Anumite sisteme de frânare și de menținere a traiectoriei vor putea preveni această situație, dar se va produce o prelungire a distanței de oprire.

Ideal ar fi ca, atunci când vedeți că drumul este acoperit cu o peliculă de apă sau că apa băltește pe alocuri pe asfalt să reduceți viteza înainte de a intra pe zona respectivă. În plus, nu se recomandă bruscarea volanului sau a frânelor pentru că asta ar putea duce la o destabilizare a traiectoriei mașinii. Cel mai bine este să intrați cu roțile drepte, să treceți din inerție și fără să accelerați și să vă uitați spre punctul de ieșire din acea zonă acoperită cu apă. Instinctiv, veți dirija vehiculul spre acea zonă.

Citește și
Putin are un plan de împărțire a Ucrainei care implică și România și i-l va propune lui Trump

În mod normal, o anvelopă nouă poate descărca prin canalizațiile profilului până la 10 litri de apă în aproximativ șapte secunde. În același timp, o anvelopă care prezintă o uzură accentuată nu va reuși să evacueze nici măcar o jumătate din acea cantitate în același timp. Prin urmare, putem trage concluzia că acvaplanarea este o rezultantă dintre cantitatea de apă și viteza de deplasare.

În consecință, cu cât o mașină este dotată cu anvelope mai uzate cu atât cel aflat la volan va trebui să reducă mai mult viteza pentru a se asigura că poate trece printr-o baltă fără să piardă controlul asupra direcției. Dar, chiar și așa, în cazul în care apare o situație de frânare bruscă, o anvelopă uzată va avea șanse mult mai mici să mențină aderența cu asfaltul iar distanța de oprire va crește foarte mult.

Chiar dacă nimeni nu ar trebui să utilizeze anvelope care au un profil mai mic de 3 milimetri, uneori se mai întâmplă să mergem cu ele astfel pe principiul ”mai am 2 săptămâni și le schimb cu cele de iarnă”. Ei bine, în sezoanele ploioase este de preferat să mergeți cu anvelope de iarnă bune decât cu anvelope de vară tocite, chiar dacă afară sunt peste 14 grade. Invers, dacă vă prinde sfârșitul iernii cu anvelope tocite iar afară nu mai sunt temperaturi negative, este de preferat să treceți la anvelopele de vară.

De asemenea, dacă aveți o mașină de performanță dotată cu anvelope de tipul semi-slick, ar fi bine să consultați buletinul meteo înainte de a pleca de acasă. Acest tip de pneuri oferă o aderență excelentă pe suprafețe uscate dar performează foarte slab pe suprafețe acoperite cu apă. Cel mult pot rula corespunzător pe asfalt umed.

Alegerea anvelopelor și a jantelor auto este deseori un calcul dintre eficiență și cost, tocmai de aceea este recomandabil să citiți eticheta acestora. Dacă tot ce vă preocupă este comportamentul pneului în situații de carosabil ud, orientați-vă după litera A sau B care marchează acest tip de anvelopă. Abia după aceea vă puteți extinde bugetul pentru a putea merge spre o altă marcă sau model care să fie mai silențioasă sau care să ofere un indice de consum mai bun.

 

 

 

Articol recomandat de sport.ro
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său

Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.

Citește și...
(P) Cum să îți protejezi sănătatea ficatului și să reduci simptomele de mahmureală cu soluții naturale
(P) Cum să îți protejezi sănătatea ficatului și să reduci simptomele de mahmureală cu soluții naturale

Consumul moderat de alcool face parte din viața socială a multor persoane, fie că vorbim despre o petrecere cu prietenii, o cină festivă sau o întâlnire de afaceri.

(P) Performanță la superlativ în bucătărie: soluții pentru afaceri cu volum ridicat
(P) Performanță la superlativ în bucătărie: soluții pentru afaceri cu volum ridicat

Dacă administrezi o afacere HoReCa cu un flux mare de comenzi, știi cât de important este să ai echipamente care să țină pasul.

(P) Top 5 sfaturi pentru utilizatorii de drujbă: de la pornire rapidă la întreținere eficientă
(P) Top 5 sfaturi pentru utilizatorii de drujbă: de la pornire rapidă la întreținere eficientă

Pornirea drujbei poate fi una dintre cele mai provocatoare etape, mai ales dacă nu folosiți demarorul potrivit.  

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.